• näckros78

Autism och utseende!!!

Hej!

Kan man se på en persons utseende att han/hon har autism? Det trodde inte jag!!

Men läs gärna på Stockholms landstings- hemsida, där de i ett avsnitt beskriver hur barn med autism utvecklas!! Jag blir minst sagt förbannad och mörkrädd! När de beskriver pubertetsåren ger de en otroligt mörk bild av framtiden och skriver dessutom att utseendet kan förändras så att personen ser mer utvecklingsstörd ut!!!!

Jag tycket det är hemskt och oförlåtligt! Alla barn har olika förutsättningar och potential att utvecklas, att dra slutsatser om att barnen hamnar i depressioner, tappar förmågor och förändras i utseende är mycket konstigt!

Vad tycker ni ?          

• Svar på tråden Autism och utseende!!!
  • linjes

min 16 åring med autism ser ut som vilken tonåring som helst

• Petrol

Alla autister jag känner och har träffat har la sett ut som folk gör mest iallafall, men det är klart, det utesluter ju inte att det kan gå i vissa fall.

• Lilia

Jag tycker att jag ser ut som de flesta. Ingen har påpekat att jag ser autistisk ut. Synd att de ger en så negativ bild. :(

• Lilia

Men det ska påpekas att 70 % av alla med autism har en utvecklingsstörning!

• UnikFamilj
    Lilia skrev 2013-03-25 15:53:24 följande:
    Men det ska påpekas att 70 % av alla med autism har en utvecklingsstörning!

Gamla siffror... Stämmer inte längre.
  • kaffemamma

80% av alla barn med autism hade utvecklingstörning sa man när min son fick diagnos för ca 4 år sen. 50% sa man ett par år senare. Troligen är det väldigt mycket lägre än så. Hur en person beter sig, hur den svarar på frågor, hur hen kan kommunicera behöver faktisk (märkligt nog) inte avspegla hur hen fungerar "på insidan. Det finns många exempel på detta - här i tråden, i många dokumentärer osv. titta tex på det här reportaget:

• UnikFamilj

Svenny Kopp sa på en föreläsning att för si och så länge sen var 20% normalbegåvade och 80% hade en utvecklingsstörning. Nu ser de motsatt förhållande, med 80% normalbegåvade och 20% med utvecklingsstörning. Kan inte svära på att det var totalgruppen hon talade om, det kan handla om tjejerna - men skillnaden mellan könen är ju inte den att man kommer upp i 50/50 i alla fall.

• kaffemamma

det finns en del syndrom som leder till autism och ofta utvecklingsstörning. Ett syndrom som de flesta med autism brukar testas för är tex Fragile x. Några av dessa syndrom har typiska saker i utseendet som syns. Men det är bara ett fåtal av autismfallen som är orsakade av syndrom. Och även när det gäller autism som är orsakad av dessa så går forskningen framåt: en ny medicin har faktiskt haft effekt både på att minska utvecklingsstörningen och det autistiska hos vuxna med fragile x (här har jag postat info om den forskningen som jag tycker är hyperintressant; behandlaautism.nu/forum/topic.php )

• kaffemamma

på min sons skola går det barn från 6 -18 år. Alla med autism. Ingen av dem har ett utseende som skulle kunna säga något om autism.

en artikel om ovan, även om det inte är direkt ämnesrelaterat....:

Mer positiv information om den här medicinens effekt vid autism (fragile x orsakad och övrig), utvecklingsstärning mm:

Hela artikeln är längre, inledningen nedan, hela intressanta artikeln här:
    http://healthland.time.com/2012/09/20/the-first-drug-that-could-help-social-withdrawal-in-autism/

An experimental drug showed promising results in treating the key symptom of social withdrawal in people with Fragile X syndrome, the most common known inherited cause of autism with intellectual disability, according to a recent clinical trial.

The drug, known as arbaclofen or STX209, is a derivative of the FDA-approved drug, baclofen, which is primarily used to treat muscle spasticity in conditions like cerebral palsy and is being studied as a treatment for alcoholism and other addictions.

The new study, published in Science Translational Medicine, hints that arbaclofen could be the first drug to treat symptoms of Fragile X and other autism spectrum disorders, and even other conditions involving social avoidance. “This is an important trial,” says Eric Hollander, director of the autism and obsessive compulsive spectrum disorder program at Montefiore/Albert Einstein School of Medicine in New York, who was not associated with the study. It should be “of interest to the entire field of neurodevelopmental disorders,” he says.

• Umm

Låter som en riktig idiot text som du läst de klaga till dem om den...sjukt!

Jag tror nog att det är svårt att se på utseendet men ofta så kanske man har motiriska rörelser eller annat som visar att det är något som inte stämmer. Men det har ju inte alla heller.
    Men kika gärna på den här länken gällande utseendet
    www.cbsnews.com/8301-504763_162-20123858-10391704/children-with-autism-have-distinct-facial-features-study/
    och det här är ju faktiskt  ingetman ser så tydligt.
    mvh

Svar på tråden Autism och utseende!!!