• Anonym

Hur lyckas man med att bli mer personlig?

Har ett problem.

Jag har nämligen framför allt svårt när jag träffar nya personer hur mycket jag vågar lämna ut och berätta om mig själv och efteråt kommer jag på vafan sa jag det där för.

Och även hur gör man bra skillnad på personlig och privat och när det så att säga hur man blir mer personlig men utan att bli för privat.

Kan även tänka va fan var jag så ytlig mot den personen för jag skulle kunna ha anförtrott mig mer. Nu tror han/hon att jag är en svinytlig person.

Så ni som lyckas har ni något bra metod eller sätt för att lyckas bra med detta?

Mvh

/ S

• Svar på tråden Hur lyckas man med att bli mer personlig?
  • Anonym

Fokusera på den andra personen och ställ frågor, lyssna på vad den andra har att berätta. Då framstår du som mindre ytlig och behöver tänka mindre på hur du själv uppfattas av den andre (som är jättenöjd över att äntligen hittat någon som är beredd att lyssna på personen i fråga när han/hon pratar på).

• Anonym (2)

Obehagligt med folk som ställer påträngande frågor men inte berättar något om sig själva. Då går man från mötet med en känsla av att ha blivit ofrivilligt avklädd. Tänk istället efter innan samtalet, vad vill du dela med dig av och hur vill du formulera dig. Bestäm vad du inte ska berätta och hur du ska bemöta frågor om detta. Det är inte farligt att säga ifrån vänligt. Ställ frågor på samma nivå (mellan ytlig och närgången) som du själv vill svara.

• Anonym (3?)

Förslag på hur man kan dela in samtalsämnen:

Inte så personligt och absolut inte privat
    - Hur känner du den och den? Jag känner den genom... (t.ex. om man är bjudna till samma fest men inte träffats innan)
    - Har du sett filmen/pjäsen/läst boken/tv-serien/osv? Jag funderar på det/jag har sett och tyckte den var...
    - Hur kom ni hit, tog ni bussen? Vi tog taxi men jag hörde att det går ett tåg.

Personligt men inte privat
    - Jag jobbar som... vad jobbar du med?
    - Berätta om sina barn eller husdjur, utan att gå in på deras personlighet i detalj
    - Berätta om sitt boende, fråga var andra bor och om det är bra.
    - Prata om barnens fritidsaktiviteter
    - Prata om aktuella händelser och lite vad man tycker, men utan att hålla politiskt brandtal
    - Prata om sin hobby, träning eller andra intressen

Privat
    - Berätta om sina relationer, t.ex. exet eller att man inte har bra kontakt med sin bror.
    - Berätta om egna sjukdomar och sjukdomar i familjen.
    - Berätta om egna funderingar på att byta jobb eller börja dejta
    - Berätta om sina problem, kroppsliga, psykiska, ekonomiska, sociala
    - Berätta scener ur sin vardag som inte bara är roliga anekdoter utan bygger på vilka problem man har eller vilka personligheter man har i sin närhet.

Håller med om att man ibland kan bli för privat, men jag försöker tänka att det viktiga är att man inte ställer för privata frågor till andra.

Svar på tråden Hur lyckas man med att bli mer personlig?