• Anonym (Orolig kille)

Gul blåsa på förhuden

Hejsan! Jag har i ungefär 2-3 månader haft en vit prick på förhuden som sett ut som en finne ungefär, den har varit liten och när jag klämt på den så har den varit stenhård och känts som en liten kula. För en vecka sedan så hade den växt något och jag började klämma allt mer på den, nu har den växt ännu mer och är inte längre vit utan   ser mer ut som en blåsa med en gulaktig vätska. Det kliar inte på själva blåsan men kliar ganska mycket på pungen och runt omkring, detta kan dock bero på att jag har rakat mig nyligen. Jag har tidigare haft en blåsa vid penisroten men den blåsan var inte genomskinlig och gjorde inte speciellt ont heller. Jag är jätte orolig och undrar om jag har fått herpes? Borde inte själva blåsan blivit större tidigare om det varit herpes då jag gått runt med den i över 2 månader? Kan lägga upp en bild om det behövs!

• Svar på tråden Gul blåsa på förhuden
  • Swinger

Herpes läker inom senast fem veckor. Kan vara en inflammation i en talgkörtel, dem kan vara lite svårläkta ibland. Sök upp en vårdcentral är mitt tips.

Har jobbat på ungdomsmottagning 

• Anonym (förbigående)

Herpes som primärinfektion blir så här:

Förstagångsinfektion (primär) – genital: Få smittade får några symtom av en primärinfektion på könsorganen, men i så fall kommer först en diffus rodnad och därefter vätskefyllda blåsor som snart brister och blir till sår. Såren är ofta mycket smärtsamma. Man kan också ha hög feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna. Utan behandling kan det ta 3–4 veckor innan man är helt återställd och såren läkta.

---

Jag tycker mer att det du har låter som nåt talgkörtellikt som nu har blivit inflammerat och därför vätskar. Kanske behöver den punkteras med steril nål istället för att du klämmer, för att det ska kunna läka ut.

Men du, gör dig själv en tjänst och knalla ner till ungdomsmottagning eller liknande, du vill väl inte ligga sömnlös över detta och i värsta fall riskera att sprida sjukdomar omkring dig heller?

• Swinger
    Anonym (förbigående) skrev 2013-03-26 22:40:00 följande:
    Herpes som primärinfektion blir så här:

Förstagångsinfektion (primär) – genital: Få smittade får några symtom av en primärinfektion på könsorganen, men i så fall kommer först en diffus rodnad och därefter vätskefyllda blåsor som snart brister och blir till sår. Såren är ofta mycket smärtsamma. Man kan också ha hög feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna. Utan behandling kan det ta 3–4 veckor innan man är helt återställd och såren läkta.

---

Jag tycker mer att det du har låter som nåt talgkörtellikt som nu har blivit inflammerat och därför vätskar. Kanske behöver den punkteras med steril nål istället för att du klämmer, för att det ska kunna läka ut.

Men du, gör dig själv en tjänst och knalla ner till ungdomsmottagning eller liknande, du vill väl inte ligga sömnlös över detta och i värsta fall riskera att sprida sjukdomar omkring dig heller?
    Allt finns här Skrattande
  • Anonym (Orolig kille)

Tack för alla svar! Blåsan gick sönder när jag sov så jag kände inget, och det läker dessutom fint.
    Om det vore herpes så borde det väl gjort väldigt ont? Visst det var lite ömt men inte något som störde
    mig då jag ändå har rätt känslig penis. Min förhud är trång och därför har jag problem med att tvätta under
    förhuden, kan detta ha något med det inträffade att göra? Tack för alla svar!  

Svar på tråden Gul blåsa på förhuden