• Anonym (mamma)

Ni med barn som började gå tidigt.

Lägger tråden i Känsliga rummet eftersom vissa tycker detta är en känsligt ämne. Man ska inte jämnaföra barn och allt är normalt. Men allt är inte genomsnittligt. Genomsnittet för att börja gå är vid ca 12 månader. Dvs att ett barn som börjar gå vid 7 eller 9 månader är tidigt. Vad ni än tycker och tänker. Så min fråga är. Ni med barn som började gå tidigt, dvs före 9 månaders ålder. Hur tidig var hen med att krypa osv?

• Svar på tråden Ni med barn som började gå tidigt.
  • Mamma1106

Sonen började gå vid 9 månaders ålder. Han började åla sig fram vid 5 mån och kröp bra runt 7 mån. Han satte sig upp själv när han var 6½ mån. Dottern på 6 mån har inte börjat åla sig än utan rullar runt för att sig framåt i rummet, sitta själv är hon också långt ifrån. Alla barn är olika och man behöver inte  känna stress, de flesta lär ju sig förr eller senare :)

• Fru Mamma

Min son gick utmed möbler när han var 6 månader, och släppte taget och gick vid 9 månader... Började krypa när han var 4 1/2 månader...
    Dottern började visserligen inte gå förrän hon var 10 månader, men skriver om henne ändå... Gick utmed möbler när hon var 7 månader... Kröp när hon var 6 månader...

• sextiotalist

Mitt barn kröp vi 6-7 månader och gick när han var 9,5 månader (ungefär som jag, jag var också tidig att gå)

• Majsan70

MIn mellandotter vände sig vid 17 dagars ålder. Kröp o satt själv vid ungefär 4 månader. Reste sig o gick utmed väggar o möbler vid 6 månader och gick/sprang helt stadigt vid 8 månader. Däremot pratade hon inte förens hon var 4 år ungefär.

• Kazzy

Kanske borde specificera med vad du menar med att gå. Uppfattningen kan ju variera.

Min dotter började krypa vid 6 månader, stå och gå enstaka steg utmed möbler vid 7 månader, tog sina första steg utan att hålla sig vid 9 månader. Nu vid 11 månader tar hon flera steg själv.

Men att säga att hon går själv tycker jag är att överdriva.

Men som det ser ut just nu är det inte långt kvar tills hon går helt själv.       

• Dr to be

Dottern ålade vid 5.5 månader
    Kröp vid 6.5 månader och satt stadigt vid ca samma tidpunkt
    Reste sig mot möbler strax innan 7 månader
    Gick utmed möbler vid 7.5 månader
    Gick utan stöd strax efter 10-månadersdagen och 2 veckor senare var det gång som gällde på heltid.

Busungen hade bråttom ut i v.36 och har varit i farten sedan dess
Svar på tråden Ni med barn som började gå tidigt.