• jennieeS

Har mamma cancer? Snälla hjälp mig!

Hej! Är jätte rädd, har fått för mig att min mamma har fått lungcancer. Här kommer allt från början:
    Mamma ringer till mig och säger att hon har fått feber och frossa, känner sig trött och annfådd, har stickningar på ena sidan bak i ryggen vid lungorna, jobbigt vid djupandning. Jag skickar in henne till sjukhuset, detta var den 18/3.
    Där tar dom en ct buk och en lungröntgen, hon börjar hosta mycket på sjukhuset. Dom säger att du har fått en lunginflammation, hon får kåvepenin x 3 i 7 dagar, feber och frossan försvinner men inte stickningarna. Sedan får hon hem ett brev om att sjukvården har sökt henne ang  att dom misstänker att hon har fått lungemboli (blodpropp i lungan). Dom planerar en skiktröngten på lungorna om ca 6 veckor. Mamma äter färdigt sin kur kåvepenin, tar kontakt med vårdcentralen (25/3) då hon tar med sig detta brevet till läkaren då han läser igenom det, enligt han så har mamma inte någon blodpropp i lungan, men har hör missljud. CRP provet är bättre än det va på sjukhuset. Dom ringer från lungmedicin och säger att dom har bokat in en ny tid på skiktröngten den 2 april.
    Enligt min mamma så har hon haft liknade symtomer som står ovan i januari då han hade andnöd. Kännt sig trött och anfådd ett tag. Hon hostar mycket fortfarande
    Är FRUKTANSVÄRT OROLIG! Arbetar själv i vården, ser alla seminarium framför mig i princip. Mina varningsklockor ringer för fullt! Snälla svara ärligt på detta, ja jag vet att man inte ska oroa sig i förväg men det är svårt att inte tänka... Vad tror ni att detta kan vara?!?!?!?!

• Svar på tråden Har mamma cancer? Snälla hjälp mig!
  • jennieeS

Mamma har aldrig vart rökare

• Sweet life

I mina öron låter det inte som lungcancer. Låter mer som om hon skulle ha vätska i lungan vilket man kan få av långvarig lunginfl.

Mamma hade exakt samma symptom och hade halva lungan full av vätska som dränerades bort.

• Aimee68
    Sweet life skrev 2013-03-27 10:08:44 följande:
    I mina öron låter det inte som lungcancer. Låter mer som om hon skulle ha vätska i lungan vilket man kan få av långvarig lunginfl.

Mamma hade exakt samma symptom och hade halva lungan full av vätska som dränerades bort.
    Håller med här. Låter inte som lungcancer. Möjligen lungsäcksinflammation eller vatten i lungsäcken eller blodpropp i lungan. Vad skönt att hon får en skiktröntgen nästa vecka. Förstår att du är orolig. Man målar gärna faan på väggen men vi håller tummarna att det går bra.
  • jennieeS

Tack för era svar, hoppas på det bästa självklart men det är svårt när man arbetar i vården och vet hur alla beter sig osv... Längtar tills man får reda på vad det verkligen är så man kan vara lugn!

• jennieeS

Hej igen! Nu är jag orolig igen, mamma gjorde sikt röngten i går, fick sånt där kontrastmedel också. Idag fick hon en kallelse om att hon ska vara på Lungmottagningen på sjukhuset den 10 april och hon ska träffa en överläkare. Hon ska vara där flera timmar innan hon träffar läkaren. Och så står det att hon ska ta blodprov snarast?! Vad menas med detta nu då? Är det hemska besked?! Det står ju inget om varför eller vad dom ska prata om eller vad dom misstänker?!?!?

• Aimee68

Kallelsen skickade igår och din mamma var där igår. Det kanske är så att de räknar med att ha provsvaren den 10 april eftersom läkarna vet att hon gjort röngen nu och helt enkelt bokat en tid. Förstår att du är jätteorolig.Vi håller tummarna{#emotions_dlg.flower}

• Themis

Nej, man får inga besked i förväg, man får komma dit och ta det från början så rätt information ges och läkaren får förklara. En del uppfattar bara "jag ska dö" om de får ett tumörbesked och så är det inte riktigt längre, det finns ju en massa grader och olika prognoser.

Läkarna vet bergis inte heller säkert ännu, de behöver resultaten från det där blodprovet bland annat.

Och skulle det vara en tumör så kan den fortfarande vara godartad, det kan vara ett förstadium osv, så det är ingen idé att ta ut olyckan i förskott.

Min svärfar fick lungcancer för ett antal år sen fast han inte rökt själv, utan bara utsatts mycket för passiv rökning i arbetslivet. Men det var en godartad avgränsad tumör, de tog bort halva lungan och han har varit frisk sedan dess. Det började som en vanlig infektion och svägerskan tjatade honom till läkaren för att det började låta illa om hostan. Då upptäcktes en "skugga" på lungan på röntgen och ja, det var ju nåt som behövde åtgärdas.

Lycka till och hoppas det löser sig till det bästa för din mamma! {#emotions_dlg.flower}

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • jennieeS

Tack för svaren! Jag hoppas att jag oroar mig i onödan!!! Längtar tills man får allt. Jätte kramar till er!

Svar på tråden Har mamma cancer? Snälla hjälp mig!