• Anonym (anon)

    kommunikation vid bråk

    Jag och min sambo har ett otroligt bra förhållande.. Tills det kommer till dom där småbråken..

    Jag har jättesvårt för kommunikationen vid ett bråk med min sambo, när hon tycker att jag har gjort något fel och blir arg/ledsen på mig och förklarar varför, så har jag svårt att ge respons på det, ett exempel

    Hon; du jobbar alltid och är aldrig hemma och har tid för mig, har du ledigt gör du alltid något uta mig.

    Jag; mhm......

    Så ser det ut.. Varje gång.. Och hon blir inte direkt gladare på mig när jag bara säger 'ja' och inget mer, och det förstår jag.

    Finns det någon bra lösning på hur jag kan lära mig att kommunicera bättre när bråket väl är framme, för kan jag inte kommunicera bättre så tror jag inte det kommer sluta så bra, och det sista jag vill är att förlora henne. Mvh

  • Svar på tråden kommunikation vid bråk
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Ni behöver båda två ändra er kommunikation, inte bara du.  Hon uttrycker sig anklagande till dig och du blir svarslös. När hon säger att du alltid jobbar och aldrig är hemma säger hon ju egentligen att hon saknar, dig och längtar efter dig och önskar mer tid med dig. Hon har en positiv intention. För din del är det bra att du inte blir undvikande utan tar initiativ till samtal. Det kan till exempel vara att du tar initiativet till att prata om hur mycket ni skall jobba, hur mycket ni skall ses och vad ni skall göra då. Försök också prata med henne om HUR ni pratar med varandra så att ni skall kunna nå fram på ett bra sätt.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden kommunikation vid bråk