• hammarhajen

Arbete vid tjänstledighet?

Hej!

Är det någon som kan det här med tjänstledighet?

Funderar att söka tjänstledigt för studier, antingen på hel- eller halvtid. Många kurser jag är intresserad av ges på distans/delvis på distans, men jag vill "bara" lova bort mig till 100%, dvs antingen enbart 100% studier eller 50 % studier och 50 % jobb.

Dock misstänker jag att jag kommer hinna och orka jobba en del utöver studierna (eller mer än 50 % om jag kör 50/50), men vill inte lova som sagt utan i så fall ta det mer spontant. Skulle gärna gå som timvikarie/inringningsvikarie och undrar nu om man får göra så? Helst skulle jag vikariera på andra arbetsplatser än min egen, för att få lite mer perspektiv..

Alltså - är det OK att vara tjänstledig för studier och ändå jobba extra för någon ANNAN arbetsgivare än den man är ledig ifrån?     

• Svar på tråden Arbete vid tjänstledighet?
  • KLAJSHUH

Det är upp till din nuvarande arbetsgivare att bestämma om du får det eller inte. De kan aldrig neka tjänstledighet pga av studier men de kan absolut neka att du arbetar någon annanstans.

• voldis

Jag var tjänstledig helt från mitt jobb i 6 mån för att plugga. Jag jobbade då extra hos en annan arbetsgivare. Det var helt okej! Hur skulle min riktiga arbetsgivare få reda på det?

• Gladskit

Utifrån de flesta kollektivavtal är det inte ok. En del arbetsgivare (statliga bl.a.) har i sitt avtal en rätt till tjänstledighet för att pröva annat arbete men de flesta tillåter det inte.

Och det skulle definitivt inte vara ok att söka och beviljas tjänstledigt för studier och sen jobba någon annanstans. Nu ser jag på detta från arbetsgivarsidan i och med att jag arbetar med dessa frågor. Och det är mycket möjligt att det inte upptäcks. Men det skulle inte vara ok inom vår verksamhet, då har den anställde begärt ledigt på falska grunder.

• hammarhajen
    Gladskit skrev 2013-03-26 10:29:08 följande:
    Utifrån de flesta kollektivavtal är det inte ok. En del arbetsgivare (statliga bl.a.) har i sitt avtal en rätt till tjänstledighet för att pröva annat arbete men de flesta tillåter det inte.

Och det skulle definitivt inte vara ok att söka och beviljas tjänstledigt för studier och sen jobba någon annanstans. Nu ser jag på detta från arbetsgivarsidan i och med att jag arbetar med dessa frågor. Och det är mycket möjligt att det inte upptäcks. Men det skulle inte vara ok inom vår verksamhet, då har den anställde begärt ledigt på falska grunder.

Jag har inte för avsikt att söka tjänstledigt för studier och jobba ISTÄLLET. Tjänstledigheten skulle vara för studier och studera skulle jag. Jag tänker mer som extrainkomst OM man nu orkar och hinner jobba. Studierna skulle absolut vara prio ett, extrajobb bara oregelbundet då och då om man hinner som sagt.

Jag är lärare och har rätt nylighen varit sjukskriven för utmattning, så jag vill vara försiktig med mig själv och inte lova för mycket. TROR t.ex. att jag skulle orka att plugga 50 % och jobba 75 %, men jag vet inte. Därför vill jag bara boka upp mig på max 100 %, men kan tänka mig att hoppa in som behovsvikarie (typ inringning samma dag) om jag känner att jag orkar och hinner för studierna. Kan absolut timvicka på min vanliga skola också, men just timvik går ju inte att planera in eller utlova så det kan ju vara bra att kunna hoppa in på fler skolor. Just den dagen jag kan jobba kanske inte "min" skola kan erbjuda något vik t.ex. 

Har inte heller som avsikt att mygla med det hela, tänkte mest slänga ut en fråga eftersom det dröjer innan jag kan prata med min chef. Har googlat utan att få klara besked, min fackliga företrädare visste inte heller.   
  • hammarhajen
    voldis skrev 2013-03-26 07:41:19 följande:
    Jag var tjänstledig helt från mitt jobb i 6 mån för att plugga. Jag jobbade då extra hos en annan arbetsgivare. Det var helt okej! Hur skulle min riktiga arbetsgivare få reda på det?

Tack för svar!
    Jag vill dock vara ärlig, får man inte så ska jag inte. Ledighet för studier ska inte vara något problem, det har jag redan kollat.
  • voldis

Varför skulle man inte få? Jag pluggade på 100 % och jobbade några extra timmar i månaden för jag hade bara bidraget från CSN och var ju tvungen att ha lite extra pengar.

• ardath bey
    voldis skrev 2013-03-26 12:47:41 följande:
    Varför skulle man inte få? Jag pluggade på 100 % och jobbade några extra timmar i månaden för jag hade bara bidraget från CSN och var ju tvungen att ha lite extra pengar.

Du har ju ett anställningsavtal med din arbetsgivare. Inom det får du tjänstledigt under vissa villkor, till exempel att du inte får jobba under tiden. Bryter du mot villkoren för tjänstledigheten har du brutit mot anställningsavtalet och då är det grund för uppsägning.

Ungefär så.
  • Gladskit
    hammarhajen skrev 2013-03-26 11:23:19 följande:

Jag har inte för avsikt att söka tjänstledigt för studier och jobba ISTÄLLET. Tjänstledigheten skulle vara för studier och studera skulle jag. Jag tänker mer som extrainkomst OM man nu orkar och hinner jobba. Studierna skulle absolut vara prio ett, extrajobb bara oregelbundet då och då om man hinner som sagt.

Jag är lärare och har rätt nylighen varit sjukskriven för utmattning, så jag vill vara försiktig med mig själv och inte lova för mycket. TROR t.ex. att jag skulle orka att plugga 50 % och jobba 75 %, men jag vet inte. Därför vill jag bara boka upp mig på max 100 %, men kan tänka mig att hoppa in som behovsvikarie (typ inringning samma dag) om jag känner att jag orkar och hinner för studierna. Kan absolut timvicka på min vanliga skola också, men just timvik går ju inte att planera in eller utlova så det kan ju vara bra att kunna hoppa in på fler skolor. Just den dagen jag kan jobba kanske inte "min" skola kan erbjuda något vik t.ex. 

Har inte heller som avsikt att mygla med det hela, tänkte mest slänga ut en fråga eftersom det dröjer innan jag kan prata med min chef. Har googlat utan att få klara besked, min fackliga företrädare visste inte heller.   
    Nej jag förstår att du inte tänker jobba istället. Men då skulle du i teorin kunna ansöka om tjänstledigt för studier på 95% och arbeta 5% hos din nuvarande arbetsgivare. Det är mer så jag tänker.
  • hammarhajen
    Gladskit skrev 2013-03-26 15:29:02 följande:
    Nej jag förstår att du inte tänker jobba istället. Men då skulle du i teorin kunna ansöka om tjänstledigt för studier på 95% och arbeta 5% hos din nuvarande arbetsgivare. Det är mer så jag tänker.

Fast det fungerar ju inte om kursen är på 100%..

Plus att jag inte vill binda upp mig och lova mer än 100 %. Märker jag att det funkar tar jag gärna mer där och då, typ "den här veckan har jag inte så mycket plugg och tillräckligt med energi, så nu kan jag ta ett par extrapass om det finns". 
  • Elaifiknow

Är du offentliganställd? Då är du enligt lag skyldig att uppge bisyssla. Jag föreslår kommunikation, prata med din arbetsgivare, berätta om dina funderingar.

• hammarhajen
    Elaifiknow skrev 2013-03-26 19:04:53 följande:
    Är du offentliganställd? Då är du enligt lag skyldig att uppge bisyssla. Jag föreslår kommunikation, prata med din arbetsgivare, berätta om dina funderingar.

Det är klart att jag ska prata med arbetsgivaren! Tänkte mer kolla läget, om någon visste, så att jag kan fundera lite tills arbetsgivaren har tid att ses. Hinner vi inte prata ons eller tors kommer vi inte ses förrän efter påsklovet, så jag ville bara kolla om någon här visste om det finns tydliga regler.
  • Gladskit
    hammarhajen skrev 2013-03-26 18:05:22 följande:

Fast det fungerar ju inte om kursen är på 100%..

Plus att jag inte vill binda upp mig och lova mer än 100 %. Märker jag att det funkar tar jag gärna mer där och då, typ "den här veckan har jag inte så mycket plugg och tillräckligt med energi, så nu kan jag ta ett par extrapass om det finns". 
    Det är klart det fungerar. Jag har tex. lösa planer på distansstudier till hösten. Kan bli studier på ca 75% men eftersom jag vet att jag fixar det snabbare än så tänker jag bara söka tjänstledigt på 50%. Det är ju upp till mig. Däremot kan jag inte göra tvärtom och söka tjänstledigt på 75% fast jag bara läser på halvtid. Det har jag inte rätt till.

Sen när det gäller hur min arbetstid förläggs är ju något jag måste komma överens om gemensamt med min chef. Inom vår verksamhet går det även att söka tjänstledigt på heltid och sedan komma in på timme. Så även om man är månadsavlönad i vanliga fall får man timlön beräknad på sin månadslön samt semesterersättning på det.
Svar på tråden Arbete vid tjänstledighet?