• Lilla skruttis

Tips på prisvärd symaskin för nybörjare!

Har nyligen börjat sy och lånar nu en symaskin av min mamma men vill nu köpa en egen men har absolut noll koll på vad man bör ha för funktioner och vad man bör tänka på..... Jag vill att det ska vara en hyfsad maskin ifall jag kommer att vilja sy mer i framtiden men en massa extra funktioner som man inte kommer att använda behöver jag inte känner jag..... Det viktiga är att den ska vara lättanvänd och lätt förstå sig på.... Vill helst ha en under 1000kr. Än så länge syr jag mest mössor och filtar etc, kanske blir lite babykläder så småningom när jag lärt mig mer... Vore jättetacksam för olika förslag på bra symaskiner eller annars vad man bör tänka på när man ska köpa sin första symaskin!

• Svar på tråden Tips på prisvärd symaskin för nybörjare!
  • Stormorsan
    mamma linuttan skrev 2013-03-26 21:19:11 följande:
    Hemtex har, köpte en rosa och funkar kanon som "amatör"
    Kan man ändra på pressarfotstrycket på den?

Kan man inte det är det ingen maskin jag skulle rekommendera för sömnad i jerseytyger.

Under tusenlappen tror jag blir svårt att få en BRA maskin med de funktioner som krävs.

Det som är viktigt förutom pressarfotstrycket är att det finns bra elastiska sömmar. Det är även bra att köpa en maskin (ny eller begagnad) av ett känt märke som går att reparera och serva och som har tillbehör som pressarfötter etc att köpa till.

Husqvarna, Bernina, Pfaff, Brother, Janome m fl är kända märken.

• Isbit

jag är en riktig amatör o jag köpte en på ikea för 699:- (tror ja)
    Funkar fint

• ollie

Lidl har en superbra från Silvercrest, med 5 olika pressarfötter, kan sy overlock o grejer. Otroligt prisvärd, 799:-

• 724

Ett alternativ är att köpa en begagnad mekanisk på Tradera t ex Husqvarna 2000 som är ett känt märke.

• Stormorsan

Jag håller fortfarande fast vid vad jag skrev tidigare. Inte en billig skitmaskin som en symaskinsreparatör inte vill ta i med tång en gång.

Ikea, Lidl m fl kan ingenting om sömnad och symaskiner och kan inte hjälpa till när det krånglar.

Hellre en begagnad bra maskin av känt märke än en billig, skramlig skräpmaskin. 

• Isbit
    Stormorsan skrev 2013-04-12 20:55:51 följande:
    Jag håller fortfarande fast vid vad jag skrev tidigare. Inte en billig skitmaskin som en symaskinsreparatör inte vill ta i med tång en gång.

Ikea, Lidl m fl kan ingenting om sömnad och symaskiner och kan inte hjälpa till när det krånglar.

Min IKEA maskin skramlar inte
  • Stormorsan
    Isbit skrev 2013-04-12 21:07:14 följande:
    Min IKEA maskin skramlar inte
    Det är ju jättebra, jag menar inte att racka ner på din maskin men jag känner dock till ganska många som fått sin syglädje förstörd pga billiga skräpmaskiner.

Bl a är jag medlem i ett syforum med nästan 3000 medlemmar som syr kläder och i synnerhet barnkläder och vi utbyter ofta erfarenheter om symaskiner.
  • Isbit
    Stormorsan skrev 2013-04-12 21:50:44 följande:
    Det är ju jättebra, jag menar inte att racka ner på din maskin men jag känner dock till ganska många som fått sin syglädje förstörd pga billiga skräpmaskiner.

Bl a är jag medlem i ett syforum med nästan 3000 medlemmar som syr kläder och i synnerhet barnkläder och vi utbyter ofta erfarenheter om symaskiner.
    Men om man är amatör så räcker det med en som har raksöm o sicksack.
    Nåt annat vet jag inte ens vad det är.
    Men det är ju jag de o det var inte min tråd
  • Stormorsan
    Isbit skrev 2013-04-12 21:52:18 följande:
    Men om man är amatör så räcker det med en som har raksöm o sicksack.
    Nåt annat vet jag inte ens vad det är.   
    Men det är ju jag de o det var inte min tråd
    Fortsätt att sy med glädje och ha roligt. Vad syr du för något med din maskin? 
  • Isbit
    Stormorsan skrev 2013-04-12 21:56:49 följande:
    Fortsätt att sy med glädje och ha roligt. Vad syr du för något med din maskin? 
    Så lite som möjligt haha

Nåt när jag måste.
    Typ en rak gardin, laga nåt på barnens kläder

• ollie
    Stormorsan skrev 2013-04-12 20:55:51 följande:

Jag har en maskin från Hugin, den har inte gjort annat än att krångla.... Kostar massor att laga hela tiden, så i mitt fall är Lidls maskin bättre. Dessutom är det ju 2 års garanti på elektroniska saker, alltid nåt.
  • Cemabe

har köpt Lidls symaskin, hur bra som helst, robust, inget lätt plastskit. Låter lite, men det gjorde min gamla med :) en husqvarna. 
    Öppet köp 30 dagar och 3 års garanti. Även en kopia på kvittot gäller 

• Brumma

Viktigast (enligt mig) om du vill kunna laga barnkläder - inte bara sy dem - är att delen underst, där tyget ligger, går att göra väldigt smalt..
    På de äldre maskinerna är den delen ofta väldigt smalt och så finns det ett "bord" att ta av/sätta på vid behov.
    De nyare - billigare - modellerna har samm storlek på "bordet" hela tiden - brett.
    Då går det inte att laga tex ett knä på en barnbyxa..
    Vet inte om du är med på vad jag menar, det var lite svårt att förklara...

• Stormorsan
    Brumma skrev 2013-06-24 22:28:00 följande:
    Viktigast (enligt mig) om du vill kunna laga barnkläder - inte bara sy dem - är att delen underst, där tyget ligger, går att göra väldigt smalt..
    På de äldre maskinerna är den delen ofta väldigt smalt och så finns det ett "bord" att ta av/sätta på vid behov.
    De nyare - billigare - modellerna har samm storlek på "bordet" hela tiden - brett.
    Då går det inte att laga tex ett knä på en barnbyxa..
    Vet inte om du är med på vad jag menar, det var lite svårt att förklara...
    Det du beskriver kallas friarm. Alltså att arbetsytan är smal och dessutom ett mellanrum på undersidan som gör att man kan trä på t ex en tröja eller ett byxben.

Utan friarm http://www.symaskinsexperten.se/Singer/Mekaniska-Symaskiner/Simple-3229.htm
    Med friarm http://www.symaskinsexperten.se/Husqvarna-Viking/1Datoriserade%20Symaskiner/Sapphire-830.htm

Ovanstående bilder är valda endast för att skillnaden mellan friarm och icke friarm syns tydligt.
Svar på tråden Tips på prisvärd symaskin för nybörjare!