• QnA

    Vid vilken ålder kunde ditt barn alfabetet?

    Vid vilken ålder kunde ditt barn alfabetet? Då menar jag att barnet ska känna igen alla (eller i alla fall nästan alla) bokstäver och kunna rabla alfabetet som en ramsa. Skriv också gärna när barnet lärde sig känna igen enstaka bokstäver, tex begynnelsebokstaven i sitt namn.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder kunde ditt barn alfabetet?
  • zbaby

    Vår dotter fyller snart fyra och känner igen alla bokstäver och kan läsa upp dem i ordning när hon ser dem.

  • RöttÄrSött

    Från tre började han kunna bokstäver säkert och kunde peka ut dem om han såg alfabetet.

    Hela alfabetet utantill vet jag många skolbarn som har problem med... Som sång kan han nu som femåring den lite grötigt men inte "på riktigt".

  • Natulcien

    Vår son är snart 2,5 år och han kan inte rabbla alfabetet i rätt ordning. Men han kan alla bokstäver. Det har han kunnat sedan han var 2 år. Men så är han väldigt intresserad också.

    Men jag röstade inte eftersom frågan gällde att kunna alfabetet.

  • Mercurialis

    Rabbla alfabetet kan min äldste inte än, i alla fall inte hela. Han är sex år. Men han har kunnat alfabetets bokstäver sedan han var 2-2,5 år.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

    Vår tjej blir 6 år i aug och har kunnat alfabetet flytande i ca ett halvår. Hon kan sätta ihop ord och kan läsa korta ord. Det är mkt hennes stora intresse som gjort mkt. Stora pojken kunde det inte innan han började skolan och då var han 5 år och 9 mån men lärde sig det i förskoleklassen. Lille sonen är mer för siffror: 1,2,3 sen 7,8 och 7,8 😉


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Flickan och kråkan

    Äldsta kunde rabbla alfabetet när han var 2 år. Kände igen alla stora och små bokstäver och kunde även tala om hur de lät vid 2,5. Knäckte läskoden strax efter 3 år. Yngsta fyller snart 4 år och är långt från att kunna alfabetet. Kan känna igen sådär 2/3 av de stora bokstäverna.

  • Ragnar

    Han kan läsa och kan alla bokstäver. Både på svenska och islänska. Men rabbla alfabetet kan han inte ännu. Men han vet på ett ungefär vilka bokstäver som är i början och vilka som är på slutet. Han är 7 år och går i andre klass.

  • milli79

    Sonen blev super intresserad av alfabetet när han var drygt 2år och innan han var 2,5år kunde han rabbla det och känna igen alla bokstäver både stora och små. 

  • annca

    Dottern, nu 8, kunde hela alfabetet innan hon fyllde 4. Sin egen bokstan vid 2,5. Känna igen andra famlijemedlemars bokstäver vid 3.

    Sonen har nyss fyllt 4 och kan några få bokstäver. Sin egen(W) och syrrans(M), O och S typ.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • JanneochSam

    Kunde redan vid 1 års ålder sjunga och peka ut alla bokstäver på svenska och engelska (Små och stora). Pedagogerna på dagis var imponerande. Nu är grabben 2,5 år och älskar att räkna till 100 på svenska/engelska och 1-10 på franska, spanska.

  • Snow Crash

    2-2,5 år. Började känna igen bokstäver från 1,5 år. Satte ihop ord med bokstavsklossar vid 3 och läser/känner igen vissa ord nu vid 4.

  • Emmispemmis

    Mina barn har kunnat alla bostäver i två-årsåldern och börjat läsa strax innan de fyllt fyra, men jag tror inte att de kan rabbla alfabetet än, fast den äldsta går i skolan. Aldrig testat.

  • Rani

    Haha, den här tråden är bara too much. Alla ungar kan hrla alfabetet vid två, jo tjrna. Bland min treåring och hennes kompisar sjungs alfabetssången typ "A B nomajnomaj hej, UV dubbel B nomajlala hej".

  • isolande

    Dottern kunde känna igen bokstäver runt 2, nu är hon 4,5 och försöker ljuda och läsa. Skriver vissa ord, kan stava om man ljudar bokstäverna för henne. Har kunnat skriva sitt namn sen 3,5.

    Lillen är snart 3 och helt ointresserad. Kan inte en enda bokstav :D

  • Emmispemmis
    Rani skrev 2015-12-23 01:50:41 följande:

    Haha, den här tråden är bara too much. Alla ungar kan hrla alfabetet vid två, jo tjrna. Bland min treåring och hennes kompisar sjungs alfabetssången typ "A B nomajnomaj hej, UV dubbel B nomajlala hej".


    Fast det är väl just vi föräldrar med barn som är tidiga på att läsa som skriver i trådar som dessa. Bilden blir lite skev då. Jag vet att mina är väldigt tidiga med intresset för bokstäver och har lärt sig läsa "på riktigt" tidigare än många andra.

    Ser jag en tråd där det frågas om när ens barn lärde sig simma kanske jag inte ens går in där för mina är sena med det och ingen av dem är ens i närheten av det än, så jag har inget att stiva. Eller att åka skridskor eller nåt annat.

    Barn lär sig i så olika takt.
  • Flickan och kråkan
    Rani skrev 2015-12-23 01:50:41 följande:

    Haha, den här tråden är bara too much. Alla ungar kan hrla alfabetet vid två, jo tjrna. Bland min treåring och hennes kompisar sjungs alfabetssången typ "A B nomajnomaj hej, UV dubbel B nomajlala hej".


    Eller så finns det vi som har olika barn.

    Äldsta knäckte läskoden strax efter sin 3-årsdag och hade inga problem med några bokstäver i alfabetet som 2-åring, varken stora eller små.

    Mellan knäckte läskoden som 5-åring och blandade då fortfarande ihop vissa bokstäver,

    Yngsta är 2,5 år. Han känner igen en del bokstäver. Enbart stora. O, M, P, S, A och N tror jag.

    Alla tre väldigt vanliga och normala barn. De har lätt och är tidigare med vissa saker och har svårare och är senare med annat. Som de flesta av oss dödliga . Det har ju mycket med intresse att göra också och det man ägnar sig åt mycket.
Svar på tråden Vid vilken ålder kunde ditt barn alfabetet?