Kopparspiral och zinkbrist.
Har funderat på kopparspiral men har blivit lite avskräckt av biverkningarna. Och då pratar jag inte om biverkningarna som det officiellt informeras om, utan om de som jag hittat information om på andra vägar och de som andra berättar om.
Mellanblödningar, rikligare och längre mens vet jag. Som jag har förstått det och läst så blir det så på grund av koppar/zink-nivån. För mycket koppar sänker zinknivån och har man lågt zink blir följden att mensen blir rikligare och man får mer mensvärk.
De andra biverkningarna jag läst om har varit bl.a. svamp i underlivet, hudproblem, håravfall och trötthet. Sådant som är tecken på zinkbrist.
Men behöver det vara så? Hittade den här sidan: www.vegetarisk.info/vegetarisk-mat.aspx
Där står att man kan motverka det genom att öka sitt intag av zink, t.ex i form av näringstillskott. Jag förstår att inte alla med kopparspiral drabbas av såna biverkningar, men även om man inte gör det kanske man borde få i sig mer zink?
Är det någon här som tar zinktillskott för att ni har kopparspiral? Hur mycket bör man ta?
Och en annan fundering: varför får man inte veta om det här genom barnmorskor, på kopparspiral.se och så vidare?