Gladskit skrev 2013-03-26 10:29:08 följande:
Utifrån de flesta kollektivavtal är det inte ok. En del arbetsgivare (statliga bl.a.) har i sitt avtal en rätt till tjänstledighet för att pröva annat arbete men de flesta tillåter det inte.
Och det skulle definitivt inte vara ok att söka och beviljas tjänstledigt för studier och sen jobba någon annanstans. Nu ser jag på detta från arbetsgivarsidan i och med att jag arbetar med dessa frågor. Och det är mycket möjligt att det inte upptäcks. Men det skulle inte vara ok inom vår verksamhet, då har den anställde begärt ledigt på falska grunder.
Jag har inte för avsikt att söka tjänstledigt för studier och jobba ISTÄLLET. Tjänstledigheten skulle vara för studier och studera skulle jag. Jag tänker mer som extrainkomst OM man nu orkar och hinner jobba. Studierna skulle absolut vara prio ett, extrajobb bara oregelbundet då och då om man hinner som sagt.
Jag är lärare och har rätt nylighen varit sjukskriven för utmattning, så jag vill vara försiktig med mig själv och inte lova för mycket. TROR t.ex. att jag skulle orka att plugga 50 % och jobba 75 %, men jag vet inte. Därför vill jag bara boka upp mig på max 100 %, men kan tänka mig att hoppa in som behovsvikarie (typ inringning samma dag) om jag känner att jag orkar och hinner för studierna. Kan absolut timvicka på min vanliga skola också, men just timvik går ju inte att planera in eller utlova så det kan ju vara bra att kunna hoppa in på fler skolor. Just den dagen jag kan jobba kanske inte "min" skola kan erbjuda något vik t.ex.
Har inte heller som avsikt att mygla med det hela, tänkte mest slänga ut en fråga eftersom det dröjer innan jag kan prata med min chef. Har googlat utan att få klara besked, min fackliga företrädare visste inte heller.