• Cam82

    Hur ska jag få bort dessa alger? De har exploderat...

    Jag göder med PMDD samt kör med mäsk, men nu är det verkligen inte snyggt, någon som vet hur jag ska göra? De finns både på botten och på växterna.



     



     



     



  • Svar på tråden Hur ska jag få bort dessa alger? De har exploderat...
  • qenzo

    Du kan alltid prova att sluta göda och mörklägga karet i ca 3 dgr. (som man gör med cyanoalger). Annars är det väl ren rensning som gäller, men det tar ju inte bort problemet mer än ytterst tillfälligt.

    Kanske göder du för mycket för antalet växter? 

  • paret

    Svårt att se vilken sorts alger det är, men har du provat köpa medel som dödar alger?
    Tyärr trivs vissa alger bra i mörka vatten så inte säkert det hjälper, men testa gärna med ljuset släckt i 3-4 dagar.
    Har du direkt soljlus på akvariet?

  • Cam82

    Ja kan vara för mkt gödning, har minskat för att se om det hjälper. Rensat har jag gjort/gör.


    qenzo skrev 2013-04-11 18:19:42 följande:
    Du kan alltid prova att sluta göda och mörklägga karet i ca 3 dgr. (som man gör med cyanoalger). Annars är det väl ren rensning som gäller, men det tar ju inte bort problemet mer än ytterst tillfälligt. Kanske göder du för mycket för antalet växter? 

    qenzo skrev 2013-04-11 18:19:42 följande:
    Du kan alltid prova att sluta göda och mörklägga karet i ca 3 dgr. (som man gör med cyanoalger). Annars är det väl ren rensning som gäller, men det tar ju inte bort problemet mer än ytterst tillfälligt. Kanske göder du för mycket för antalet växter? 

  • qenzo

    Ja det skadar iaf inte att testa med mindre gödning. Jag rek inte att använda några medel som dödar alger dock. Algen är en växt. Risken är därför mycket stor att du inte bara dödar algerna utan även övriga växter. Det fungerar alltså likadant som en gödning, som inte bara göder planerade plantor utan även alger.

  • paret

    Men på bilden ser det faktiskt ut som om det är javamossa, inte alger, men svårt se det på bild

  • Cam82
    paret skrev 2013-04-14 21:04:09 följande:
    Men på bilden ser det faktiskt ut som om det är javamossa, inte alger, men svårt se det på bild
    Ok? Men var skulle den ha kommit från? 
  • qenzo

    Ser ut som javamossa men är rel lätt att se. Om du tar mossan, är den då i "knotiga" trådar och när de inte skötts blir de till långa, trassliga trådar? 
    migrated.ifokus.se/uploads/63a/63a9546d33b1944cd52e974fec377b42/javamossa.jpg
    green.colorize.net/242.jpg

    Kan också vara tofsalger, men det brukar sätta sig även på glasrutorna och sitter som berget. När man drar i tofsalger brukar roten eller tom stenen det sitter på följa med uppåt. På rutorna brukar man få skrapa med rakblad. Ganska vacker alg om den får växa sig stor och man har en burk som kan hantera ett svall (och man bör tycka om att rengöra rutorna) :)
    www.cenix.se/annat/akvarie/alger2.JPG

     

  • paret
    Cam82 skrev 2013-04-15 07:31:42 följande:
    Ok? Men var skulle den ha kommit från? 
    Javamossan har suttit på nån växt du köpt
  • 3 Indigobarn

    Ser inte riktigt på bilderna men det skulle kunna vara vanliga trådalger. De får man om akvariet utsätts för förmycket direkt solljus. Vi har löst problemet med alger genom att ha ett par siamesiska algätare i akvariet. De är väldigt duktiga på att hålla det algfritt, så har du plats för ett par lite större (10-15 cm) fiskar så rekommenderar jag det.

Svar på tråden Hur ska jag få bort dessa alger? De har exploderat...