• Anonym (Karin)

Sertralin

Hej, har mår dåligt ett tag inte känt mig glad. Började äta ovan för ett par dagar sedan och fått fruktansvärd ångest.... Aldrig vart med om nåt liknande... Är det det som är panikattacker/ångestattacker så har jag aldrig vart i närheten tidigare... Är det värt att äta dem?

• Svar på tråden Sertralin
  • Prissan

Man kan få det innan kroppen vänjer sig. Äter själv dessa tabletter och tycker det funkar bra för mig.

• Elin 885

om du läser bikapsedeln så ser du att detta är vanliga biverkningar. biverkningar som du kanske kan härda ut...gick inte doktorn igenom detta med dig innan han eller hon skrev ut medicinen?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Gulia84

Min läkare tycker jag ska äta dem oxå men detta är just en an grejorna som gör att jag inte vill äta dem.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Karin) skrev 2013-03-24 16:36:07 följande:
    Hej, har mår dåligt ett tag inte känt mig glad. Började äta ovan för ett par dagar sedan och fått fruktansvärd ångest.... Aldrig vart med om nåt liknande... Är det det som är panikattacker/ångestattacker så har jag aldrig vart i närheten tidigare... Är det värt att äta dem?

Det är en vanlig bieffekt som kan inträffa de första två veckorna av behandlingen. Beroende på hur jobbigt du mår och känner så får du avgöra om du ska kontakt med din läkare eller om du ska ta kontakt med psyk..

Själv är jag inne på vecka 4 och börjar må bättre. Inte bra men definitivt bättre mot vad jag gjorde innan tabletterna. Hade också starka ångestkänslor de första två veckorna.

Har du någon du kan ha hos dig tills du kan prata med läkare?

Om det är värt det eller inte vet man inte fören man hållt på ett tag.

Jag hade även kraftigt illamående..
  • Litenbåt

Sertralin hjälper väldigt många människor, men det är vanligt att må dåligt när man börjar ta medicinen. Förklarade inte läkaren det?

• Apopan

Den första tiden med sertralin är kämpig för de flesta. Jag gav upp första vändan men härdade ut andra gången, och efter ca 3 veckor så mådde jag mycket bättre än innan jag tog sertralinet. Men andra vändan så hade jag hjälp av sobril och sömntabletter också.

Kontentan är att det oftast är värt det. Många mår jättebra på sertralinet. Men om du känner att det är för kämpigt ta kontakt med den instans som har skrivit ut medicinen.

• mammamebarn

Låter som en klassisk biverkning.
    Dessa tabletter funkade inte för mig, jag fick panikångest, världens illamående och oro.
    Det bör gå över efter ett par veckor när kroppen vant sig, annars rekommenderar jag att byta.

Panikångestattacker ger näradöden känsla.
    Jag ville bara ta livet av mig, fick inte luft, hyperventilerade och grät omätbara floder.
    Jag vet hur man ska stoppa en attack, men kunde inte att göra det, kunde inte heller prata utan fick skriva sms till min sambo som även han (genom yrket) stoppat ett par attacker hos patienter.

Sedan jag bytt till Citalopram är jag mer eller mindre panikfri även om de kommer så är de "snällare".

Hoppas det löser sig för dig.   

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Anonym (Karin)

Jo läkaren sa att det är vanligt men jag har blivit lite tagen på sängen... Skall ju på semester nästa vecka som jag sett fram mot så länge... Oroar mig för det också nu...

• Anonym (Elli)

har du tur jämnar det ut sej redan innan semestern, så kanske allt faller på plats sen och du mår mycket bättre Glad

• Anonym

Jag började min sertralin precis innan utlandsresa. 3 dagar innan. Jag mådde hemskt ångest svettas sov jobbigt att andas rastlös. Men när jag lämnade landet så mådde jag jätte bra. Ny miljö man slappnar av. Jag trodde aldrig jag skulle klara åka färja o lång bilresa men jag kände mig frisk

Svar på tråden Sertralin