skogsvitter skrev 2013-03-27 17:49:02 följande:
Låter som att du kan behöva skriva en sömndagbok. Det gjorde jag när vi hade strulig sömn med ena dottern och man fick mycket bättre överblick över saker och ting då. Det låter ju som att han sover väldigt oregelbundet, och då är det svårt att ha koll och minnas exakt hur det egentligen såg ut. Ta och skriv upp varje vila och hur han sover på natten under en veckas tid. Varje uppvak ska skrivas upp, när han vaknar, när han somnar, vad ni gjorde för att han skulle somna osv. När ni har fått mer överblick över hur det egentligen ser ut brukar det bli mycket lättare att hitta vad som kan vara orsaken, och utifrån det hitta en lösning Angående maten så är han ju precis som du säger bara just fyllda 6 mån. Det är inget konstigt att han bara ammar, det är fullt tillräckligt för en så här liten. Så småningom kommer han vilja börja med lite smakis, om han inte vill nu så kan du testa om ett par veckor igen. Mina ena helammade tills hon var nästan 8 mån, då först var hon mogen att börja med annan mat! Hon började förövrigt sova hela natten när hon var 7 mån och fortfarande helammade, dessutom ammades hon till sömns i min famn varje kväll! Ändå sov hon hela natten. Det var en lugn period, senare kom separationsfasen och då började hon vakna igen, hehe
Sömndagbok bar jag faktiskt redan skrivit men blev inte så mycket klokare, han sover utan tvekan oregelbundet men jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det, det beror väldigt på vilken tid han vaknar på morgonen och sen när han kan sövas under dagen. Jag har försökt att hålla honom på ett strikt schema men det gick åt pipan, han riktigt vägrar att sova om han inte är tillräckligt trött och det är så olika när han är det. Jag får en känsla av att han är konstant övertrött men då jag har svårt med mina egna sömnvanor så vet jag inte hur jag ska hantera det. Ska jag väcka honom på morgonen? Med tanke på hur trött jag själv är så känns det tufft helt ärligt men det är bara att ta sig i kragen. Han kan äta, det händer kanske 4 dagar i veckan att han får gröt t ex till lunch, speciellt om vi är ute vilket vi ofta är. Min son blir väldigt svår om han bara är hemma en hel dag, svårt att stimulera och underhålla honom då han aldrig rakt ett barn som tycker om att bara ligga på en filt under ett gym t ex. Han är mest intresserad av att göra sånt han är för liten för. Känner mig väldigt frustrerad och otillräcklig, min lilla bebis behöver min hjälp men jag vet inte vad jag ska göra.