• Anonym (Förklaring?)

Mild PCO, förklara provsvar?

Jag har precis fått veta jag har PCO trots regelbunden mens och ägglossning. Anledningen var extrem behåring då jag kontaktade gynekolog men också att vi försöker få till syskon till våra barn men inte lyckats nu på ett år.
    Då gjorde vul där ena äggstocken var fin och den andra PCO liknande med några små äggblåsor. Har normala värden på TSH, T3 och T4, en något förhöjd produktion av sköldkörtelhormon men knappt något att tala om.
    Det togs även då på besöket LH och FSH och hade en kvot på 3,2, någon som kan förklara den?
    Har gjort testosteronprov och SHBG som också var normala, kommer dock inte ihåg värdena men inget onormalt förutom LH/FSH kvoten. Men vad betyder det? Har jag dåliga ägg? Eööer vad säger det?

Och så undrar jag, är det PCO eller PCOS jag har? Enligt läkarens brev stod det jag hade PCOS, men vad jag förstått så är PCOS då menscykeln blivit rubbad och det är ju inte min?

(Vi har försökt 1 år nu och gyn vill vi väntar ytterligare 1 år innan jag ev skulle få ägglossningsstimulerande, just pga vi har 2 barn som kom till lätt.)

• Svar på tråden Mild PCO, förklara provsvar?
  • Anonym (Förklaring?)

Nån som förstår sig på borde det väl finnas som kan svara?

• Linni84

Jag har också PCOS och ökad behåring, rätt kraftig något jag lider rätt mycket av och faktiskt påverkar hela livet... Självkänslan och kontakten med andra påverkas ju helt klart. Tänker ofta nu ser de att jag har hår där...
     Vi ska också börja försöka skaffa barn nu. Ska försöka utan medicin eller kräm först är tanken. 
    Några direkta svar kan jag inte ge. Till mig sa gyn att jag hade mer aktiva testosteronnivåer. Jag har mens nästan varje månad. Jag vet att vikt, kost och motion kan spela in i om pcos är aktiv eller inte. Nåt sånt. För jag har också hört att har vissa nivåer kan ändras och har man den och den bakterien så kan det vara negativt vad gäller pco. Minns inte exakt vad eller hur.
    Vad roligt att ni har kunnat skaffa barn redan i alla fall. :) 

• Anonym (PCO vs PCOS)

LH/FSH kvoten skall vara 1:1 eller under det om man testar tidigt i cykeln. Har man 2:1 eller mer är det en indikator på PCOS. LH skall normalt stiga först i samband med ägglossning.

PCO betyder polycystiska ovarier (äggstockar med många blåsor) och är ett typiskt utseende på ultraljud.

PCOS betyder polycystiskt ovariesyndrom, och ett syndrom är en samling symtom där det krävs ett antal för att kunna sägas passa in i syndromdefinitionen (polycystiska ovarier, störd menscykel, störd ägglossning, ökad behåring, övervikt, akne, infertilitet/subfertilitet mm).

Man kan ha PCO-bild på VUL utan några andra problem, då har man inte PCOS.
    Du verkar vara lite gränsfall, du har regelbunden mens och ägglossning, men ändå en liten hormonstörning, samt lätt PCO på ultraljud och dessutom blir du nu inte gravid som du vill även om du tidigare verkar ha haft lätt att bli gravid.

Svar på tråden Mild PCO, förklara provsvar?