Hur hjälpa svågern! Asperger och verkar inte kunna ta hand om sig själv
Hej
Har suttit ikväll och prata med min man om hans 30-åriga bror som bor långt ifrån oss och som nyligen fått diagnosen Asperger. Vi känner oss handfallna som sitter 20 mil bort och inte kan göra ett skit för att gå in och hjälpa honom.
Så här är det:
Svågern har stora problem med att ha koll på ekonomin. Han får nån typ av försörjningsstöd men ringer alltid sin mamma och behöver pengar, hon lägger ut flera tusen i månaden. Han gifte sig nyligen med en tjej som har två barn. Han har en lägenhet som han fick genom soc för flera år sen men har inte sagt upp den. Soc betalar alltså lägenheten men han bor hos sin fru som är sjukskriven (vet ej för vad exakt men svågern antydde social fobi) sen lång tid vad jag förstår, och får sjukpenning. Har bara träffat henne en gång och hon verkar vara en underbar mamma eftersom hon har två fantastiska söner men vet liksom ingenting mer. Eftersom vi bor så långt bort så träffas vi väldigt sällan och kan inte bara kika in på en fika och att prata med honom i telefon om viktiga saker är totalt bortkastat.
Han har inget konsekvenstänk, kan inte hålla i pengar, inte särskilt bra med sin hygien, har även EP som han äter medicin för men haft svårt att hålla koll på den också vilket resulterat i flera kraftiga grand mal där han slagit sig riktigt illa, fått flera mindre blödningar (den gången åkte min svärmor dit och avlöstes sedan av min man som fick hålla koll på honom så att han tog det lugnt) och verkar ha svårt att tänka logiskt vissa gånger.
Nu ska svågern och hans fru ha barn. Och det är svårt att glädjas. Ska han fortsätta ringa sin mamma och be om pengar?? (jag vet att de ju kommer få barnbidrag och allt men kan man inte hålla ordning på pengar så spelar det ju ingen roll) Vet inte varför hon inte säger ifrån, antar att hon inte orkar och kanske får dåligt samvete. Men han kommer ju aldrig lära sig om han får pengar hela tiden.
Han och hans syskon fick ett arv efter sin pappa förra året, 178.000 var tror jag. De pengarna är borta, de försvann på några månader bara. Har lånat ut 15.000 till sin svärmor (hur fan nu hon kan vara så fräck), pengar han förmodligen aldrig kommer se igen då hon har skuld hos KF och än har han inte fått en spänn. Inget skuldebrev skrivet utan han bara säger att "jo men jag får tillbaka dom sen.." Det köptes en massa nya prylar och gud vet vad.
Han har inget jobb utan går till en praktik sen två år tillbaka ungefär och får göra samma sak varje dag, hugga ved. Inte särskilt utvecklande. Inte verkar det se ut som att det kan leda till jobb och han verkar inte veta hur han ska göra för att lösa situationen. Har aldrig haft ett riktigt jobb och där han bor är det inte lätt att hitta något heller.
Finns andra saker i hans liv som är problematiska men jag väljer att inte gå in på det.
Han har heller inte fått någon hjälp med sin diagnos sen han fick den och som sagt så klarar han inte själv av att söka hjälp vad det verkar, vet inte ens om han förstår att han behöver det eller bara är handfallen och uppgiven.
VAD ska vi göra!?
Min man sa tidigare ikväll att han skulle vilja åka dit och se till så att han får träffa alla inblandade för att styra upp saker och ting, kan han göra det? Alltså om svågern går med på det. Vilken hjälp har han rätt att få?
Som det låter för mig så behöver svågern en god man, eller åtminstone en jäkla massa stöd. Det finns ju barnfamiljer med riktigt taskig inkomst som lever på existensminimum som klarar sig, om än knappt. Vad hans fru får ut vet jag inte men det är ju barnbidrag för två barn (antar jag?), underhåll från en av fäderna och andra underhållet från FK vad jag förstått och sjukpenning som jag inte har en aning om vad den är på, möjligtvis bostadsbidrag kanske. Och han får sin hyra betald och sen har han väl normen kvar. Om de bodde ihop och han var skriven där, hur skulle det se ut då? Ekonomiskt, nån som vet?
Ursäkta om allting är snurrigt och förvirrande men jag vill verkligen ha konkreta tips och råd på hur vi kan hjälpa honom, och få honom att förstå att han BEHÖVER hjälp också. Han blir förbannad om min man säger hur han ska göra, eller vad han måste göra "Ingen talar om för mig vad jag ska göra" får han höra då fast att han i frustration försöker hjälpa honom att förstå saker och ting. Jag sa till honom ikväll att det är bäst att inte säga "du MÅSTE", det blir ett alldeles för stort krav bara det ordet. Iof så hjälper inget annat heller så här på avstånd.
Jag är rädd att det inte hjälper att åka dit och bara prata med honom heller. Det hjälpte inte sist. Det är som att han behöver någon som leder honom rätt. Han har ingen familj alls där, eller ja, förutom sin fru då, så finns ingen som hjälper honom. Förstår inte hur det här ska gå, han är ju liksom fast där han är på nåt vis.
Vi vill ju bara hans bästa men det är svårt när han själv inte inser vad som behövs. Det går ju inte heller att bara komma med tips och råd som om det handlar om en person utan en sån här diagnos, den kan han ju inte rå för liksom! Han är väl för fan värd att få hjälp som alla andra! Blir ledsen när jag tänker på det.
Är det NÅN som har erfarenhet av sånt här och vet hur man ska göra!???
Alla tips och råd mottages tacksamt