• ShinMama

6 månaders vaknar ofta

Hej jag har en liten kille på 6 månader som egentligen sover rätt bra förutom att han vaknar väldigt ofta i början av sömnen vilket gör att jag inte kan gå och lägga mig förrän 2-3 på morgonen. Han nattas vid 19:30 och får nu ersättning istället för att ammas för att han ska kunna somna i sin säng, han sover inte bra ihop med mig men eftersom han sen vaknar flera gånger så hamnar han tillslut i sängen för att jag är trött. Många gånger när han vaknar så räcker det att stoppa in nappen och lägga honom på sidan men cirka två gånger så vill han ammas. Jag förstår ingenting, jag trodde ersättning skulle göra honom mätt och faktumet att han somnar in i sin säng skulle få honom att kunna somna om om han vaknade till men istället fortsätter han som vanligt. Några tankar och idéer någon? Är öppen för de flesta råd och metoder så jag kanske kan hitta något nytt jag känner skulle passa oss.

• Svar på tråden 6 månaders vaknar ofta
  • skogsvitter

Det är det här som är så trist angående myten om att annan mat gör att bebisarna sover bättre, så är det nästan aldrig. Tvärtom är det oftast andra orsaker till att de vaknar. Om de vaknar många gånger tidigt under kvällen brukar det kunna bero på överstimulering under dagen, att det är så mycket intryck för dem att bearbeta så därför blir sömnen väldigt orolig i början. Det kan också vara magen som stökar, vilket ju ofta blir värre om bebisen börjar få ersättning (som ju är komjölk). Det kan ju också vara att han helt enkelt inte är tillräckligt trött, med tanke på att han i mina ögon nattas ganska tidigt så kanske ni kan testa att lägga honom lite senare och se om det blir någon skillnad? Hur sover han annars på dagarna?

• ShinMama
    skogsvitter skrev 2013-03-27 17:15:38 följande:
    Det är det här som är så trist angående myten om att annan mat gör att bebisarna sover bättre, så är det nästan aldrig. Tvärtom är det oftast andra orsaker till att de vaknar. Om de vaknar många gånger tidigt under kvällen brukar det kunna bero på överstimulering under dagen, att det är så mycket intryck för dem att bearbeta så därför blir sömnen väldigt orolig i början. Det kan också vara magen som stökar, vilket ju ofta blir värre om bebisen börjar få ersättning (som ju är komjölk). Det kan ju också vara att han helt enkelt inte är tillräckligt trött, med tanke på att han i mina ögon nattas ganska tidigt så kanske ni kan testa att lägga honom lite senare och se om det blir någon skillnad? Hur sover han annars på dagarna?

Tack så mycket för ditt svar. Jag trodde att han vaknade av hunger IOM att han inte riktigt äter annat än bröstmjölk än så länge. Tänkte att det kanske inte räckte till. Överstimulering kan det mycket väl vara, min son är väldigt utåtriktad och social och han slåss mot sömnen in i det sista. 19:30 är egentligen för sent för min son som börjar gnida sig i ögonen en timme innan men jag vet inte alls hur jag ska göra, är orolig för att han är övertrött hela tiden, han brottas som sagt mot sömn och jag tvingar honom varje dag att sova efter cirka 2 timmars vaken tid, då sover han på mig i allt från 40 min till 2 timmar. Jag försökte ett tag med att låta honom styra men då höll han igång i 4 timmar utan sömn innan jag gick in och tvingade honom, tyckte det var läskigt länge för en sån liten (han blev 6 månader idag). Igår kväll mattades han vid 20-20:30 men fick samma resultat.
  • skogsvitter

Låter som att du kan behöva skriva en sömndagbok. Det gjorde jag när vi hade strulig sömn med ena dottern och man fick mycket bättre överblick över saker och ting då. Det låter ju som att han sover väldigt oregelbundet, och då är det svårt att ha koll och minnas exakt hur det egentligen såg ut. Ta och skriv upp varje vila och hur han sover på natten under en veckas tid. Varje uppvak ska skrivas upp, när han vaknar, när han somnar, vad ni gjorde för att han skulle somna osv.

När ni har fått mer överblick över hur det egentligen ser ut brukar det bli mycket lättare att hitta vad som kan vara orsaken, och utifrån det hitta en lösning

Angående maten så är han ju precis som du säger bara just fyllda 6 mån. Det är inget konstigt att han bara ammar, det är fullt tillräckligt för en så här liten. Så småningom kommer han vilja börja med lite smakis, om han inte vill nu så kan du testa om ett par veckor igen. Mina ena helammade tills hon var nästan 8 mån, då först var hon mogen att börja med annan mat! Hon började förövrigt sova hela natten när hon var 7 mån och fortfarande helammade, dessutom ammades hon till sömns i min famn varje kväll! Ändå sov hon hela natten. Det var en lugn period, senare kom separationsfasen och då började hon vakna igen, hehe

• ShinMama
    skogsvitter skrev 2013-03-27 17:49:02 följande:
    Låter som att du kan behöva skriva en sömndagbok. Det gjorde jag när vi hade strulig sömn med ena dottern och man fick mycket bättre överblick över saker och ting då. Det låter ju som att han sover väldigt oregelbundet, och då är det svårt att ha koll och minnas exakt hur det egentligen såg ut. Ta och skriv upp varje vila och hur han sover på natten under en veckas tid. Varje uppvak ska skrivas upp, när han vaknar, när han somnar, vad ni gjorde för att han skulle somna osv. När ni har fått mer överblick över hur det egentligen ser ut brukar det bli mycket lättare att hitta vad som kan vara orsaken, och utifrån det hitta en lösning Angående maten så är han ju precis som du säger bara just fyllda 6 mån. Det är inget konstigt att han bara ammar, det är fullt tillräckligt för en så här liten. Så småningom kommer han vilja börja med lite smakis, om han inte vill nu så kan du testa om ett par veckor igen. Mina ena helammade tills hon var nästan 8 mån, då först var hon mogen att börja med annan mat! Hon började förövrigt sova hela natten när hon var 7 mån och fortfarande helammade, dessutom ammades hon till sömns i min famn varje kväll! Ändå sov hon hela natten. Det var en lugn period, senare kom separationsfasen och då började hon vakna igen, hehe

Sömndagbok bar jag faktiskt redan skrivit men blev inte så mycket klokare, han sover utan tvekan oregelbundet men jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det, det beror väldigt på vilken tid han vaknar på morgonen och sen när han kan sövas under dagen. Jag har försökt att hålla honom på ett strikt schema men det gick åt pipan, han riktigt vägrar att sova om han inte är tillräckligt trött och det är så olika när han är det. Jag får en känsla av att han är konstant övertrött men då jag har svårt med mina egna sömnvanor så vet jag inte hur jag ska hantera det. Ska jag väcka honom på morgonen? Med tanke på hur trött jag själv är så känns det tufft helt ärligt men det är bara att ta sig i kragen. Han kan äta, det händer kanske 4 dagar i veckan att han får gröt t ex till lunch, speciellt om vi är ute vilket vi ofta är. Min son blir väldigt svår om han bara är hemma en hel dag, svårt att stimulera och underhålla honom då han aldrig rakt ett barn som tycker om att bara ligga på en filt under ett gym t ex. Han är mest intresserad av att göra sånt han är för liten för. Känner mig väldigt frustrerad och otillräcklig, min lilla bebis behöver min hjälp men jag vet inte vad jag ska göra.
  • sannaaa

Har 6mån tvillingpojkar som också börjat vakna en hel del nu (har tidigare sovit som stockar från de somnar tills ca 2-tiden då de vaknar för amning och sen sovit vidare till 6-7). Har inte ändrat nåt, mer än att de börjat få lite gröt och pureer emellanåt. Här börjar vi nattningen vid 18 och strax därefter ammar jag dem till söms innan de sen flyttas över i spjälsängen oftast mellan 1830-19. 

Har lite funderingar om det kan vara tänder på G? de är också lite småsnuviga så kankse är förkylning på g?  Nåt sånt som kan vara i görningen hos dig?

• Anemone

Jag har en dotter på drygt 6 månader. Hon har börjat med mat (puréer och gröt) och äter bra och får välling till nattningen. Jag trodde hon skulle sova längre sammanhängde med mat men vaknar lika ofta ändå. Sover ca 20-07 med 3-6 nattamningar. Hon behöver väl antagligen nattmålen ett tag till.

• ShinMama

Tack för svar! Jag får inte intrycket att min son är hungrig, förutom två uppenbara hunger vak (cirka var 3-4:e timme så är resten bara nappen typ eller att han vill upp på sidan igen.. Efter att utan problem sovit på rygg en timme. Något verkar störa nattsömnen. Låter som att jag inte är ensam om detta bara det art sonen inte precis börjat med etta utan han har hållit på såhär ett tag, snart 2 månader. När han var 2 månader gammal så sov han hela nätter och slutade sen plötsligt! Tänder tycker jag är knepigt! Han har dreglat en massor och hållit på som besatt med att gnuga och gnida mot tandköttet sen 4.5 månader, tycker det skulle vara otroligt spännande med en tand :D

Svar på tråden 6 månaders vaknar ofta