• mammaLinn01

    Kollar ner på unga föräldrar?

    Var på ett sjukhus här i veckan och min sambo och jag är unga föräldrar men ser nog yngre ut än vad vi är (vi är 21 och 23 år)
    I alla fall, så hade vårt barn fått vaccination tidigare samma dag och var väldigt gnällig och grät , inte alls som hn brukar vara, ett väldigt piggt och glatt barn. Vi gick omkring och gungade, sjöng och pratade lugnande och jag kollar unt mig och då sitter det 2 stycken "äldre" och kollar på oss och det var inte bara den gången, utan de kollade från och till i 15-20 minuter. Jag kände mig väldigt träffad av detta, som att vi är så unga och inte kan ta hand om vårt barn.
    Överreagerar jag eller hade detta mycket väl kunnat hänt vem som helst, oavsett ålder?

  • Svar på tråden Kollar ner på unga föräldrar?
  • Zayco

    Jag tror nog alla föräldrar kanske får blickar på sig ibland, men självklart bär ju alla på olika slags fördomar. Tycker du ska strunta i de  

  • mammaLinn01
    Zayco skrev 2013-03-27 22:41:32 följande:
    Jag tror nog alla föräldrar kanske får blickar på sig ibland, men självklart bär ju alla på olika slags fördomar. Tycker du ska strunta i de  
    Ja, är väl så.
    Men kände mig verkligen träffad, men kanske beror på att vi är unga och man vet att en del tycker att unga inte ska ha barn, förrän de har mer livserfarenhet. Egentligen är vi inte sååå unga, men som sagt vi ser båda yngre ut än vad vi är :)
  • Zayco
    mammaLinn01 skrev 2013-03-27 22:43:59 följande:
    Ja, är väl så.
    Men kände mig verkligen träffad, men kanske beror på att vi är unga och man vet att en del tycker att unga inte ska ha barn, förrän de har mer livserfarenhet. Egentligen är vi inte sååå unga, men som sagt vi ser båda yngre ut än vad vi är :)
    Äh folk får väl tycka vad dom vill, viktigast är väl vad ni känner för ert föräldraskap, ni är ju precis som dom är - Föräldrar! Att ni ser yngre ut än vad ni är kommer ni ta nytta av senare hehe
  • mammaLinn01
    Zayco skrev 2013-03-27 22:45:48 följande:
    Äh folk får väl tycka vad dom vill, viktigast är väl vad ni känner för ert föräldraskap, ni är ju precis som dom är - Föräldrar! Att ni ser yngre ut än vad ni är kommer ni ta nytta av senare hehe
    Försöker tänka så, att vårt barn mår bra och vi vet bäst vad gäller hn :)
    haha, jo det är ju sant ;) om det inte går utför då ;D
  • fluu

    Hur vet du att de tittade på dig på grund av din ålder? De kanske tittade på barnet,din tröja,bara tittade i allmänhet?

    Ser du dig själv inte som ett offer så är du inte heller det.   Se din ålder som irrelevant,för det är den.

    Yngre föräldrar är inget ovanligt och jag tror faktiskt att de flesta INTE har fördomar om varje yngre förälder de träffar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Mupp

    Varför är du så osäker att du måste se allt som kritik och tro att bara för att folk tittar på dig så gör det det pga din ålder och för att de tycker att det är dåligt. De kanske tycker att din bebis är söt. De kanske tycker ni gjorde ett bra jobb, de kanske inte hade nått annat att titta på.

     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • astegmatism
    mammaLinn01 skrev 2013-03-27 22:40:09 följande:
    Var på ett sjukhus här i veckan och min sambo och jag är unga föräldrar men ser nog yngre ut än vad vi är (vi är 21 och 23 år)
    I alla fall, så hade vårt barn fått vaccination tidigare samma dag och var väldigt gnällig och grät , inte alls som hn brukar vara, ett väldigt piggt och glatt barn. Vi gick omkring och gungade, sjöng och pratade lugnande och jag kollar unt mig och då sitter det 2 stycken "äldre" och kollar på oss och det var inte bara den gången, utan de kollade från och till i 15-20 minuter. Jag kände mig väldigt träffad av detta, som att vi är så unga och inte kan ta hand om vårt barn.
    Överreagerar jag eller hade detta mycket väl kunnat hänt vem som helst, oavsett ålder?
    Tyvärr, fördomar får man räkna med, och elaka tungor. Bättre ung än för gammal, tycker jag.
  • fluu
    astegmatism skrev 2014-02-05 19:16:51 följande:
    Tyvärr, fördomar får man räkna med, och elaka tungor. Bättre ung än för gammal, tycker jag.
    Varför bättre ung? Och varför räkna med fördomar när det inte finns någon anledning till det?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elyse

    Man tittar automatiskt åt det håll där det finns ett barn som skriker. Det är nog biologiskt. Du mår bäst av att inte tolka in saker i blickar för du vet inte vad andra faktiskt tänker. Själv brukar jag oftast tänka "Vilken tur att det inte är jag!".

Svar på tråden Kollar ner på unga föräldrar?