Tips på mat att frysa in?
Ja som rubriken lyder, bra maträtter att frysa in och göra matlådor av?? Idetorkan är total, köttfärs och lasange samt pastagratäng är vad jag kommer på....
Ja som rubriken lyder, bra maträtter att frysa in och göra matlådor av?? Idetorkan är total, köttfärs och lasange samt pastagratäng är vad jag kommer på....
Korv/köttstroganoff
Ärtsoppa
Ris kyckling och sommargrönsaker
Helstekt falukorv, soppor, grytor av olika slag, hemmajord pizza, kycklingpanna,
Går att frysa in massor av mat, men tillbehören såsom pasta, potatis och ris bör inte vara med i matlådor.. Av varje måltid som jag gör blir det en matlåda till sambon som fryses in.
Pajer funkar bra :)
Har fått för mig att korv inte är då bra att frysa in, att smaken blir konstig sen, men kanske har fel. Brukar ni göra storkok på ngt speciellt som ni fryser in?
Jag fryser in typ allt (använder aldrig mjölk eller smör så inga bekymmer med det) och det mesta förutom potatis smakar lika gott tinat och uppvärmt! :) Storkok är kanon, gör gärna stroganoff eller köttgryta eller egentligen vad som helst i stora mängder av bara.
Ett tips är dessutom att frysa in maten i fryspåsar, knyt ihop och platta sen till det! Lättare att förvara mer i frysen och går snabbare att tina upp jämnt.