• Anonym

Sjukskrivning vid nackspärr?

Jag har fått en ordentlig nackspärr och kan varken böja huvudet ordentligt bakåt eller åt höger. Så mitt huvud är hela tiden vridet åt vänster, måste se lite lustigt ut... Idag är jag ledig hela dagen men imorgon är det tänkt att jag ska jobba och jag sitter i kassan och använder axlar, rygg och nacke väldigt mycket om dagarna och jag känner att om jag är såhär i nacken så kan jag inte jobba. Har jag rätt att sjukskriva mig då?

• Svar på tråden Sjukskrivning vid nackspärr?
  • ex ungue leonem

Du ahr rätt att vara hemma 7 dagar utan läkarintyg.Men jag skulle råda dig att omgående kontakta sjukgynbast.Du blir inte bättre av att bara vara hemma sjukskriven

Vill du läsa min blogg?
  • Surkärring

Frågan är om en sjukskrivning kommer göra dig bättre. Den mesta forskning kring muskelvärk pekar på att man tillfrisknar snabbare om man fortsätter att röra sig trots besvär.

Dock tycker jag du ska kontakta sjukgymnast så att du får hjälp med någon form av träning som hjälper dig med det akuta men även så du får tips och råd hur du stärker upp/tränar och stabiliserar de muskler du sliter på.. Bra vore också om du fick hjälp (via företaget?) av en ergonom som kollar över din arbetsplats så du även får råd hur arbeta på bästa sätt ergonomiskt.

Pröva lindra det akuta med värme...vetekudde..vit tigerbalsam eller värmande linement, varm dusch exempelvis.

Endast döda fiskar följer strömmen
Svar på tråden Sjukskrivning vid nackspärr?