Hjälp mig att förstå ångest och depression
Min mamma har i runda slängar varit sjuk i hela mitt vuxna liv (jag är 40 år) och gång efter annan gått in i depressioner och har svår ångest.
I fredags hade hon tagit en överdos av hostmedicin tillsammans med Stilnoct vilket gjorde att hennes kroppstemp sjönk tillsammans med hjärtfrekvensen och det var illfart till sjukhus med ambulans. Igår kom hon hem igen med ett psykologsamtal i bagaget och utbytta mediciner. (Om de är bättre eller inte återstår att se..)
Hon har tagit mediciner i hela vuxna livet och istället för att erkänna att vissa inte fungerar så har hon själv ökat dosen av dem hon har, vilket ju nu ledde till en överdos.
Hon skäms otroligt mycket att hon har låtit det få gå så här långt och hennes ångest blir ännu större pga det här.
Mina föräldrar tillhör generationen där man inte talar om psykiska sjukdomar och det är skamligt att visa utåt att något är fel. Jag försöker stötta och peppa henne och få hennes självförtroende att öka, men hon har en extrem dålig självbild och ett självförakt. Hon anser inte att hon är "värd" att må bra. Hon sätter alltid andra i första hand och undertrycker sig själv och sina känslor.
Mina far försöker hjälpa henne, men hon släpper inte honom inpå livet och tillåter honom att hjälpa. Hon är överviktig och äter dåligt. Hon har nog i grund och botten även en ätstörning.
Jag bor en timma bort med bil och har inte möjligheten att åka dit varje dag och involvera henne i min träning, hjälpa henne med mat eller liknande för att försöka peppa henne och hjälpa henne... men jag kan fråga er här - HUR hjälper jag en person som har en sån här sjukdom?
Hur känner en person som har fruktansvärd ångest (hennes ord)?
Hur känns det att ha en depression?
Jag vill att min mamma ska må bra, jag vill att hon ska vara kvar och se sitt barnbarn växa upp, men det känns som hon faller djupare och djupare varje gång och att medicinerna inte hjälper henne..