• Badskum

Sålt bostadsrätt, står inte med i deklarationen

Jag sålde under 2012 två stycken bostadsrätter. Den ena i juni i en stabil och stor förening som vi fick hem brev ifrån vid årsskiftet att ägarbytet är reggat. Denna användes mäklare till. Den andra i februari -12 där jag sålde den själv med ett möte hos jurist som skrev kontrakt osv. Fick inget sen från den föreningen, som är liten och ganska ostabil. De som köpte den blev godkända i föreningen. Nu när jag fått deklarationen finns bara en försäljning med, den jag fått bekräftelse ifrån. Hur gör jag nu? Är det föreningens jobb att meddela Skatteverket eller var det mitt ansvar eftersom jag inte haft en mäklare? Någon som är insatt i detta?

• Svar på tråden Sålt bostadsrätt, står inte med i deklarationen
  • BuoBä

Då får du fylla ut deklarationen själv och på så vis meddelar du Skatteverket. 

• Foxtrott

Det är din skyldighet att uppge vid deklarationen.
    Sen ska bostadsrättsföreningar också de meddela försäljningar men en del släpar efter alldeles väldigt. Det är också oväsentligt för din del när de meddelar skatteverket eftersom du är skyldig att känna till om du sålt din bostadsrätt.

• Badskum

Okej så jag behöver i alla fall inte krångla med föreningen? Det räcker med att jag anmäler själv? I och med denna ändring jag gör kommer jag inte få mina pengar till midsommar då? Eller har det inte med detta att göra? Jag kommet lägga in försäljning plus renovering (har kvitton).

• nine05

Bostadsrättsföreningen ska lämna in kontrolluppgift till skatteverket på försäljningen plus att du ska också få ett ex.

• BuoBä
    Empolie skrev 2013-03-25 17:12:19 följande:
    Okej så jag behöver i alla fall inte krångla med föreningen? Det räcker med att jag anmäler själv? I och med denna ändring jag gör kommer jag inte få mina pengar till midsommar då? Eller har det inte med detta att göra? Jag kommet lägga in försäljning plus renovering (har kvitton).

Nej, du behöver inte krångla med föreningen. Om Skatteverket vill kolla dina uppgifter mot föreningens så kommer de kontakta föreningen.
  • FruE

Du måste få kontrolluppg från föreningen, det är bara därifrån du kan få reda på ditt kapitaltillskott.

• BuoBä
    FruE skrev 2013-03-25 20:03:03 följande:
    Du måste få kontrolluppg från föreningen, det är bara därifrån du kan få reda på ditt kapitaltillskott.

Det är sant, om du saknar uppgifter måste du såklart få dem av föreningen. Men det är inte så att de först måste skicka in något till Skatteverket för att du sen ska kunna deklarera.
  • Annettez

men det är väl bara att slå en signal till skatteverket eller knalla dit och förklara? varför krånglar folk til det så dant för sig själva? öppna munnen så löser det mesta sig.

• Badskum

Nej några kontrolluppgifter har jag inte, så jag får väl försöka få tag i nån i föreningen då. Suck!

Annettez - vadå krångla till det? Tycker inte det var så krångligt att starta en tråd och be om hjälp så jag kan lösa det utan flera
    Samtal till Skatteverket som säkerligen inte är så lätta att få tag i just nu. Vill folk inte svara på en sån här fråga så är det allas rätt att slippa. Ditt svar tex var ju inte jättegivande så det hade jag klarat mig utan.

Till er andra TACK. Ska alltså höra med föreningen om kontrolluppgifter och sen anmäla detta på min deklaration.

• Annettez
    Empolie skrev 2013-03-26 13:42:10 följande:
    Nej några kontrolluppgifter har jag inte, så jag får väl försöka få tag i nån i föreningen då. Suck!

Annettez - vadå krångla till det? Tycker inte det var så krångligt att starta en tråd och be om hjälp så jag kan lösa det utan flera
    Samtal till Skatteverket som säkerligen inte är så lätta att få tag i just nu. Vill folk inte svara på en sån här fråga så är det allas rätt att slippa. Ditt svar tex var ju inte jättegivande så det hade jag klarat mig utan.

Till er andra TACK. Ska alltså höra med föreningen om kontrolluppgifter och sen anmäla detta på min deklaration.

varför inte gå till skatteverket istället och prata med dem,istället för att starta en tråd om det på FL??
    jösses människa!
Svar på tråden Sålt bostadsrätt, står inte med i deklarationen