• Emma1986

Hjälp mig angående mat 5,5månaders tös

Hej.
    Min lilla tös är 5,5mån. har helammat på båda brösten tills hon var 1 månad. DÅ vägra hon vänster bröst. så har helammat tills hon var 4 månader, då vart hon inte mätt, så då med prat med BVC så kom vi fram till att jag skulle ge henne gröt på kvällen. och sen helamma resten av dygnet.
    Sen vid 4,5 mån så börja jag med smakisar och vid 5 månader så ville hon ha mer mat och mindre bröst.
    vilket sårar mig. 
    Så gröt på morgonen och kvällen. sen smakis på dagen. men nu vid 5,5månader.
    IDAG, så har hon ratat bröstet helt.hon bara biter, hon har fått tänder nere, vilket göra svinont.
    Hon spottar ut ersättning för tänkte ge de istället. Men nej. så nu är de mat som gäller.

Men alltså, Hur mkt ska jag ge?

Frukost : 4 matskedar Gröt med plommonpuré
    Mellis: banan med purè
    Lunch: 4-5 matskedar mat med typ 5 skedar efterätt av puré
    Mellis: Puré
    kväll: 1 hel portion  Gröt med plommonpurè             

och när hon lägger sig så ammar jag. och ev ammar på natten.

Men jag tycker jag ger lite mat, de känns som de, 
    Och bvc där jag går, jag vill helst inte vända mig dit för de blir så sura när man säger att amningen inte funkar och man ger mat istället. FÖR man SKA amma till 6 månader!!!!

Så snälla hjälp mig.
    Jag gör gärna maten själv till henne men köper puré på burk.

Tacksam för svar :)            

• Svar på tråden Hjälp mig angående mat 5,5månaders tös
  • mikroE

Du kan inte amma i sömnen eller när barnet är sömnigt om det krånglar med bröstet? Att enbart ge mat till ett så litet barn är en dålig idé, du bör jobba med amningen eller se till att hon tar ersättning, bara mat är inte ett alternativ för 5,5 månaders liten bäbis. Om barnet biter så finns det olika knep att få slut på det.

Vissa barn blir rädda om man skriker så brukar du göra det så försök låta bli men se till att få bort barnet snabbt från bröstvårtan och lägg ned barnet på golvet eller bredvid dig tex i soffan. Gör så snabbt så barnet förstår kopplingen att när hon biter så åker man iväg från famnen men om man äter fint så får man vara kvar. Lär dig också att se på barnet när hon drar tillbaka tungan för att bita och bryt innan bettet så hinner du inte få ont. Säg NEJ tydligt men skrik inte så barnet blir rädd. 

Erbjud inte bröstet för mycket om hon biter, det kan vara så att hon biter för att hon faktiskt inte vill ha bröstet och har förstått att biter jag slutar mamma ta fram bröstet. Erbjud bröstet innan du skulle ge mat och vill hon inte ha så truga inte och ge sedan mat. Ge alltid bröstet om barnet visar tecken på att vilja ha bröstet men truga inte i onödan. Jag tror hon kommer börja vilja ha bröstet om du chillar lite. Min dotter hade en period när hon nästan inte ville amma dagtid men gärna morgon kväll och natt men det gick över. Kring sex månader händer mycket i barnet och många ändrar sig med mat och sömn men det går över ganska fort och man får en lugnare period igen till separationsfasen. Om du vill amma så kämpa dig igenom detta och börja inte överdriva matintaget för då kommer hon nog amma ännu mindre för att hon är mätt på mat och inte bröst. 

• Natulcien

Inte "ska" man behöva amma om man inte kan. Så klumpigt av BVC att säga så.
    Men däremot bör man ju helst ge ersättning istället i så fall tills barnet äter fullstora portioner. Det är inte bra för en bebismage att gå för fort fram med fast föda. Har du provat flera olika sorters ersättningar? Och olika flaskor? Kanske du kan pumpa lite bröstmjölk och blanda med ersättning tills hon accepterar ersättningen?

• skogsvitter

Fortsätt försöka med amningen, det är extremt vanligt och tom förväntat att de matvägrar vissa ggr i den här åldern men man slutar ju liksom inte att ge dem mat bara för det. Så fortsätt prova med bröstet, gärna i sömnen och gärna nattetid.

Utöver det fortsätter du som du gör just nu med den fasta födan, men att helt ta bort amningen redan nu är på tok för tidigt. Hur fungerar hennes mage i övrigt?

• skogsvitter

Mitt inlägg ovan förutsätter att du såklart vill amma, tycker det låter som det när du skriver. Annars fortsätter du helt enkelt att försöka med ersättning istället. Ersättning kan ges på pipmugg tex istället för flaska, för något måste hon ju dricka.

• Emma1986

Tack för era svar! :) skippar maten på dagen och ger gröt morgon och kväll samt puré fm och em! Och ammar mer och de funkar bra! Har lärt mig att märka när hon vill bita eller när hon bara vill upp till bröstet för att bita, då tar jag bort henne bara! Och de funkar! Har henne kvar när hon ätit och myser! Är så tacksam för era svar!
    Nån fråga hur hennes mage fungerar så är hon väldigt hård :( så hon får katrinplommon puré på gröten och päron puré på fm och em;) lösande effekt:)

• skogsvitter

Härligt att det fungerar bättre!

Är hon hård i magen så är det ännu viktigare att du drar ner på den fasta födan eftersom det är en tydlig signal om att hon inte är mogen för fast föda ännu utan faktiskt behöver amma. Amningen har laxerande effekt så ammar du i tillräcklig mängd så ska du inte behöva ge katrinplommon och päron (åtminstone inte för den sakens skull!).

• mikroE
    Emma1986 skrev 2013-03-26 20:18:24 följande:
    Tack för era svar! :) skippar maten på dagen och ger gröt morgon och kväll samt puré fm och em! Och ammar mer och de funkar bra! Har lärt mig att märka när hon vill bita eller när hon bara vill upp till bröstet för att bita, då tar jag bort henne bara! Och de funkar! Har henne kvar när hon ätit och myser! Är så tacksam för era svar!
    Nån fråga hur hennes mage fungerar så är hon väldigt hård :( så hon får katrinplommon puré på gröten och päron puré på fm och em;) lösande effekt:)
    Super! Jag har backat några gånger jag också när dottern visat tendenser till att vara hård i magen och det funkar! När barnet börjar röra sig mer blir de ofta mindre förstoppade men tills dess är det lätt att råka ge för mycket. Jag skulle nog säga att katrinplommon och päron är bra om barnet har lätt till förstoppning men det ska inte behöva vara ett måste.
  • Ida1987

Jag vet inte om någon kanske redan har tipsat om det, men om ett av problemen är att hon biter kanske du kan testa att pumpa ut mjölk och ge henne i flaska? Eller med sked om hon tycker bättre om det. :)

• Jenny 993

min son va lika gammal som ditt barn så såg hans matvanor ut så här:

frukost ½ barnpotion gröt med fruktpure

mellis1: 135ml ersättning med lite rapsolja i

lunch: rotfruktspure

mellis2: ersättning 120ml + fruktpure

middag: ex kyckling med olika grönsaker

kvällsmat: ersättning+välling då blandar jag hälften av varje            

natten: erättning 135ml

men detta är något som jag har gjort i samråd med bvc då mion mjölk tog slut pga av magsjuka så tjuvstartade vi med mat          

Svar på tråden Hjälp mig angående mat 5,5månaders tös