• strawberryshortcake

Sterilisering av honkatt, 6 månader

Hej,

Jag har bokat tid hos veterinären och ska sterilisera min honkatt i nästa vecka men glömde fråga veterinären vissa saker, tänkte kanske att ni vet här inne.

Hur länge ska de ha tratten på sig efter operationen?
    Vad brukar stelisering/märkning i örat och vaccination kosta?

Ska man ge katten särskilt anpassat foder direkt, alltså när katten får äta igen efter op, eller man väntar tills det är läkt?

Får säkert svar på allt i nästa vecka men vill vara lite förberedd, är lite rädd att det blir väldigt jobbigt för vår stackars flicka.

• Svar på tråden Sterilisering av honkatt, 6 månader
  • Skopan

Ska du sterilisera ? Inte kastrera ? Kastrera är när man tar tar bort livmodern o det är det jag tror ni ska göra !
    Vi kastrerade vår katt i förra veckan , ingen tratt behövdes ! Vi betalade 1650kr för kastrering , vaccinering o chippning

• Skopan

På vår klinik har dom varken tratt eller plåster , om man ser att katten slickar mycket så kan det bli aktuellt med tratt några dagar men oftast funkar det bra ändå

• nemo1

Be om självupplösande stygn så slipper du återbesök med stygnborttagning. Jag har aldrig tratt på mina jourkatter men vet att det finns katter som slickar frenetiskt på såret hela tiden, då behövs nog någonting som skyddar, många sätter på en body istället då tratten lätt gör katten deprimerad.
    En del veterinärer brukar säga att man ska vänta med att ge mat tills katten är pigg igen då de kan må illa efter sederingen.

Skippa kastratmat, bara försäljningsknep. Men en regel är att aldrig köpa torrfoder i en mataffär, det gör succesivt katten sjuk då det innehåller massor med spannmål. Köp tex Eukanuba, det vanliga för vuxna katter. Tänk på att katter ska fasas in mycket långsamt med ett nytt foder så att de inte får diarré. Blötmat är väldigt bra för katter då det ständigt spolar rent i urinvägar och blåsa och minskar risken för sjukdom.

• Sisisisi

Min katt fick inte heller någon tratt, de gjorde ett flanksnitt, enligt min veterinär den bästa metoden. Hon sa att de lätt går upp i vikt efter kastrationen och att vi skulle minska på torrfoder och att katten skulle äta mest blötmat.

• TessTess93

När mina honor kastrerades för några månader sedan var dom tvugna att ha tratt i minst 3 dygn..
    Och så fick dom specialfoder av veterinären.
    Och dom åt upp det paketet med mat och sedan fick dom sitt vanliga igen och dom har inte gått upp något i vikt än så länge :)

• Lilia

Vilken sötnos! :) Jag har aldrig gett mina katter någon speciell mat för kastrerade katter. Min veterinär sa att sålänge de inte blir överviktiga så gör det inget. Jag har inte behövt någon tratt heller, men har blivit tillsagd att ha extra koll på katten i några dagar så hon/han inte slickar massor och att kolla så det läker ordentligt. Är det en utekatt så ska katten vara inne tills såret har läkt. Jag har betalat 1500 kronor för kastrering, öronmärkning och vaccination.

• Skopan

Vi ger katterna pro plan torrfoder nu efter kastrering på råd av veterinär , o nä inte ett försäljningsknep av veterinären då den maten finns på många ställen o vi köper inte på veterinären utan beställer på djurkompaniet ! Litar på att vår veterinär vill våra djur det bästa ! Eakunuba spydde våra katter av så det gick inte att ge dom!

• nemo1
    Skopan skrev 2013-03-26 08:57:38 följande:
    Vi ger katterna pro plan torrfoder nu efter kastrering på råd av veterinär , o nä inte ett försäljningsknep av veterinären då den maten finns på många ställen o vi köper inte på veterinären utan beställer på djurkompaniet ! Litar på att vår veterinär vill våra djur det bästa ! Eakunuba spydde våra katter av så det gick inte att ge dom!
    Självklart menar jag att det är ett försäljningsknep från tillverkarna. ProPlan är ett skitfoder men vill du ge det till dina katter är det upp till dig. Att katterna spydde av Eukanuba kan dels bero på att du inte fasade in fodret långsamt, dvs under flera veckor, dels att de inte var vana vid den högre halten kött och därför reagerade.
    Jag tycker att alla som har djur ska lära och läsa på om katters behov istället för att lita strikt på en veterinär vars kunskap i näringslära är mycket låg i de flesta fall. 
  • Skopan

En veterinär vet om det är ett rent skitfoder

Svar på tråden Sterilisering av honkatt, 6 månader