Mild PCO, förklara provsvar?
Jag har precis fått veta jag har PCO trots regelbunden mens och ägglossning. Anledningen var extrem behåring då jag kontaktade gynekolog men också att vi försöker få till syskon till våra barn men inte lyckats nu på ett år.
Då gjorde vul där ena äggstocken var fin och den andra PCO liknande med några små äggblåsor. Har normala värden på TSH, T3 och T4, en något förhöjd produktion av sköldkörtelhormon men knappt något att tala om.
Det togs även då på besöket LH och FSH och hade en kvot på 3,2, någon som kan förklara den?
Har gjort testosteronprov och SHBG som också var normala, kommer dock inte ihåg värdena men inget onormalt förutom LH/FSH kvoten. Men vad betyder det? Har jag dåliga ägg? Eööer vad säger det?
Och så undrar jag, är det PCO eller PCOS jag har? Enligt läkarens brev stod det jag hade PCOS, men vad jag förstått så är PCOS då menscykeln blivit rubbad och det är ju inte min?
(Vi har försökt 1 år nu och gyn vill vi väntar ytterligare 1 år innan jag ev skulle få ägglossningsstimulerande, just pga vi har 2 barn som kom till lätt.)