• Linslusen04

Problem med pirog! - vad gör jag för fel??

Ibland när jag värmer upp piroger som har varit frysta(ej färdigbakade) så går dem sönder på undersidan! Jag undrar vad gör jag för fel?? Värmer pirogen mitt emmelan 150-200 grader. Och brukar höja till 200 när det är 4 min kvar!! Idag var dessutom en liten del av färsen kall. Vet inte om det berodde på att all färsen ramlade ut, men jag tror inte det. La ju tillbaks den i själva pirogen direkt så. Men i alla fall hur ska jag göra för att inte pirogen ska gå sönder i botten?! Och så inte färsen ska trilla ut??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-24 19:47
    Glömde skriva att den var hemmagjord, men tror ni förstod det !

• Svar på tråden Problem med pirog! - vad gör jag för fel??
  • Aniiee

Har du testat att pricka dem på ovansidan innan du fryser dem? Kan hjälpa...

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Linslusen04

Jaha, tack för tipset eleonor01!! Men det lustiga är att när min mamma gör pirogerna blir dem inte så!! Dock är dem inte frysta då ! Och sen gör hon kanske dem större då ! Det här är lite större piroger med ganska mycket färs i!! Men hur gör jag för att dem redan gjorda och frysta pirogerna ska hålla i ugnen då? Ska jag värma på mindre eller högre värme??! Usch vad svårt det är att veta!! Ibland blir dem bra och ibland inte!! Och har provat olika värme också!! Och ibland blir dem superbra värmda och ibland inte!! Och då kan jag ha värmt dem i samma värme i ugnen också!! Men ändå blir dem olika bra för varje gång :(

• Linslusen04
    Aniiee skrev 2013-03-24 20:31:22 följande:
    Har du testat att pricka dem på ovansidan innan du fryser dem? Kan hjälpa...
    Yaoi is the opiate of the fangirls

Nej det har jag inte!! Men du menar göra hål i degen va? Hur ska det gå till den är ju så mjuk?' men det kanske går :) får helt enkelt testa!!
  • Linslusen04

Haha kom på att jag svarade goddag yxskaft på elienor1s inlägg. Tänkte på att det va för mycket färs i pirogerna! Men när jag läste om så skrev du ju vätska ;) ber så hemskt mycket om ursäkt ;)

• Eleonor01

Om du då även har mycket färs å de blir blöta så e det för mycket tyngd i botten å då spricker de. Hur värmer du dem? Direkt på gallret eller på en plåt?

• Linslusen04
    Eleonor01 skrev 2013-03-24 21:00:12 följande:
    Om du då även har mycket färs å de blir blöta så e det för mycket tyngd i botten å då spricker de. Hur värmer du dem? Direkt på gallret eller på en plåt?

Direkt på gallret bara!!
  • Eleonor01

Där tror jag lösningen är. Ta en plåt istället å minska vätskan i dem. Lycka till :)

• Linslusen04
    Eleonor01 skrev 2013-03-24 21:08:35 följande:
    Där tror jag lösningen är. Ta en plåt istället å minska vätskan i dem. Lycka till :)

Tack för tipset Förstår inte mig på dem där pirogerna.. Nu har jag värmt precis som jag brukar göra annars, och dem 3 sista frusna pirogerna har inte gått sönder!! Yippie!!
Svar på tråden Problem med pirog! - vad gör jag för fel??