• Ametist01

Ipren och fertilitet/ägglossning?

Känner mig så otroligt dum, har läst nu på FASS och lite på internet att Ipren kan ha negativ verkan på fertiliteten. Jag tog en ipren för ca två veckor sedan och sen ytterligare en nu igår. Ska ha ägglossning om en vecka (beräknad) och undrar, är det kört nu? Menar dem att det påverkar längre fram eller för stunden?

Ni får ursäkta min oro, men blir lite orolig. Någon annan som vet något om detta? Ska tilläggas att jag inte äter ipren ofta, bara vid akut smärta brukar jag ta det. 

• Svar på tråden Ipren och fertilitet/ägglossning?
  • Emmut

Ipren finns kvar i kroppen upp till 24 timmar efter intag. :) så det är lugnt!

• Ametist01
    Emmut skrev 2013-03-27 13:47:52 följande:
    Ipren finns kvar i kroppen upp till 24 timmar efter intag. :) så det är lugnt!
    ok! de känns ju lugnt att höra är de vid själva ägglossningen man ej bör ta dem då så att säga? vet du något om det...? :-/
  • Emmut

Enligt FASS så bör man hålla sig till minsta dosen om man måste ta Ipren när man försöker bli gravid, men helst undvika det.

Du kan inte ta Alvedon istället? Det är riskfritt under hela graviditeten :)

• Ametist01
    Emmut skrev 2013-03-27 19:07:33 följande:
    Enligt FASS så bör man hålla sig till minsta dosen om man måste ta Ipren när man försöker bli gravid, men helst undvika det.

Du kan inte ta Alvedon istället? Det är riskfritt under hela graviditeten :)
    Jo jag tar i fortsättningsvis alvedon nu, undrade bara om jag förstörde något nu i och med att jag tagit två ipren innan...:-/ hoppas inte :( Tänkte inte på det just då....
  • Ametist01
    Emmut skrev 2013-03-28 11:04:31 följande:
    Med största sannolikhet ska det inte påverka :)
    Vet du, fick ett mail av någon skum filur som sa att alla han känner inte kan bli gravida efter att dem använt ipren? 
    Lät ju superkonstigt, eller så ville han väl skrämma upp mig. Man undrar vad poängen är med detta? Vet att man kan oroa sig lätt när man väl planerar något men usch de där gillade jag inte. Ringde läkemedelsupplysningen och dem sa att det inte påverkar något framåt, och de är mer under lång användning av ipren det kan ha en påverkan men inte annars.

Ska lägga frågan bakom mig nu.... ^^ 
  • Fiijah89

Emmut - Alvedon är inte riskfritt! Läs på tycker jag, och då inte hos Alvedon! Påverkar både fertilitet och kan ge fosterskador!

• Emmut

Fijah- läs själv på FASS så ser du fakta. Sen går deg ju överdosera och felanvända alla läkemedel.

Ts: troligtvis ville han skrämma dig! Lyssna inte på han :)

• Pimpinellan
    Fiijah89 skrev 2013-03-28 12:38:22 följande:
    Emmut - Alvedon är inte riskfritt! Läs på tycker jag, och då inte hos Alvedon! Påverkar både fertilitet och kan ge fosterskador!

Jag fick byta från farlig medicin till paracetamol just p.g.a riskerna. Har träffat massor med läkare under årens lopp-ingen har avrått från paracetamol! Skräm inte folk i onödan,vad sjutton ska man äta då enligt dig? NSAID är betydligt farligare än paracetamol för de kan bevisligen störa äl,hindra fästandet av ägget och orsaka m.f.
  • Fiijah89

Emmut - om du söker på Alvedon och fosterskador så ser du att det står överallt!

• Pimpinellan
    Fiijah89 skrev 2013-03-28 16:25:53 följande:
    Emmut - om du söker på Alvedon och fosterskador så ser du att det står överallt!

Men det är ju det det inte gör,nu får du ge dig! Läs min länk!
  • Fiijah89

Pimpinellan - jag tror på det jag har läst, och jag har läst många studier. Om man tänker logiskt finns det ju ingenting naturligt med Alvedon eller andra läkemedel för den delen, det skulle inte ens bli godkänt om det kom idag.
    Jag säger inte att det är farligt att ta sällan, men tycker inte att man har rätt att säga att det är "riskfritt". Finns faktiskt människor som missbrukar det, just också för att alla går i tron att det är helt ofarligt.

• Emmut

Jag tror mer på FASS, min utbildning inom Hälsovetenskap och pinpinellans länk än diverse artiklar från Aftonbladet och SvD.

Dvs. "Inga kända risker i samband med graviditet"

• Fiijah89

Självklart får man tro på det som känns bäst! Och för mig känns det bäst att låta bli :)

Under de senaste åren har forskare kopplat värktabletter till kronisk huvudvärk, njursvikt och ofrivillig barnlöshet. En ny dansk studie visar att paracetamol har tre gånger så stor hormonpåverkande effekt på testiklar och spermakvalitet som de ökända mjukgörarna ftalater i PVC-plast.

–Skillnaden är att vi får i oss enormt mycket mer paracetamol via receptfria värktabletter. Det finns ingen i hela världen, absolut ingen, som under sin livstid får i sig så mycket hormonstörande ämnen från ftalater som det finns i en enda huvudvärkstablett, säger Henrik Leffers tidigare forskningschef på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Hans budskap är att vi fullständigt blandat ihop stora risker med små. Medan vi oroar oss för mycket små utfällningar som räknas i biljondelar av gram av bisfenol A från nappflaskor eller kassakvitton använder vi stolpiller med 125 mg renframställt – precis lika hormonstörande – paracetamol till våra spädbarn.

–Du skulle behöva äta flera hekto kassakvitton för att uppnå en motsvarande risk av bisfenol.

• Pimpinellan
    Fiijah89 skrev 2013-03-28 16:41:22 följande:
    Pimpinellan - jag tror på det jag har läst, och jag har läst många studier. Om man tänker logiskt finns det ju ingenting naturligt med Alvedon eller andra läkemedel för den delen, det skulle inte ens bli godkänt om det kom idag.
    Jag säger inte att det är farligt att ta sällan, men tycker inte att man har rätt att säga att det är "riskfritt". Finns faktiskt människor som missbrukar det, just också för att alla går i tron att det är helt ofarligt.

Då tycker jag du ska låta bli precis alla läkemdel resten av ditt liv,ge för allt i världen inga mediciner till din man eller  barn,sök för allt i världen inte vård heller-för där kan du räkna med att få medicin! Utan mediciner hade jag inte blitt mer än ett år,syrran hade dött redan vid 3,5. är det en sån värld du önskar!?

Tack för att du lägger ytterligare börda på en som kämpat i snart 7 år för att få barn!!

• Fiijah89

Pimpinellan - Orka överdriva, du har ju inte ens läst vad jag har skrivit, jag är inte emot Alvedon eller läkemedel. Jag är emot onödigt användande av det! Och om jag kan låta bli, så gör jag det! Speciellt under graviditeten! Det är ju en annan fråga när det handlar om liv eller död.. men folk käkar Alvedon som om det vore godis!

Ingenting jag kommer att lära min dotter i alla fall, eller bebisen jag har i magen! :)

Svar på tråden Ipren och fertilitet/ägglossning?