• H2O

Mat på flygresan?

Hej
    Vi reser med Ving till Mallorca. På Vings hemsida kan man beställa mat på flyget men jag undrar om det inte ingår någon lättare mat under flygresan? Blir man utan mat om man inte beställer det man betalar resan?

• Svar på tråden Mat på flygresan?
  • Fru Fröken

Det ingår ingen mat om du inte beställer. Dricka kostar oavsett om du beställer mat eller inte. Barn under 2 år kan få en påse med yoghurt och något kex utan att det kostar.

• Masken84

Det ingår inget och man får inte ta med sig något eget. Men pengarna det kostar att äta på flyget är inte värt det. Maten kostar väl 240-300 kr per peron och smakar äckligt då skulle jag hällre äta efter man har chekat in bagaget!

• mia maria

Att maten kostar 240-300:- per person stämmer inte - o förväntar man sig en gourmetmiddag så blir man såklart besviken.

Reser jag dagtid så tycker jag att det är värt att betala för maten om jag ska sitta på flyget i 4-5 timmar.
    Dels för att jag o barnen blir hungriga, o dels för att man får tiden att gå när lunchen serveras.

Vatten brukar jag köpa på flygplatsen efter säk.kontrollen.

• Masken84

Kanske tog i lite men jag har själv betalat 240 kr för mat minns ej vart jag flög till eller med! Men googlade nyss och 200 kr kostar det att köpa mat med Fritidsresor sen tillkommer drycken oxå tror jag!

• mia maria
    Masken84 skrev 2013-03-28 22:16:09 följande:
    Kanske tog i lite men jag har själv betalat 240 kr för mat minns ej vart jag flög till eller med! Men googlade nyss och 200 kr kostar det att köpa mat med Fritidsresor sen tillkommer drycken oxå tror jag!
    200:- för en vuxen kan nog stämma, billigare för barn.

Allt handlar ju om vad man anser är värt pengarna!  
  • MoonFlight

Men det är ju mat både på dit och hemvägen för 200 kr dvs 100 kr/väg och det kostar ju typ en lunch ute oxå och att äta på flygplatsen är inte billigare men man får väl ev mer mat kanske.

• Gurkan

Beror ju på när man flyger. Vårt flyg lyfte kl 7 på morgonen och med transfer så var vi inte på hotellet förrän kl 14.30. Då var det helt klart värt pengarna med mat på planet.

• Mosfia

Jag har beställt en resa med Ving. 190 kr t/r för maten. Det fanns dessutom många alternativ, toppen för allergiker bl.a. På en del bolag får man inte ta med sig egen mat.

• En glad tjej

Råder dig att i framtiden flyga reguljärt istället. Då har du mycket godare mat att välja på under flygningen och du får dessutom ta med egen mat. Vi ska snart flyga med Norwegian till Kanarieöarna, ett mycket bra flygbolag!

• MrsC74

Fast Norweigan har ju inte då bra mat. Dyra mackor och någon sallad.
    Sist flög vi Ving. Denna gång tog vi mat. Vi brukar inte göra det men maten var faktiskt riktigt bra. Nu ska vi flyga Fritidsresor. Vi har inte bokat mat. Får se om vi lägger på det sen.

• mia maria
    Mirali skrev 2013-03-29 06:43:47 följande:
    Håller med om att det är värt ibland bara för att det får tiden att gå. Men inte på en så kort flygning som 4-5 timmar. Det är mer när vi sitter 8-12 timmar eller mer, då köper jag alltid mat. Då behöver man också äta så pass mycket att det blir lite jobbigt att ta med matsäck för hela resan.

För en kortare flygning kan man ju äta innan och så ta med något lättare bara. Fast man får ju tänka på att även om flygningen är 5 timmar så är ju bording och utcheck ett par timmar till oftast Så om man har barn med sig kanske de behöver två måltider under den tiden.

Vatten behöver man ju aldrig köpa i Sverige! Jag tar med varsin flaska hemifrån, dricker upp den (eller heller ut om någon inte orkar dricka upp allt) precis innan handbagagekontrollen och fyller på igen precis efter.
    Om vi flyger på morgonen så är vi oftast i behov av lunch under flygresan om vi flyger ner till Medelhavet.
    Går planet kl 06 så har man ätit frukost 1-2 timmar innan det, sen tar flygresan ca 4 timmar plus att man ska vänta på bagaget, åka transfer i 1-2 timmar (charter) - så vi behöver garanterat lunch under den tiden!

Men alla är ju olika, o flyger vi däremot kvälls- eller nattetid så är vi inte i behov av mat på flyget, trots samma restid.

Ibland har jag tagit med tomflaskor o fyllt på efter säk.kontrollen o ibland har jag köpt vatten på flaska på flygplatsen.
    Jag är ganska så flexibel o brukar göra lite vad som faller mig in från gång till gång  
  • mia maria
    Mirali skrev 2013-03-29 06:52:18 följande:
    Man får absolut inte mer mat, portionerna är pyttesmå, man måste ändå alltid ha med sig eget också om man vill bli mätt.

Så är det så galet mycket skräp också då alla delar av maten kommer förpackade i små pytsor, med små barn blir det jättesvårt att hantera flygplansmaten och ännu svårare när man är klar och måste vänta med allt skräpet på borden en timme eller två tills de plockar bort det, går ju knappt att göra något annat. Mycket smidigare med egna mackor som man bara  kan ta upp när man vill och sedan ha en liten skräppåse att stoppa undan.
    Fast där har vi ju olika upplevelser, för jag blir då mätt på flygplansmaten o inte stör det mig eller mina barn med de små förpackningarna heller (rent praktiskt iaf..).
    Allt blir vad man gör det till, anser jag

Dessutom brukar jag respektera flygbolagens regler om att inte ta med egen förtäring på flyget. 
  • chrissepisse
    Mirali skrev 2013-04-01 15:30:27 följande:
    Att man inte skulle ha mat med sig på planet är ju bara nonsens. Har aldrig varit med om att någon sagt något om det.

Tyvärr är det inte nonsens. Se t ex följande länk:

http://www.tuiflynordic.se/ombord/mat_och_dryck

Där står klart och tydligt att man inte får ha egen mat med sig. Jag tror att den riktiga anledningen är att de helt enkelt vill tjäna pengar på det som säljs ombord. Allergiker är undantagna, men de ska meddela kabinpersonalen i förväg om att de tar med egen mat.

• Kodia
    Sedan är det nog så att kabinpersonalen ser mellan fingrarna om man dricker ur en vattenflaska och äter en smörgås eller banan lite snyggt... Att sleva upp pastasallad och dressing till hela släkten, eller blanda oboy kanske inte är lika poppis!
  • MrsC74

Mirali: oj. Vilket bolag va det.? Vi flög 10 h och fick mat 3 ggr plus massa snacks glass och annat.

• mia maria
    Mirali skrev 2013-04-02 16:38:01 följande:
    Novair, Apollos egna alltså. Inte ens lite vatten kunde man få, tyckte det var snålt faktiskt, hade ju aldrig klarat oss på bara de två små måltiderna och då hade vi ändå betalat för maten
    Men på charterflygningar så är det ju oftast så att man får välja till måltid själv, o detta framgår ju klart o tydligt när man bokar!
    Dryck brukar  inte heller ingå.

Skillnad på charter o reguljärt. 
Svar på tråden Mat på flygresan?