• 1990amanda

Jag vill att de ska Funka!! :(

Har en bebis på 9dagar. amningen har gått sisådär, hon hade gulsot och var väldigt slö i början och orkade inte suga, så fick pumpa och ge flaska. .. Sen gick de bra med aminingen igen, men nu helt plötsligt vill hon inte suga! Hon bara skakar med huvudet och öppen mun när jag erbjuder hennes bröstet, har fått pumpa ut och ge flaska för att hon ska få i sig..

Kan man göra ngt för att hon ska bli mer intresserad av att suga....?

Jag hade tanke på att amma henne minst till 6månader, men hoppet om de känns låååångt här ifrån! Känner mig så värdelös som inte får till amningen !!:(

• Svar på tråden Jag vill att de ska Funka!! :(
  • Masken84

Du ska inte känns dig värdelös! Sånt händer vissa kan amma och vissa inte! Min mjölk räckte inte till så sonen blev aldrig mätt. Prata med BVC och se om de har något tipps! Annars är det tyvärr inte mycket att göra!

• IdaValo

Förstår att det känns jobbigt. Men ibland tar det tid att få till det. Har du varit på amningsmottagningen? Eller pratat med någon på amningshjälpen? Det kanske inte hjälper, men för mig tog det en månad innan amningen funkar. Kämpa på och få inte panik:)

• längtan09

Finns det ingen amningshjälp eller amningsmottagning där du bor som du kan få hjälp av? 

DU är INTE värdelös för att bebisen krånglar med amningen, det är inte så lätt att amma som man vill tro. Försök att slappna av och ta kontakt med antingen BVC, sjukhuset (antar att du fortfarande kan höra av dig till eftervården?) eller amningshjälpen så ska du se att det blir bättre. 

Mamma sedan juni 2009
  • 1990amanda

Nej har inte varit på ammningsmottagningen ..  Och mjölk har jag! Med mitt första barn gick amningen jätte bra! ammade han helt till 4 månader, och halv ammade till 8månader.

Kan de vara pågrund av att jag gett henne flaskan som hon inte tar bröstet?? SKa man kanske börja å ge med mugg?

• längtan09
    1990amanda skrev 2013-03-25 15:02:53 följande:
    Nej har inte varit på ammningsmottagningen ..  Och mjölk har jag! Med mitt första barn gick amningen jätte bra! ammade han helt till 4 månader, och halv ammade till 8månader.

Kan de vara pågrund av att jag gett henne flaskan som hon inte tar bröstet?? SKa man kanske börja å ge med mugg?
    Flaska kan påverka ja, eftersom de inte behöver kämpa lika mycket med flaska. Det kan göra att bebisen blir "lat" och inte vill jobba för mjölken i bröstet. Så om du har tålamodet skulle jag försöka att kämpa på med att erbjuda bröstet, tillslut kanske hon tar det ändå? 
    Mamma sedan juni 2009
  • EllisBell

Se till att få komma till sjukhusets amningsmottagning. Annars är det en bra grej när bebisen halvslumrar. Då kommer sugreflexen igång automatiskt. Jag brukade också låta min krångelbebis suga några tag på flaskan och sen vips byta till bröstet när hen var "inne i det".

• Janot

Jag hade ett rent helvete i början typ 3 veckor samma som dig fast ej gulsot hon var så svag i början att hon inte orkade suga på bröstet. Fick pumpa och ge flaska lät det ta sin tid. För att hon skulle kunna ta bröstet lät jag henne suga/ leka om man säger så för att mer och mer återgå till bröstet när hon var mogen för det och nu är hon 2 månader snart och äter fint ger flaska någon gång i bland då hon vill äta lit oftare i bland. Lycka till och ge inte upp

Svar på tråden Jag vill att de ska Funka!! :(