• Äldre 26 Mar 00:38
    1186 visningar
    0 svar
    0
    1186

    Cysta på äggstocken - måste den opereras bort för att få ordning på ägglossning?

    Har sedan jag slutade med p-piller haft problem med oregelbunden och utebliven mens, smärtor vid tidpunkt för ÄL och mycket mindre mensblödning än innan jag började äta piller (åt piller i 7 år).

    Jag sökte hjälp hos gyn, som hittade en "förändring" på min vänstra äggstock. Vid ett återbesök 8 veckor senare konstaterade den nya läkaren att det var en mycket liten cysta (ej vätskefylld utan snarare tvillingcyste-liknande), som inte skulle tas bort. Han såg inget samband mellan cystan och mina oregelbudna mensturationer eller smärta.

    Jag mätte hormonhalt vid tid för ÄL för att se om den fungerar som den ska. Fick besked om att hormonerna ej tydde på ÄL. Sjukvården vill inte utreda detta vidare. För mig känns det uppenbart att min cysta har samband mellan utebliven ÄL och därmed oregelbunda och små mensturationer. Varför vill inte vården utreda vidare?

    Någon mer som fått besked om att inte ta bort en cysta?
    Går det blii gravid trots cysta på ena äggstocken?

    Tacksam för alla berättelser om erfarenheter i ämnet.

Svar på tråden Cysta på äggstocken - måste den opereras bort för att få ordning på ägglossning?