Studentlägenhet, Eskilstuna-Västerås
Hej, jag har sökt till Mälardalens högskola i både Eskilstuna & Västerås och jag undrar om det är svårt att få tag på en studentlägenhet, hur har ni som pluggar/bor där gjort?
Hej, jag har sökt till Mälardalens högskola i både Eskilstuna & Västerås och jag undrar om det är svårt att få tag på en studentlägenhet, hur har ni som pluggar/bor där gjort?
Det beror på vart man vill bo i Västerås. Exempel centralt är ju alltid mest populärt och dyrast medans mer i utkanten billigare men långt till skolan!
Jag bor i Västerås men pluggar ej!!
Jo det finns mindre bra områden oxå som bjurhovda, råby, vallby Skulle aldrig bo där!!!
Jag pluggar på Mdh i Västerås och många av mina klasskamrater har vanliga lägenheter, dvs inga studentbostäder. Tips är att söka både studentbostäder och "vanliga". studentbostäderna är oftast väldigt små och ligger i mindre prefererade områden, ofta långt ifrån skolan. De "vanliga" lägenheterna kan ju variera de med, men ofta kan man få en stor lägenhet hyffsat nära skolan eller med bättre kommunikation till och från skolan.
Själv bor jag i Skultuna, och gjorde det redan innan jag började plugga. Men det jag sagt ovan är vad jag fått höra av klasskamrater som flyttat hit enbart för pluggets skull.
På typ Park och Bjurhovdatoppen brukar det alltid gå att få tag på nått. Inte de roligaste ställena att bo på kanske och de kräver definitivt cykel men det är alltid något. De flesta brukade få tag på nått närmare skolan inom 6 mån när jag pluggade (slutade iofs för 4 år sen).
Inget av ställena park och toppen är något att hurra över. Men vet att i toppen har de renoverat men där park ligger är ett mycket bättre område än bjurhovda! Där skulle inte jag våga gå ut knappt!
Har bott i student lgh på kaserngatan (viksäng) samt i gamla folkets hus (kopparbergsv mitt i stan) i västerås. Båda lägenheterna var jättebra och bra områden! Dyrare i stan förstås.. Betalade ca 3000 kr /mån (2 mån gratis på sommaren) på kaserng och 4300 för den i stan.
Kasernlägenheterna är häftiga med 3,5 meters takhöjd och sovloft så man får undan sängen :)
*puff*
Kontakta bostadvästerås då det är dom som har hand om student lägenheterna!