• Anonym (vera)

Kopparspiral och zinkbrist.

Har funderat på kopparspiral men har blivit lite avskräckt av biverkningarna. Och då pratar jag inte om biverkningarna som det officiellt informeras om, utan om de som jag hittat information om på andra vägar och de som andra berättar om.

Mellanblödningar, rikligare och längre mens vet jag. Som jag har förstått det och läst så blir det så på grund av koppar/zink-nivån. För mycket koppar sänker zinknivån och har man lågt zink blir följden att mensen blir rikligare och man får mer mensvärk.

De andra biverkningarna jag läst om har varit bl.a. svamp i underlivet, hudproblem, håravfall och trötthet. Sådant som är tecken på zinkbrist.

Men behöver det vara så?  Hittade den här sidan: www.vegetarisk.info/vegetarisk-mat.aspx
    Där står att man kan motverka det genom att öka sitt intag av zink, t.ex i form av näringstillskott. Jag förstår att inte alla med kopparspiral drabbas av såna biverkningar, men även om man inte gör det kanske man borde få i sig mer zink?

Är det någon här som tar zinktillskott för att ni har kopparspiral? Hur mycket bör man ta?

Och en annan fundering: varför får man inte veta om det här genom barnmorskor, på kopparspiral.se och så vidare?

• Svar på tråden Kopparspiral och zinkbrist.
  • Themis

Eftersom det inte finns några som helst seriösa hemsidor som tar upp det så räknas det förmodligen inte till det man kallar vetenskaplig kunskap.

Kanske det har sitt ursprung i en felaktig forskningsartikel från 1900-frösihjäl som sedan dess vederlagts, men som fortfarande sprids av förvirrade newage-personer på nätet, det är inte helt ovanligt.

--
    Här är fakta om dagligt intag av mikronutrienter och vilka som ligger i riskzonen för zinkbrist från ett av världens mest välkända universitet vad gäller nutritionsforskning:

lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/zinc/

Individuals at risk of zinc deficiency (5):

Infants and children Pregnant and lactating (breast-feeding) women, especially teenagers Patients receiving total parenteral nutrition (intravenous feedings) Malnourished individuals, including those with protein-energy malnutrition and anorexia nervosa Individuals with severe or persistent diarrhea Individuals with malabsorption syndromes, including celiac disease and short bowel syndrome Individuals with inflammatory bowel disease, including Crohn's disease and ulcerative colitis Individuals with alcoholic liver disease who have increased urinary zinc excretion and low liver zinc levels Individuals with sickle cell anemia Older adults (65 years and older) Strict vegetarians: The requirement for dietary zinc may be as much as 50% greater for strict vegetarians whose major food staples are grains and legumes, because high levels of phytic acid in these foods reduce zinc absorption (4) (see Food sources). Står det inget om spiraler där så utgår jag från att det är trams, tillsvidare.
    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Anonym (Nja)

Min sambo har kopparspiral insatt sedan mitten av förra året och har under hela perioden haft ökad mens (nästan 3 veckor av 4 per månad) och flytningar i princip jämt. Och hon är vegetarian.

Hon äter visserligen inte tillskott, men massor av bönor, groddar och annan vegetarisk kost. Så jag skulle ta det där med en stor nypa salt.

• Anonym (näring)

Kopparöverskott i kroppen kan motverkas med intag av zink och c-vitamin som är antagonister till koppar.

• Anonym (vera)
    Themis skrev 2013-03-26 15:20:45 följande:
    Eftersom det inte finns några som helst seriösa hemsidor som tar upp det så räknas det förmodligen inte till det man kallar vetenskaplig kunskap.

Kanske det har sitt ursprung i en felaktig forskningsartikel från 1900-frösihjäl som sedan dess vederlagts, men som fortfarande sprids av förvirrade newage-personer på nätet, det är inte helt ovanligt.

--
    Här är fakta om dagligt intag av mikronutrienter och vilka som ligger i riskzonen för zinkbrist från ett av världens mest välkända universitet vad gäller nutritionsforskning:

lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/zinc/

Individuals at risk of zinc deficiency (5):

Infants and children Pregnant and lactating (breast-feeding) women, especially teenagers Patients receiving total parenteral nutrition (intravenous feedings) Malnourished individuals, including those with protein-energy malnutrition and anorexia nervosa Individuals with severe or persistent diarrhea Individuals with malabsorption syndromes, including celiac disease and short bowel syndrome Individuals with inflammatory bowel disease, including Crohn's disease and ulcerative colitis Individuals with alcoholic liver disease who have increased urinary zinc excretion and low liver zinc levels Individuals with sickle cell anemia Older adults (65 years and older) Strict vegetarians: The requirement for dietary zinc may be as much as 50% greater for strict vegetarians whose major food staples are grains and legumes, because high levels of phytic acid in these foods reduce zinc absorption (4) (see Food sources). Står det inget om spiraler där så utgår jag från att det är trams, tillsvidare.
    Sprids av förvirrade newage-personer? Jag menar riktiga människor som t.ex haft problem med svamp i underlivet och utslag, vilket försvunnit när de tagit ut kopparspiralen.

Många som har kopparspiral mår bra. Jag säger bara att vissa får dessa mindre vanliga biverkningar av kopparspiralen och det verkar ju uppenbarligen bero det på att de har en sak som delvis består av koppar uppstoppad i kroppen. Vissa kan ju vara rent allergiska mot koppar. Och kanske vissa är mer känsliga för påverkan av koppar-zink-nivån i kroppen.

Bara för att det inte finns på "seriösa hemsidor"(och jag antar att du letat skitmycket) om mindre vanliga biverkningar behöver det inte betyda att det inte existerar eller att folk inbillar sig.

• Themis

Om du väljer att ta hälsoråd av sidor som "gudinnans oas" m fl. så är det ditt val.

Jag vet däremot att den mängd koppar som utsöndras från spiralen är mindre än det vi får i oss via maten.
    Och huvuddelen av denna koppar stöts ut med slemhinnan varje månad, spiralen påverkar inte halten koppar i blodet överhuvudtaget, så hur skulle den då påverka balansen med zink?

Detta finns det studier på sen 30 år tillbaka, det har t.o.m. tagits upp i Mythbusters:

drjengunter.wordpress.com/2011/11/15/myth-busters-gyno-style-does-the-copper-iud-affect-copper-levels-in-the-blood/

Jag vidhåller att detta är en myt som vissa individer fortsätter sprida.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Themis

Tillägg: Övriga biverkningar du nämner som svamp, blödning etc är förvisso välkända och står också på diverse läkarsidor som var och en kan se, och det är för att de finns på riktigt.

Men de har inget samband med ditt påstående om koppar-zink.

• Madick

De få tester som är gjorda angående hur mycket koppar som man får i sig från spiralen är gjorda på gamla spiraler, de som vi använder sedan 2000-talet har 90% större kopparyta. Kopparen släpper ojämnt från olika ställen så det är svårt att mäta exakt hur mycket de släpper.

Vad som ÄR sant och testat är att kvinnor med spiralen som har 380 mm2 kopparyta (de som vi använder idag)  har fördubblad mängd koppar i blodet jämfört med icke-användare. Dessutom - eftersom kroppen inte vill ha för mycket av något i blodet så förpassas och lagras överflödig koppar till andra delar av kroppen, som levern och hjärnan.

Det ÄR på riktigt och jag hoppas verkligen det blir mer forskning gjord. Det är alltså knappast zinkbrist i sig utan för stor mängd koppar som är boven.

Det att du vet att det släpper mindre än vi får i oss från mat, vad är din källa? Inte ens de som gör spiralerna kan säga var det kommer ifrån.    

• chokladpralinen

Det Madick skriver är tyvärr helt riktigt.

Som själv drabbad har jag konfronterat läkemedelsbolaget bakom den aktuella spiralen. Det enda relevanta som finns för de nyare kopparspiralerna med nästan fördubblad kopparyta, är en mexikansk undersökning som säger att dessa kopparspiralbärare HAR en fördubblad halt koppar i blodet. Samma undersökning säger även, att fler undersökningar bör göras för att fastställa kopparspiralers potentiella toxicitet! (Vilket alltså inte har gjorts!) Och i patientfoldern läser vi att kopparspiralen frisätter betydligt mindre koppar än vi dagligen får i oss via födan. Jag tror jag ställde frågan 3 gånger till läkemedelsbolaget: "Var finns källan för detta påstående?", och de kan inte lämna någon!

Vid frågor får ni gärna pm:a mig. 

Svar på tråden Kopparspiral och zinkbrist.