Anonym skrev 2013-03-24 20:51:37 följande:
Varken socionom eller beteendevetare är utbildningar som ger bra betalt. Och jag kan inte komma på ett enda yrke som inte involverar människor på något vis. Obducent kommer kanske närmst; då är många av människorna du träffar döda, men du slipper inte levande människor helt ändå. Så: om du vill tjäna bättre finns massor av utbildninagr att välja på: ingenjör, jusrist, läkare, ekonom... Människor kommer du att stöta på hursomhelst.
Då missförstod du mig nog; jag vill fortsätta att arbeta inom socialt arbete, att arbeta med människor inom någon form av vård tex kriminalvård, ungdomsvård, missbruksvård, socialtjänst osv.
Nja, bra betalt i den bemärkelsen kanske dessa utbildningar inte ger, men garanterat bättre än vad jag tjänar nu som vårdare, utan högre utbildning!
På mitt nuvarande arbete finns exempelvis handläggartjänster med högre lön än min nuvarande, och dessa kräver en högskoleexamen.
Ett chefsjobb på min arbetsplats lockar också till viss del - vilket jag redan har fått prova på genom sommarvikariat, men chanserna till en sådan fast tjänst är mkt små då jag som sagt saknar en högskoleexamen.
Därav vill jag fortsätta att utbilda mig.
Beteendevetenskapliga studier lockar ju, men jag har fått för mig att en sådan utbildning inte är värd så extremt mkt på arbetsmarknaden, så därav skrev jag tråden för att få höra lite inputs.