• Isabellesmamma89

åka buss med 3 månaders bebis

Hur gör ni när ni åker buss med bebis? Känns så osäkert att låta honom ligga i vagnen eller ha honom i famnen. Kan inte heller ha med hans babyskydd om man ska gå på stan tex.

• Svar på tråden åka buss med 3 månaders bebis
  • Whitetrash86

i vagnen så klart. Helt klart säkrast där! I famnen kan barnet kastas ät alla hålla och kanter om något skulle hända.

• hon mot strömmen

Jag har låtit mina barn ligga kvar i vagnen och satt fast den med spännbandet som finns på en del bussar. Höll även i vagnen under bussfärden. När de har varit äldre så har de suttit fast i selen i vagnen på liknande sätt.

• Rani

Jag åker ofta buss med bebisen i vagnen. Mycket smidigt. Bara rulla på och av. Tanken att ha babyskydd har aldrig slagit mig. Buss känns p g a storleken säkrare än bil vid t ex krock.

• skogsvitter

Jag hade alltid bebisen i bärsjalen när jag åkte kollektivt, det kändes mycket säkrare och bättre än att bebisen låg i en vagn.

• Rani
    Isabellesmamma89 skrev 2013-03-24 22:18:55 följande:
    Kastas bebis inte runt vid krock om det ligger i vagnen?

Kastas runt gör den nog hur den än sitter/ligger. Vagnen är ju mer skyddad än om bebisen sitter i famnen t ex. Det ska nog till en väldigt våldsam krock för att barnet ska skadas i vagnen. I alla fall min vagn är ju rätt vadderad inuti med filt och åkpåse. En buss är ju betydligt stöttåligare än en bil. Det är klart att om bussen skulle volta eller om en annan buss skulle köra in i sidan, då blir det ju såklart väldigt våldsamt. Men då skulle nog barnet riskera att skadas hur det än satt, även i babyskydd.
  • jmynt

Jag har haft babyskyddet med på bussen när vi åkt längre sträckor och sen har jag satt babyskyddet i liggvagnen. Våran vagn var ganska rymlig men testa och se om det får plats.

• ungmamma94

Åkte buss första gången när dottern var 3 veckor. Tyckte då det var säkrast att ha henne i bärselen men nu när hon är för stor för selen så sitter hon i knät på mig eller om hon sover så får hon ligga i vagnen. Tyvärr så har vi inga vidare busschafförer här nere så åker helst inte buss om jag nu inte måste. :)

Svar på tråden åka buss med 3 månaders bebis