• Anonym (Rådvill)

Hjälp min 2 1/2 åring pratar inte svenska!

Min 2 1/2 åring har varit ganska sen med det mesta, pratet har varit väldigt outvecklat och fåordigt. Nu har vi precis flyttat hem efter ett halvår i Danmark, där small språket bara till och vårt barn pratar nu danska jätte bra! Detta ställer till problem såklart.. Förra veckan var det inskolning på förskolan, allt gick jätte bra förutom att ingen förstod vad mitt barn sa! Knappt att jag förstår, tycker att danskan är grötig och svår att förstå :( han verkar inte vilja ta till sig svenskan alls, vad ska jag göra??

• Svar på tråden Hjälp min 2 1/2 åring pratar inte svenska!
  • Anonym

Vart har han lärt sig danska? Om ni som föräldrar inte pratar det?

• Anonym (Rådvill)

Vi bodde i danmark i ett halvår pga jobb

• Anonym (Tror)

Haha jag tror att det släpper vartefter och svenskan kommer

• Anonym
    Anonym (Rådvill) skrev 2013-03-25 10:58:44 följande:
    Vi bodde i danmark i ett halvår pga jobb
    Jo det förstår jag att ni gjorde. Men hur kan barnet enbart prata danska med två svenska föräldrar?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-25 11:03:27 följande:
    Jo det förstår jag att ni gjorde. Men hur kan barnet enbart prata danska med två svenska föräldrar?
    Dagis?
  • Fridayyy

Haha...danska kanske är lättare att lära sig än svenska?

• Anonym (Rådvill)

Om jag det visste! Vi bodde iof hos en dansk familj.. Han snappade väl upp det från dem..
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym skrev 2013-03-25 12:00:04 följande:
    Dagis?

Anonym skrev 2013-03-25 12:00:04 följande:
    Dagis?

Dagisverksamhet gick han aldrig på där men han hade en barnflicka som var dansk.. Samt familjen vi bodde hos.. Så ja danskan var dominerande denna period.
  • Anonym

troligen kommer svenskan snart när barnet börjat prata och förstår hur man gör munmotoriskt :)

• Anonym (Rådvill)
    Anonym skrev 2013-03-25 12:30:18 följande:
    troligen kommer svenskan snart när barnet börjat prata och förstår hur man gör munmotoriskt :)

Anonym skrev 2013-03-25 12:30:18 följande:

Jag hoppas det! Jobbigt bara när ingen förstår honom.
Svar på tråden Hjälp min 2 1/2 åring pratar inte svenska!