• gosling

Mjölkfri majsvälling?

Nu har min dotter en konstaterad mjölkallergi. Hon är 5 år. Hon älskar mjölk och majsvälling. Inte lätt att få henne att förstå att magontet eror på mjölken. JAg behöver nu hjälp med att hitta en majsvälling som är mjölkfri.mhar ännu inte hittat någon.

• Svar på tråden Mjölkfri majsvälling?
  • skogsvitter

Är hon 5 år och dricker majsvälling!??
    Varför får hon inte riktig mat istället?

Om du nu trots alt vill fortsätta ge sådant så är det ju enormt enkelt att göra egen, köp hem majsstärkelse (maizena) och köp tex havremjölk. Koka ihop.

• skogsvitter

Omg?! Vad är det för fel på dig?
    Jo det heter havremjölk, man kan göra mjölk på precis vilken växt som helst. Det finns även rismjölk, och du kan väldigt enkelt göra egen mandelmjölk på mandel eller cashewmjölk på cashewnötter (du kan iofs också göra egen havremjölk om du nu vill det).

Angående mjölk i maizena så kan du alltså med andra ord inte ge majsvälling överhuvudtaget då i så fall eftersom majsvälling består av just maizena. Om du tog och använde din hjärna en sekund istället för att bli helt galen av aggressionsproblem så skulle du själv inse det.

Dock fattar jag inte hur det öht kan komma mjölk till ren majsstärkelse. Varifrån har du fått det?

• gosling

Om du missade överskriften så frågade jag efter en majsvälling, inte alla möjliga lka ingredienser att tillverka en...... Oc nej, alla majsprodukter innehåller inte maizena. Om jag ville ha nio om madel hade jag frågat. Håll dig till ämnet eller lägg ner. Jag blir oerhört trött på folk som alltid ska ifrågasätta. Sköt dig själv istället för att klanka ner på en 5 åring som tycker om majsvälling.

• skogsvitter
    gosling skrev 2013-03-27 07:07:59 följande:
    Om du missade överskriften så frågade jag efter en majsvälling, inte alla möjliga lka ingredienser att tillverka en...... Oc nej, alla majsprodukter innehåller inte maizena. Om jag ville ha nio om madel hade jag frågat. Håll dig till ämnet eller lägg ner. Jag blir oerhört trött på folk som alltid ska ifrågasätta. Sköt dig själv istället för att klanka ner på en 5 åring som tycker om majsvälling.
    Det var du som sa att det inte finns havremjölk, du kan mycket väl använda rismjölk eller annan mjölk om nu havremjölk är så jävla hemskt. Det finns en uppsjö alternativ som du kan göra MAJSVÄLLING på, om du inte fattat det ännu? Du frågar efter majsvälling som är mjölkfri, du fick tips om den absolut simplaste vägen. Duger inte det så är det ditt problem. Varsågod.
  • skogsvitter

Om du nu vägrar ordna mjölkfri majsvälling så finns ju liksom inte så många alternativ, ska ungen svälta istället då eller? En 5-åring kan äta vanlig mat precis som alla andra, majsvälling är för spädbarn, och du har själv satt dig i en återvändsgränd som vägrar göra välling men samtidigt envisas med att hon visst ska ha välling.

• Annelie 76
    gosling skrev 2013-03-26 20:54:42 följande:

Och vad är det för fel med en knappa 5 åring som någon gång i veckan vill ha kopp majsvälling? Pucko! Innan du vräker ur dig nåt du fattar noll om så läs på! Hon äter riktig mat. Maizena ska mjölkallergiker ej äta de det kan finnas mjölk i. Havremjölk finns det inget som heter utan det är havredryck och det är inte ens i närheten av att smaka som välling. Fy tusan lka idioter det inne ute på Familjeliv. Har i inget annat att göra än att ifrågasätta en 5 åring som dricker välling? Du har kanske missat, men det finns välling för barn till 3 år och även vuxenvälling, tror du de om dricker dessa inte är något annat?

Om du köper vanlig Maizena (ren stärkelse) så är den mjölkfri men om du köper Maizena redning så är det mjölk i den. Jag skulle dock köpa majsmjöl till att göra välling av. Med havredryck eller risdryck. Kanske mandelvarianten.

Nej, de smakar inte som mjölk. Inga ersättningar gör det men det betyder inte att dottern inte kan lära sig tycka om dem. Men nu är ett ypperligt tillfälle att lära henne dricka vatten till mat, det är ju iaf det nyttigaste. Till frukost finns havredryck med choklad, den är god men en del socker.

Vad du än gör så köp inte sojavarianterna. Soja är starkt allergiframkallande och risken är stor att dottern som redan är allergisk blir allergisk även mot sojan och det är inte roligt.   
  • Teodorra
    Annelie 76 skrev 2013-03-27 08:24:57 följande:
    Om du köper vanlig Maizena (ren stärkelse) så är den mjölkfri men om du köper Maizena redning så är det mjölk i den. Jag skulle dock köpa majsmjöl till att göra välling av. Med havredryck eller risdryck. Kanske mandelvarianten. Nej, de smakar inte som mjölk. Inga ersättningar gör det men det betyder inte att dottern inte kan lära sig tycka om dem. Men nu är ett ypperligt tillfälle att lära henne dricka vatten till mat, det är ju iaf det nyttigaste. Till frukost finns havredryck med choklad, den är god men en del socker. Vad du än gör så köp inte sojavarianterna. Soja är starkt allergiframkallande och risken är stor att dottern som redan är allergisk blir allergisk även mot sojan och det är inte roligt.   

Är det inte så att risdryck inte rekommenderas till barn pga mängden tungmetaller? Har för mig att jag läst det...
  • Annelie 76
    Teodorra skrev 2013-03-27 08:37:52 följande:

Är det inte så att risdryck inte rekommenderas till barn pga mängden tungmetaller? Har för mig att jag läst det...
    All säd (vete, korn, råg, havre, majs, ris, soja) innehåller tungmetaller (även välling och gröt) så det rekommenderas att man växlar lite mellan olika sorter och märken så man får en lagom blandning tungmetaller... Men man kommer inte undan dem genom att undvika risdryck.
  • Teodorra
    Annelie 76 skrev 2013-03-27 11:29:10 följande:
    All säd (vete, korn, råg, havre, majs, ris, soja) innehåller tungmetaller (även välling och gröt) så det rekommenderas att man växlar lite mellan olika sorter och märken så man får en lagom blandning tungmetaller... Men man kommer inte undan dem genom att undvika risdryck.

Ok då fick jag surfa lite, hämtat från livsmedelsverkets hemsida: Barn som regelbundet dricker risdryck, kan på sikt få i sig arsenikhalter som kan skada hälsan. Små barn dricker mer i förhållande till sin kroppsvikt och är dessutom känsligare än större. Därför bör man inte ge risdrycker till barn under sex år.
  • Rosdraken

vi gör välling till vår hyper allergiska tjej här hemma  men jag har ju ersättning i den iofs

men du kan nog bara göra den tjockare i stället

vi gör så att vi kokar 3 dl vatten med 1-2 msk majsmjöl (vi kör salå kvar då hon inte tål risenta soja i den men risentas är lättare att hitta i vanlig affär).

låt mixen koka upp och koka ca 2 min (vi blandar sen i ersättningspulver neocate kör vi med men du kan ha nutra etc med) om ert barn är allergisk kanske du får ut av dietisten/läkaren

annars skulle jag blanda som ovan men öka mängden majsmjöl + ev lite vanilj socker för smaken testa dig fram där!

Lycka till !           

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • Linda2012

Hej såg att du sökte en mjölkfri majsvälling. Tyvärr har jag inte sätt någon sådan....men jag kan ge ett tips. Har en 3 årig kräsen son som just nu provar att äta mjölkfritt. Jag gör just nu mannagrynsvälling på sojamjölk på kvällen vid nattning. Följ receptet för mannagrynsgröt men ta hälften av mannagrynen .Blir lite vaniljsmak på denna och det gick hem hos min son i alla fall :0)  (kan inte rekommendera att göra den i mikron då mannagrynen gärna klumpar sig då och det kokar över lätt i mikron.
    Alltså koka upp

*2dl sojamjölk tillsätt 1msk mammagryn koka under omrörning ca3-4min 
    Lycka Till 

• Linda2012

Hej igen :0) vi har nu provat Sempers mjölkfria välling från 6mån. den är baserad främst på majs (första ingrediens på innehållsförteckningen) .Kan varmt rekommendera den ,då det smakar enbart majsvälling tycker jag.Fanns eb mjölkfri fibervälling från semper också men den vågade jag inte prova då fibrerna kan starta igång diaree hos min son ,Lycka till 

Svar på tråden Mjölkfri majsvälling?