• Anonym (klimakteriet?)

östrogenbrist som 36-åring???

Hej! Var på gynekologisk cellprovtagning idag, den där rutinkollen var tredje år. (eller hur intervallet ser ut)

Jag var helt avslappnad när jag kom dit och lade mig i gynstolen, för det där har man gjort förr.
    Men AJ AJ AJ vad ont det gjorde! Höll på att dö!
    Hon sade att jag hade torra slemhinnor, var helt illröd och snustorr.
    Och att hon knapp kunde göra det hon skulle göra!
    Hon antog att det var Östrogenbrist.

Jag är 36 år gammal.
    Tar Cerazette sedan 4 år tillbaka.
    Är inte sexuellt aktiv sedan ungefär lika länge.

Har suttit och googlat hela kvällen.
    Inte kan väl jag ha Östrogenbrist, klimakteriet... nu? Som 36-åring?
    Vad kan annars östrogenbrist bero på?

Vad kan annars mitt "tillstånd" bero på?

Borde jag söka läkare, om nåt annat är fel på mig?
    Köpte nån kräm på Apoteket, vad heter den nu? Ovasterin? Känner mig tveksam om det kommer att funka...  
    Seriösa tips och råd tas tacksamt emot!!! :)

• Svar på tråden östrogenbrist som 36-åring???
  • cookie1
    Anonym (klimakteriet?) skrev 2013-03-27 20:45:53 följande:
    Hej! Var på gynekologisk cellprovtagning idag, den där rutinkollen var tredje år. (eller hur intervallet ser ut)

Jag var helt avslappnad när jag kom dit och lade mig i gynstolen, för det där har man gjort förr.
    Men AJ AJ AJ vad ont det gjorde! Höll på att dö!
    Hon sade att jag hade torra slemhinnor, var helt illröd och snustorr.
    Och att hon knapp kunde göra det hon skulle göra!
    Hon antog att det var Östrogenbrist.

Jag är 36 år gammal.
    Tar Cerazette sedan 4 år tillbaka.
    Är inte sexuellt aktiv sedan ungefär lika länge.

Har suttit och googlat hela kvällen.
    Inte kan väl jag ha Östrogenbrist, klimakteriet... nu? Som 36-åring?
    Vad kan annars östrogenbrist bero på?

Vad kan annars mitt "tillstånd" bero på?

Borde jag söka läkare, om nåt annat är fel på mig?
    Köpte nån kräm på Apoteket, vad heter den nu? Ovasterin? Känner mig tveksam om det kommer att funka...  
    Seriösa tips och råd tas tacksamt emot!!! :)
    Kunde dom inte ha tagit blodprov då? om gyn misstänker östrogenbrist. Det kan tyvärr va så att du är på väg in i klimakteriet redan, vissa kommer det väldigt tidigt för.
    Har du inte besvärats av detta så du har märkt det? Du kan ju ringa o be dom ta blodprov
  • Anonym (klimakteriet?)
    cookie1 skrev 2013-03-27 21:09:41 följande:
    Kunde dom inte ha tagit blodprov då? om gyn misstänker östrogenbrist. Det kan tyvärr va så att du är på väg in i klimakteriet redan, vissa kommer det väldigt tidigt för.
    Har du inte besvärats av detta så du har märkt det? Du kan ju ringa o be dom ta blodprov

Jag "dör" om jag är på väg in i klimakteriet redan.... Jag drömmer ju om fler barn, har tack och lov ett. Har levt med föreställningen att jag har iaf fem, kanske sju år till på mig.

Kan ett blodprov visa om jag är i klimakteriet?
    Har inga känningar alls, har väl kanske känt mig "märklig" där nere, men det har jag knappt noterat.  
  • Anonym (cerezette)

Ditt torra underliv kan vara en ren biverkan av att du äter cerezette. Har du funderat på att sluta med dem? Tycker du att du mår väldigt bra av dem eller varför äter du dem när du inte är sexuellt aktiv ändå?

• Anonym (klimakteriet?)
    Anonym (cerezette) skrev 2013-03-27 21:34:46 följande:
    Ditt torra underliv kan vara en ren biverkan av att du äter cerezette. Har du funderat på att sluta med dem? Tycker du att du mår väldigt bra av dem eller varför äter du dem när du inte är sexuellt aktiv ändå?

Jag har inga känningar av Cerazette men det underbara fantastiska biverkningen: ingen mens över huvud taget. Ingen mens på fem år. Fatta vad underbart! Ingen PMS! Ingen hemsk mensvärk! Inga enorma blödningar där allt läcker överallt.

Kan det vara Cerazette som ställer till det?
    I sånt fall måste jag ju sluta med dem. 
    Är det östrogenbrist pga Cerazette, eller nåt annat pga Cerazette?    
  • Anonym (cerezette)

Jag tror absolut det är ceracette, det innehåller ju dessutom inget östrogen alls utan enbart högdos av progesterone. Som du ser nedan kan p-piller orsaka torra slemhinnor på flera sätt men ett är att de inte innehåller tillräckligt med östrogen, samt undertrycker kroppens normala produktion. Det finns dock ingen anledning att tro att detta inte kommer att gå tillbaka så fort du slutar med dem. Jag tror absolut inte du behöver vara orolig över att vara påväg in i ett tidigt klimakterium.

Var du hos en barnmorska eller gynekolog och tog provet? Jag gissar att det var en barnmorska, diskuterade ni inte möjliga orsaker och vad du skulle kunna göra? Tycker det är så himla dåligt av vårdpersonal att bara slänga ur sig saker utan att följa upp eller komma med förslag på lösningar.

Bästa vore nog om du fick komma till en riktig gyn och reda ut vad dina symptom beror på så du inte behöver vara orolig. Personligen skulle jag dock fortsätta med ceracette om jag var du om du mår så bra med dem.

Följande är saxat från denna sida: www.tubal-reversal-surgery.net/womens-health-vaginal-dryness-causes-symptoms-and-treatment.html

How does using birth control pills cause vaginal dryness?

Vaginal dryness is the most common side effect of birth control pills. Although this is a normal side effect, vaginal dryness can cause itching or burning sensations and difficulty having sex, which can be problematic. Understanding how birth control pills contribute to vaginal dryness can help to learn how to treat it.

The use of oral contraception can lead to vaginal dryness in multiple ways.

First, taking birth control pills causes your body to produce less estrogen than is produced during a normal menstrual cycle. Birth control is designed to keep a woman’s estrogen levels at the same relatively low level for the entire month. Higher levels of estrogen produced during a normal menstrual cycle, however, help maintain the normal mucus production in the vagina. Therefore, a low level of estrogen caused by the use of birth control can lead to less mucus production and therefore vaginal dryness.

Second, because the pill inhibits ovulation, it reduces the cyclical production of testosterone for libido. Decreased libido causes a decreased ability to respond to sexual desire, leading to less lubrication in the vaginal area even when aroused.

Lastly, birth control pills are associated with an increased production of sex hormone-binding globulin (SHBG)1, which makes the testosterone in a woman’s bloodstream unavailable, leading to further decreased libido and therefore less vaginal lubrication.

• cookie1
    Anonym (klimakteriet?) skrev 2013-03-27 21:19:15 följande:

Jag "dör" om jag är på väg in i klimakteriet redan.... Jag drömmer ju om fler barn, har tack och lov ett. Har levt med föreställningen att jag har iaf fem, kanske sju år till på mig.

Kan ett blodprov visa om jag är i klimakteriet?
    Har inga känningar alls, har väl kanske känt mig "märklig" där nere, men det har jag knappt noterat.  
    ja jag tror man kan kolla med blodprov då jag själv har varit i klimakteriet medicinskt, då jag har endometrios. tog prover förr o kolla massa värden för men det kanske är som de andra har skrivit att det är dina p piller som ställer till det
  • Anonym (klimakteriet?)

På de där tiderna räknar de femton minuter för ett besök. Det var en pensionär de hade tagit in för att underlätta. Hon var jätterar men tidsbrist, att det inte var hennes rum mm gjorde att det var lite rörigt. Hon sade bara att hon trodde det var östrogenbrist, men hon kunde inte veta säkert. Att jag skulle smörja med ovasterin. Om det inte bli bra skulle jag söka läkarkontakt. Att mens bygger upp och raserar slemhinnor, att spermier är slemhinnestimulerande sade hon. Men sade inget varför hon trodde östrogenbrist. Vad berodde den på? Jag frågade vad orsakerna kunde vara annars, men hon hänvisade till läkare. Men hon sade inte att jag skulle sluta med Cerazette, eller ta paus. Hon skrev ut 1,5 år till. Tack för detta inlägg. Det är nog cerazette och inte klimakteriet. Tack och lov för det!

Anonym (cerezette) skrev 2013-03-27 22:30:09 följande:
    Jag tror absolut det är ceracette, det innehåller ju dessutom inget östrogen alls utan enbart högdos av progesterone. Som du ser nedan kan p-piller orsaka torra slemhinnor på flera sätt men ett är att de inte innehåller tillräckligt med östrogen, samt undertrycker kroppens normala produktion. Det finns dock ingen anledning att tro att detta inte kommer att gå tillbaka så fort du slutar med dem. Jag tror absolut inte du behöver vara orolig över att vara påväg in i ett tidigt klimakterium. Var du hos en barnmorska eller gynekolog och tog provet? Jag gissar att det var en barnmorska, diskuterade ni inte möjliga orsaker och vad du skulle kunna göra? Tycker det är så himla dåligt av vårdpersonal att bara slänga ur sig saker utan att följa upp eller komma med förslag på lösningar. Bästa vore nog om du fick komma till en riktig gyn och reda ut vad dina symptom beror på så du inte behöver vara orolig. Personligen skulle jag dock fortsätta med ceracette om jag var du om du mår så bra med dem. Följande är saxat från denna sida: www.tubal-reversal-surgery.net/womens-health-... How does using birth control pills cause vaginal dryness? Vaginal dryness is the most common side effect of birth control pills. Although this is a normal side effect, vaginal dryness can cause itching or burning sensations and difficulty having sex, which can be problematic. Understanding how birth control pills contribute to vaginal dryness can help to learn how to treat it. The use of oral contraception can lead to vaginal dryness in multiple ways. First, taking birth control pills causes your body to produce less estrogen than is produced during a normal menstrual cycle. Birth control is designed to keep a woman?s estrogen levels at the same relatively low level for the entire month. Higher levels of estrogen produced during a normal menstrual cycle, however, help maintain the normal mucus production in the vagina. Therefore, a low level of estrogen caused by the use of birth control can lead to less mucus production and therefore vaginal dryness. Second, because the pill inhibits ovulation, it reduces the cyclical production of testosterone for libido. Decreased libido causes a decreased ability to respond to sexual desire, leading to less lubrication in the vaginal area even when aroused. Lastly, birth control pills are associated with an increased production of sex hormone-binding globulin (SHBG)1, which makes the testosterone in a woman?s bloodstream unavailable, leading to further decreased libido and therefore less vaginal lubrication.

Anonym (cerezette) skrev 2013-03-27 22:30:09 följande:
    Jag tror absolut det är ceracette, det innehåller ju dessutom inget östrogen alls utan enbart högdos av progesterone. Som du ser nedan kan p-piller orsaka torra slemhinnor på flera sätt men ett är att de inte innehåller tillräckligt med östrogen, samt undertrycker kroppens normala produktion. Det finns dock ingen anledning att tro att detta inte kommer att gå tillbaka så fort du slutar med dem. Jag tror absolut inte du behöver vara orolig över att vara påväg in i ett tidigt klimakterium. Var du hos en barnmorska eller gynekolog och tog provet? Jag gissar att det var en barnmorska, diskuterade ni inte möjliga orsaker och vad du skulle kunna göra? Tycker det är så himla dåligt av vårdpersonal att bara slänga ur sig saker utan att följa upp eller komma med förslag på lösningar. Bästa vore nog om du fick komma till en riktig gyn och reda ut vad dina symptom beror på så du inte behöver vara orolig. Personligen skulle jag dock fortsätta med ceracette om jag var du om du mår så bra med dem. Följande är saxat från denna sida: www.tubal-reversal-surgery.net/womens-health-... How does using birth control pills cause vaginal dryness? Vaginal dryness is the most common side effect of birth control pills. Although this is a normal side effect, vaginal dryness can cause itching or burning sensations and difficulty having sex, which can be problematic. Understanding how birth control pills contribute to vaginal dryness can help to learn how to treat it. The use of oral contraception can lead to vaginal dryness in multiple ways. First, taking birth control pills causes your body to produce less estrogen than is produced during a normal menstrual cycle. Birth control is designed to keep a woman?s estrogen levels at the same relatively low level for the entire month. Higher levels of estrogen produced during a normal menstrual cycle, however, help maintain the normal mucus production in the vagina. Therefore, a low level of estrogen caused by the use of birth control can lead to less mucus production and therefore vaginal dryness. Second, because the pill inhibits ovulation, it reduces the cyclical production of testosterone for libido. Decreased libido causes a decreased ability to respond to sexual desire, leading to less lubrication in the vaginal area even when aroused. Lastly, birth control pills are associated with an increased production of sex hormone-binding globulin (SHBG)1, which makes the testosterone in a woman?s bloodstream unavailable, leading to further decreased libido and therefore less vaginal lubrication.

Svar på tråden östrogenbrist som 36-åring???