• Kische

Så lurad blev jag!

Köpte en vara från USA och blev kontaktad av det företaget som jag köpte varan från, att de samarbetar med ett transportföretag som tar betalt för tullen till EU.
    Transportföretaget (Aramex) skickar sedan en länk med betalningen, så långt frid och fröjd. Jag begriper såklart att jag ska betala tull så det var ju inget jätteproblem.

Började fundera lite dock, eftersom Aramex tar ut tullavgiften när de tar paketet till Irland så får alltså inte svenska tullen/Sverige dessa pengar - trots att varan ska till Sverige och det är svenska pengar den betalats med. 

Hursomhelst, varan kommer inte. Jag kontaktar företaget i USA och de erbjuder att betala för ordern eller skicka ny vara - de ersätter dock inte tullavgiften så efter någon dag så får jag ett nytt mejl med betalningskrav från Aramex.

Så läget är... ingen paketspårning möjlig, jag får betala ny tullavgift och har redan betalt den första orderns som inte kom fram, alltså 80 USD för ett paket som jag inte vet kommer fram. Jag vet ju inte ens om paketet ens varit i EU eftersom de tar ut tullavgiften innan det transporteras alls.

Företaget jag handlat från vägrar att betala tillbaka tullavgiften trots att det på deras hemsida och köpavtal står att de samarbetar med Aramex - alltså att de samarbetar, inte att jag har ett avtal med Aramex när jag köper av dem. De säger bara att det är mitt lands tullregler som gäller, fast svenska tullen inte får dessa pengar.

• Svar på tråden Så lurad blev jag!
  • Jättekul

Jag har köpt mkt från USA men då har UPS skött det hela. 

Fast det står på Amarex hemsida att du kan tracka din försändelse. 

• Kische

Ja men inte enligt de jag köpte av, och de ger mig inget spårningsnummer när jag frågar heller. Jag tror inte att de försöker lura mig men de har ju uppenbarligen inte tänkt på det här problemet.

Svar på tråden Så lurad blev jag!