• Emmaelisabeth90

Hur mycket i fickpengar i London?

Hur mycket pengar behöver man på ett ungefär i London? Efter man har betalat resan dit och hem, samt hotellet. Hur mycket behöver man i matpengar (om man äter hyffsat billigt), åker buss ibland och shoppar lite? Då menar jag för ca 5-7 dagar i London. Kan 3000 kr räcka?

• Svar på tråden Hur mycket i fickpengar i London?
  • LivetSomSofia

När jag var i London när jag var 19 med skolan så tror jag att jag fick 140 pund med mig av pappa, vilket då motsvarade ca 2000kr de räckte men fick ju tänka på vad jag handlade ibland! Men 3000kr verkar bar, särskilt när pundet är lägre nu är 2007 då de stod i ca 14kr!

• EmmaHenke

Jag hade inte klarat mig på 3000 kr...ska du äta frukost lunch och middag ute? Tänk på att London är lite dyrare än Sverige.

• EmmaHenke

Dom har ett jätte bra kort man man köpa till buss och tåg som gör det billigt att åka.

• MamaPapa

7 dagar frukost: ca 40 pund
    7 dagar lunch ca 40 pund
    7 dagar fika ca 30 pund
    7 dagar middag ca 100 pund
    - summa mat ca 200 pund. Det lämnar bara 100 pund till nöjen o shopping o transport. Så nej, jag hade nog rekommenderat lite mer.

• Emmaelisabeth90
    EmmaHenke skrev 2013-03-24 15:58:56 följande:
    Jag hade inte klarat mig på 3000 kr...ska du äta frukost lunch och middag ute? Tänk på att London är lite dyrare än Sverige.
    äta lunch och middag nån dag. jag har hört olika. enligt vissa är det billigare, dyrare eller kostar lite mycket
  • Emmaelisabeth90
    MamaPapa skrev 2013-03-25 22:48:12 följande:
    7 dagar frukost: ca 40 pund
    7 dagar lunch ca 40 pund
    7 dagar fika ca 30 pund
    7 dagar middag ca 100 pund
    - summa mat ca 200 pund. Det lämnar bara 100 pund till nöjen o shopping o transport. Så nej, jag hade nog rekommenderat lite mer.
    Hmm, okej. Undrar hur min bror klarade sig på 3000 kr för allt som allt. Inklusive resan dit och hem och hotell.
  • Emmaelisabeth90
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-03-25 23:10:14 följande:
    Hmm, okej. Undrar hur min bror klarade sig på 3000 kr för allt som allt. Inklusive resan dit och hem och hotell.
    I 3 dagar
  • Petite Chérie

Du kan skaffa ett oystercard för 7 dagar. Googla på det.

Är frukost inräknat i hotellet?

Lunch kommer med största sannolikhet kosta mer än 40 pund för 7 dagar. Jag skulle tippa typ 10 pund minst om dagen. När jag och sambon äter lunch på thaistället, som ligger i Nottingham och är billigare än London så går det på typ 11-12 pund var om vi dricker en cola till. Och den puben är billig jämfört med andra ställen.

Om du äter okej mat, mindre fin, typ på en pub så tippar sambon på minst 20 pund per kväll för en main och en öl typ. Sen är det ju dricks också. Det måste man ju inte ge, men.. Man borde ge det om man får bra service tycker jag.

£224 bara på pubmat. Nu vet jag inte om det är din plan att äta ute och dricka lite och så. Du kan ju klara dig på typ £9 i mat om dagen om du går in på Tesco och köper en färdig smörgås tre gånger om dagen.

Sen kanske du vill gå på museum och grejer? Jag vet inte vad dina planer är som sagt, det blir inte tydligt i TS. Museet med vaxdockor kostar 30 pund om man inte bokar i förväg, 20 om man bokar. Brittish museum ÄR gratis, men dom ser gärna att man skänker 5 pund, vilket är rimligt och det rätta att göra.

Jag har otroligt svårt att se att du ska klara dig på 300 pund. Jag hade tagit med mig åtminstone 500 pund, men jag hade känt mig väldigt osäker då. Jag hade nog inte känt mig trygg om jag inte haft med mig minst 1000 pund, alltså 10 000 kr. Har du ett kreditkort så bör det nog tas med för nödfall.

När ska du åka? Jag skulle ringa f-kassan så fort som möjligt och få ett european healthcard vad det nu heter på svenska. Jag ringde efter ett innan jag åkte hit iallafall. Blir du sjuk och behöver sjukvård så är kortet jättebra. Det blir gratis för akut sjukdom/skada. Det mesta du skulle behöva betala är typ 15 pund för medicin om det behövs om du har kortet.

God has given you one face, and you make yourself another.
  • FOA

Skulle du klara dig i Stockholm på 3000 i 5-7 dagar? Själv skulle jag inte göra det men det är kanske för att jag är 35 år och inte vill äta på McD etc varje dag.

Om man vill snåla gör man som engelsmännen och köper en trekantssmörgås, dricka plus liten påse chips för 35:- till lunch. Middag kan du med lite tur äta för 50-100kr. Antar att du får frukost på hotellet.

Ett dagkort på bussen kostar 45kr.

Shoppingen behöver inte bli så dyr om du går till ställen som Primark, New Look etc.

Beror helt på vilken sorts semester du vill ha. Bor i London och var ute och åt lunch med familjen (2 vuxna, 2 barn och 1 baby) i lördags och vi betalade 650kr för 2 förrätter, 2 varmrätter, 2 barnportioner, 2 efterrätter och dryck vilket jag tycker är helt ok.

• cloudberry79

Jag tycker det låter på gränsen, ni klarar er, men på en semester vill man ju göra saker Roligt att se första gången är tex Natural History Museum (Gratis), British Museum (Gratis) och Towern (kostar en slant, typ 10 pund). Köp Oyster Cards och fyll på eftersom, det är billigaste sättet att ta sig runt. Tunnelbanan går jättemycket fortare än bussen, iaf i city. Kolla om ni kan gå på musikal hyfsat billigt, man kan boka i förväg på internet, funkar finfint när man kommer till kassan.

(M)amma till V -07 och E -12
  • MamaPapa

Eftersom du sa du ville äta billigt/enkelt så i mina kostnadsförslag räknade jag med bara macka till lunch (Boots meny med macka, läsk o snack ca 4-5pund). Till middag räknade jag med McDonalds/annan fastfood några gånger och kedjortyp Strada / spagettihouse med bara enkel varmrätt. Fast ingen alkohol medräknad.

Din bror måste levt på McDonalds typ i 3 dagar.

• On top

3000 kr låter väldigt lite (skulle funkat för 15 år sen - kanske) - skulle aldrig ha mindre än 20 000 med mig. Skittrist att bara gå runt och snåla i London. Men allt beror väl på vad man är intresserad av, ålder, ekonomi, antal barn etc.

Svar på tråden Hur mycket i fickpengar i London?