• ViktoriaJ

Avi från Nordea. Konto på Swedbank?

Hej. 

Fått min första lön på en avi från Nordea. En sådan som inte går att lösa in i affär, utan måste lösas in på bankkontor. Men jag har mitt konto på Swedbank. Och nu när inte bankerna har kontanthantering så måste det väl bli så att de sätter in på mitt konto? Och då tar det tre dagar? Kan man på något sätt få ut det kontant eller skippa de här tre dagarna? 

Måste verkligen ha pengarna innan påsk så någon som vet? 

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Avi från Nordea. Konto på Swedbank?
  • Sweet life

Ja, har ditt swedbankkontor insättningsautomat? Det har nämligen de flesta swedbankkontor nu, just för att dom tagit bort kontanthanteringen. Sen ska du nog anmäla till Nordea vad du har för kontonr i swedbank så kommer pengarna direkt.. :)

• Sweet life

Sen tar det 1 bankdag från en bank till en annan, men det är en annan sak...

• ViktoriaJ
    Sweet life skrev 2013-03-26 17:44:44 följande:
    Ja, har ditt swedbankkontor insättningsautomat? Det har nämligen de flesta swedbankkontor nu, just för att dom tagit bort kontanthanteringen. Sen ska du nog anmäla till Nordea vad du har för kontonr i swedbank så kommer pengarna direkt.. :)
    Ja, men jag har just nu pengarna på avi, inte kontant. Går väl inte att sätta in pengar direkt från avi till kontot via instättningsautomaten? Och Nordea kan väl inte ge mig pengarna kontant? 
  • ViktoriaJ

Blev strul med lönekontoret nu eftersom det var första lönen. Kommer självklart fixa till det till nästa månad :) 

• ViktoriaJ
    Sweet life skrev 2013-03-26 17:45:13 följande:
    Sen tar det 1 bankdag från en bank till en annan, men det är en annan sak...
    Så då borde jag ha pengarna på torsdag om jag går till banken imorgon? Trodde det var tre dagar nämligen. Men då kanske det ordnar sig då. 
  • Sweet life
    ViktoriaJ skrev 2013-03-26 17:51:06 följande:
    Så då borde jag ha pengarna på torsdag om jag går till banken imorgon? Trodde det var tre dagar nämligen. Men då kanske det ordnar sig då. 
    Du borde ha dom på torsdagen. Men va konstigt att du inte kan hämta ut pengarna i butik. Är det inte en plusgiroavi? Vi har nämligen också Nordea på jobbet och jag har swedbank. Jag kunde fixa det i butik. Tror t om att jag kunde fixa det på mitt swedbankkontor..
  • ViktoriaJ
    Sweet life skrev 2013-03-26 17:59:32 följande:
    Du borde ha dom på torsdagen. Men va konstigt att du inte kan hämta ut pengarna i butik. Är det inte en plusgiroavi? Vi har nämligen också Nordea på jobbet och jag har swedbank. Jag kunde fixa det i butik. Tror t om att jag kunde fixa det på mitt swedbankkontor..
    Nej, den ser annorlunda ut från dom som man kan hämta ut i butik. Tycker också det är konstigt. Men tack så mycket för hjälpen :) 
  • Sweet life
    ViktoriaJ skrev 2013-03-26 18:05:14 följande:
    Nej, den ser annorlunda ut från dom som man kan hämta ut i butik. Tycker också det är konstigt. Men tack så mycket för hjälpen :) 
    Ok, då måste dom ha ändrat. För när jag fick min första lön i november tog jag avin från Nordea, gick till swedbank och fick det direkt insatt på mitt konto..
  • MrSmith

Gå in på banken pengarna finns på kontot direkt! En avi fungerar som en postväxel. Värdet ligger i avin! Så när avin tillverkas reserveras pengarna på kontot sen så lånar swedbank ut pengar från sin slask till dig!

• Sazee

Jag gick till min bank och hade pengarna direkt om jag inte minns fel.

• Sykepleie
    ViktoriaJ skrev 2013-03-26 17:48:46 följande:
    Ja, men jag har just nu pengarna på avi, inte kontant. Går väl inte att sätta in pengar direkt från avi till kontot via instättningsautomaten? Och Nordea kan väl inte ge mig pengarna kontant? 

Du går till Nordea och ber de sätta över pengarna till ditt Swedbankskonto. Kan ta någon dag.

Om det är ett jobb så brukar man kunna skriva i sitt kontonr + clering nr på avin så att man i fortsättningen får pengar till sitt egna konto.

Det är inte säkert att du kan få det innan påsk, beror på vad Nordea har för policy.     
  • Sykepleie
    MrSmith skrev 2013-03-26 18:12:04 följande:
    Gå in på banken pengarna finns på kontot direkt! En avi fungerar som en postväxel. Värdet ligger i avin! Så när avin tillverkas reserveras pengarna på kontot sen så lånar swedbank ut pengar från sin slask till dig!

Det brukar ta någon eller några bankdagar. En avi är inte som en påstväxel.
    Sazee skrev 2013-03-26 19:26:46 följande:
    Jag gick till min bank och hade pengarna direkt om jag inte minns fel.
  • MrSmith

Har alltid fått avin direkt på kontot precis som med en check. Fick en bank avi från nordea för ca 6 mån pengarna satt på kontot direkt

• Sweet life
    MrSmith skrev 2013-03-27 08:20:10 följande:
    Har alltid fått avin direkt på kontot precis som med en check. Fick en bank avi från nordea för ca 6 mån pengarna satt på kontot direkt
    Det är inte idé att ens ge sig in i en diskussion med "Sykepleie", hon har nämligen alltid rätt.. Iaf hävdar hon det!
  • Sykepleie
    Sweet life skrev 2013-03-27 09:09:24 följande:
    Det är inte idé att ens ge sig in i en diskussion med "Sykepleie", hon har nämligen alltid rätt.. Iaf hävdar hon det!

Även ifall någon ha fått det direkt så KAN ibland ta några dagar. Inget ovanligt. Så vad har jag fel i det jag skriver?
  • KoLa

Du ska gå till din bank, alltså Swedbank i detta fall, så löser de in avin och du har pengarna på kontot direkt. GladPåsk!

Svar på tråden Avi från Nordea. Konto på Swedbank?