• Anonym (orolig)

Hyresrätt och kreditupplysning! Någon som blivit nekad hyresrätt??

Jag är mitt i en seperation och har nu tittat på en hyreslägenhet och lämnat mitt intresse.

Hyresvärden ville ha mina personuppgifter för att kolla så man inte har några "lik" i garderoben.

Vad är det dom kollar?

Jag har dålig kredithistorik men inga betalningsanmärkningar.

Är nu orolig att jag inte ska få någon hyres pga dålig kredithistorik, vill verkligen ha denna lägenhet.

Hur hårda är hyresvärdar och vad kollar dom på UC:n.

Någon som blivit nekad hyresrätt pga UCoch varför blev ni det? 

Har ont i magen :(         

• Svar på tråden Hyresrätt och kreditupplysning! Någon som blivit nekad hyresrätt??
  • Anonym (slasken)

Kommunala hyresbolag brukar inte bry sig så mycket, om man inte har hyresskulder. Privata är det lite mer känsligt med. Rent generellt. Men jag har aldrig haft några problem att skaffa boende, och jag bor i Stockholm. I en hyresrätt, iofs så tjänar jag 40 000:- /mån, så det brukar ju underlätta. Jag tror framförallt att dom kollar på din inkomst. Inte så mycket annat.

• Anonym

Vår hyresvärd kollar bara att man har en inkomst som räcker till samt att man inte har betalningsanmärkningar. 

• Anonym (orolig)

Jag har inga hyresskulder och inga betalningsanmärkningar, men blancolån.

Har bra inkomst men det är dessa blancolån och jag är orolig ska förstöra :( För det syns väl på kredithistoriken. 

• Anonym

Jag har jobbat hos en kommunal hyresvärd, och om jag utgår från hur vi skulle gjort så är det nog lugnt eftersom du inte har betalningsanmärkningar. På mitt jobb gällde att hyresgästen skulle ha minst 3000 kr högre inkomst per månad än vad hyran på lägenheten låg på, så din inkomst är så klart också av intresse för hyresvärden.

Kan dock tänka mig att privata hyresvärdar kan vara svårare, de drabbas ju på ett annat sätt om det inte funkar.

• Foxtrott
    Anonym (orolig) skrev 2013-03-25 08:59:06 följande:
    Jag har inga hyresskulder och inga betalningsanmärkningar, men blancolån.

Har bra inkomst men det är dessa blancolån och jag är orolig ska förstöra :( För det syns väl på kredithistoriken. 
    Här i stan brukar de flesta hyresbolag berätta rakt ut vad de ställer för krav sina hyresgästers ekonomi. Förutom inga betalningsanmärkningar och inga hyresskulder brukar det röra sig om att inkomsten efter skatt ska motsvara minst två gånger hyran, eller fyra gånger hyran före skatt, eller något annat. Lite olika för olika bolag alltså. Det finns till och med bostadsbolag som accepterar betalningsanmärkningar här så länge det inte rör sig om hyresskulder.
    Hur mycket lån du har tror jag sällan har någon påverkan.
  • Anonym (orolig)

Tack för svaren!

Hoppas nu allt detta går bra, vill verkligen ha denna och skulle underlätta för oss alla så att jag kan flytta och seperationen blir klar.

Svar på tråden Hyresrätt och kreditupplysning! Någon som blivit nekad hyresrätt??