• Anonym (styvmor)

    Jag är bonusmamman ni älskar att hata

    1. När jag blev kär i min man, visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag ville inte ha en man som redan tidigare hade två barn. Jag var inte redo, hade andra prioteringar och var inte alls intresserad av någons barn än min brorsdotter i små mängder.

    2. Efter att vi vart tillsammans i knappt 3 veckor så träffade jag hans barn för första gången. Den äldsta älskade mig från första stund och var vid första anblick en glad sprallig kille som dock visade sig ha behov av uppmärksamhet konstant, medan den yngsta såg mest ut som ett argt troll. Jag kan inte på något sätt säga att jag tyckte om dem.

    3. Barnens biomamma fick inte längre bestämma hur hon skulle ha barnen. Hon var inte längre välkommen hem till min man. Detta har garanterat resulterat i att hon träffar sina barn mindre.

    4. Barnen stod i totalt fokus, Alla sov i samma säng, vardagsrummet var barnens klätterstuga, Vi möblerade snabbt om och alla fick ett eget rum med en egen säng och det blev förbud för barnen att sova i min mans säng eller ens vara i sovrummet där den stod.
    Det första året blev ett väldigt tufft år då barnen fick lära sig vilka regler som gällde i huset och de fick krav på sig att bete sig efter den åldern de faktiskt var hemma. Det fick olika uppgifter att göra för att hemmet skulle fungera bättre. Fokuset las om från att enbart handa om barnen till att handla om familjen där alla skulle må bra och trivas.

    5. Det har gått två år nu och jag älskar fortfarande inte mina bonusar, jag längtar fortfarande efter mer egen tid med min man. Jag tycker fortfarande att bonusarna är skitjobbiga oftare än jag tycker att de är underbara.  

    Så nu varsegoda att börja hata mig! 

    Men innan ni gör det, så ha detta i åtanke:

    1. Man väljer inte vem man blir kär i, man vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske blir du sjuk, kanske blir han sjuk. Kanske lever ni lyckliga i alla era dar, trots två bonusbarn.

    2. Kanske var det så att jag inte vill träffa barnen så tidigt som jag gjorde, men efter som deras biomamma vägrade att ta hand om sina egna barn och annan barnvakt inte fanns att tillgå så hade vi inget annat val.

    3. Mamman är psykiskt sjuk, vilket i sig är jätte sorgligt. Det som är ännu mer sorgligt är att hon har gjort sina barn otroligt illa. Hon tycker alla ska rätta sig efter henne vilket innebär att hon inte går och hämtar sin barn på dagis om hon har lite feber. Hon tycker små barn är gulligare än stora vilket resulterat i att hon har tryckt ner sina barns utveckling. Hon är inte längre välkommen i det hus där hennes barn bor efter en rad olika incidenter som är polisanmälda.

    4. När barnens enda vårdnadstagare håller på gå in i väggen för att han har levt för sina barn, då måste det ske drastiska förändringar. För vem kommer annars ta hand om barnen om även pappan skriver in sig på psyk?

    5. Min man har barnen alla dagar i veckan, utan knappt någon avlastning från någon. När ekonomin tillåter det har vi barnvakt. Jag älskar inte mina bonusbarn, men det innebär inte att jag inte sätter dem i främsta rummet och ser till att de har det så bra de någonsin kan få det. De är bara barn och de har varken bett om att bli födda eller om att hamna i denna soppa.

    ...så nu, vasegoda!

  • Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata
  • Bultens mamma

    Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb! Att du inte väntat dig denna situation när du ingick ditt förhållande, men det verkar som att du gör allt för att det ska fungera så bra det bara går! Jättetragiskt m barnens mamma... Lycka till vidare!!

  • soffliggaren

    Jaha säger jag. Med din attityd som du har nu så kommer åren snigla sig fram. Det kommer dröja länge innan barnen flyttar. Du behöver inte älska ungarna men visa hänsyn och respektera dom.
    Du gillar inte dom men om några år så kanske dom inte vill ha dig runt omkring heller.

    Jag vet inte riktigt vad du vill höra ? Du är jätteduktig som står ut eller att du är skit taskig som inte vill ha bonusarna där, egentligen ?

  • Anonym (styvmor)

    Detta är precis de saker som bonusmammor normalt får skit och jagade för på fl. Min poäng är: tänk lite längre än vad näsan räcker  innan ni börjar er "häxjakt"och läsa inte in en massa egna saker som faktiskt inte står i texten. Bara för att man har ett bonusbarn så behöver man inte hata det, bara för att man inte älskar det så behöver man inte åtsidosätta det.

  • Anonym (styvmor)
    soffliggaren skrev 2013-03-26 13:11:54 följande:
    Jaha säger jag. Med din attityd som du har nu så kommer åren snigla sig fram. Det kommer dröja länge innan barnen flyttar. Du behöver inte älska ungarna men visa hänsyn och respektera dom.
    Du gillar inte dom men om några år så kanske dom inte vill ha dig runt omkring heller.

    Jag vet inte riktigt vad du vill höra ? Du är jätteduktig som står ut eller att du är skit taskig som inte vill ha bonusarna där, egentligen ?
    Ja, så va det igång... på vilket sätt visar jag inte hänsyn och respekt tycker du?  
  • Anonym
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:15:39 följande:
    Detta är precis de saker som bonusmammor normalt får skit och jagade för på fl. Min poäng är: tänk lite längre än vad näsan räcker  innan ni börjar er "häxjakt"och läsa inte in en massa egna saker som faktiskt inte står i texten. Bara för att man har ett bonusbarn så behöver man inte hata det, bara för att man inte älskar det så behöver man inte åtsidosätta det.
    Barnen känner sig garanterat varken hemma eller som en del i familjen, men det hör ju inte till diskussionen.
  • soffliggaren
    Anonym (styvmor) skrev 2013-03-26 13:18:47 följande:
    Ja, så va det igång... på vilket sätt visar jag inte hänsyn och respekt tycker du?  
    Vilket är igång ? Jag fattar inte alls..och du har gjort klart för vad som gäller så det finns inget att diskutera.
    Jag skrev bara det jag skrev så du behöver inte ta det så bokstavligt. Du sköter dig alledes utmärkt.

    Mvh

    Bonusmamma till två
  • Nattsvart

    Det är väl jättebra att du har satt ner foten när det kommer till biomamman, önskar att jag kunde göra det jag med. Det är så tråkigt att man är den elaka styvmodern om man säger stopp eller ställer egna krav.

  • Anonym (styvmor)
    Anonym skrev 2013-03-26 13:20:55 följande:
    Barnen känner sig garanterat varken hemma eller som en del i familjen, men det hör ju inte till diskussionen.
    Och det vet du hur? för att du har en kamera uppsatt hemma hos oss?
    Barnen känner sig hemma och ÄR familjen. Det ena utesluter inte det andra. Men det är bara biologiska föräldrar som får säga att deras barn är skit jobbiga. Barn är inte mindre jobbiga för det inte finns blodsband när man lever med dem näst intill varje dag. Där emot så finns inte den ovillkorliga kärlek mellan barn och den vuxne...
Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata