• Anonym

när lärde sig era barn att skriva/läsa

Hur gamla var era barn när de kunde skriva sitt namn?
    När kunde de känna igen alla bokstäver i alfabetet?
    När kunde de läsa enkla enstaviga ord?

Hur mycket tränar ni hemma? Hur mycket tränade ni när barnet var fyra år?
    Hur mycket tränar de på dagis?

• Svar på tråden när lärde sig era barn att skriva/läsa
  • Hannah76

Mitt äldsta barn lärde sig läsa när hon gick i förskoleklassen, hon var alltså 6 år. Sitt namn kunde hon skriva innan (det kopierar de ju bara). Komme inte ihåg när hon kunde alfabetet.

Det yngre lärde sig läsa strax innan hon fyllde fem år, och då kunde hon även skriva.

vi har itne övat alls hemma, mer än att vi har läst mycket. Ritat och pysslat.

Själv lärde jag mig inte läsa förrän jag gick i 2.an.     

• Solveig og Kosinus

Min son lärde sig läsa när han var nyss fyllda fyra. Nu är han snart fem och läser riktigt bra. Han skriver också, men inte fullt lika bra om man ser till stavfel och sånt.

Vi tränade inte alls, men vi hade magnetiska bokstäver på kylskåpet som han var väldigt intresserad av. Så läser vi väldigt mycket.

• Anonym

Skrev namnet när de var 3, kunde bokstäverna vid 4 och läste senast som 5 åringar.

• hymafr

I ettan.
    Jag är jätteglad för att hon inte kunde läsa innan eftersom de ägnade två hela förmiddagar i veckan åt att lära sig bokstäver och att läsa i ettan. Hade hon redan kunnat hade hon fått spader - hon klarade inte att bara sitta och vänta och det fanns en lärare på 7 elever så alla vara tvungna att göra samma sak.
    I dagens skola är allt inriktat på att de svagaste ska hänga med och därför får de snabbare och mer studieinriktade vänta, vänta, vänta på de som inte kan eller inte vill. 

• Grön Anna

Vi tränade väl en del, sonen har alltid tyckt bokstäver är kul och så har vi läst massor. Vid fyra år knäckte han koden och läste bra flytande och med fin betoning vid 6 år.
    Jag måste säga att läsningen har gynnat honom i alla ämnen. Nu går han i tvåan och har helt fått lov att hoppa över den vanliga läsläxan och rättstavningen. Han får öva på annat istället.

• Anonym (*)

Mitt barn är 21 månader och kan rabbla alfabetet och känner igen alla bokstäver, stora och små. Känner igen ordbilden för några ord, tex sitt namn och mamma och pappa. Kan dock inte läsa ens korta ord och kan heller inte skriva alls.

Vi tränar massor. Inte så att vi tvingar på barnet detta, barnet ber om det. Favoritprogrammet är Fem myror vilket också bidrar såklart. Vi har en plansch med alfabetet på som barnet studerar i detalj, och vi har bokstavsduplo.

Men det är ju väldigt olika det där. Mitt barn är väldigt intresserad av bokstäver och tycker det är väldigt kul. Färger är dock totalt ointressant och barnet kan inte identifiera en enda färg. Alla barn har olika intressen och det går inte att tvinga på ett barn kunskap.  

• Anonym (ord)

Jag använde helordsmetoden, alltså kartongkort med hela ord på, typ mamma, nallen, dricker...jag lärde mej på det viset själv när jag var barn. Korten låg bland leksakerna och jag visade och läste några i taget, en liten stund då och då. Efter ett tag började dom fnissa när man la meningar som "farfar dricker välling".

Dom" kände igen" orden först och knäckte läskoden vid tre ungefär, läste bra vid fyra. Min yngsta kunde visa ordet "sova"  med kroppen innan han kunde uttala det, innan två år.

Jag tror man har stor glädje av att kunna läsa tidigt, man kan spela spel och läsa  böcker, även om vi läste mycket ihop också. I vår skola fick de olika läseböcker med samma text i olika nivåer, så de fick öva på sin nivå. men det är inte bara skolan man ska kunna läsa för, det är ju roligt på fritiden att kunna läsa om pokemon, dinosaurer eller fotbollslag precis hur myckert man vill utan att mamma och pappa ser trötta ut....

• Anonym (ord)
    hymafr skrev 2013-03-28 09:29:02 följande:
    I ettan.
    Jag är jätteglad för att hon inte kunde läsa innan eftersom de ägnade två hela förmiddagar i veckan åt att lära sig bokstäver och att läsa i ettan. Hade hon redan kunnat hade hon fått spader - hon klarade inte att bara sitta och vänta och det fanns en lärare på 7 elever så alla vara tvungna att göra samma sak.
    I dagens skola är allt inriktat på att de svagaste ska hänga med och därför får de snabbare och mer studieinriktade vänta, vänta, vänta på de som inte kan eller inte vill. 
    Så lösningen var att låta din dotter bli en av de svagare??
  • Anonym (*)
    I ettan.
    Händer det mitt barn kommer jag byta skola. Aldrig i livet att jag skulle låta skolan förstöra barnets glädje inför lärande. Att sitta och stirra på något man redan kan är ett effektivt sätt att ta död på all lust att lära sig. Fy vad hemskt! Knappast förenligt med läroplanen heller.
  • Hannah76
    I ettan.

Vilken trist skola.
    Så har det inte varit för mina barn alls, de har fått utmaningar och uppgifter som passar deras förmågor. Så har det varit ändå från förskoleklassen. 
  • Tangent

min son kunde alla bokstäver när han var 6 år. Han var 8 år när han knäckte läskoden. Hans pappa och jag har ägnat enormt mycket tid åt att han skulle öva att läsa. Jag försökte lära honom bokstäver när han var 4 år, men han var helt ointresserad.

• Anonym (ABC)
    Anonym (ord) skrev 2013-03-28 09:50:42 följande:
    Så lösningen var att låta din dotter bli en av de svagare??

Men så kan man ju inte säga?! Jag har också valt att inte träna sonen med bokstäver, men han är ju inte "en av de svaga" för det. Han är normalbegåvad och kommer att hänga med bra, och samtidigt tycka att det är intressat och roligt att gå till skolan.
  • Anonym

Tack för alla svar!
    Det verkar vara väldigt olika hur man gör!
    Min mamma och svägerska är lågstadielärare och BÅDA är rörande överens om att det BARA skadar ett barns inlärningsprocess om man pressar på lärandet under förskoleåldern. De är helt emot förskolor som är inriktade på att lära barnen tidigt etc., utan att ta hänsyn till individen och deras intresse. De har fått barn till skolan som kan läsa, men redan tappat intresset - då är det bättre att de inte kan en enda bokstav, men har nyfikenheten i behåll.
    Men detta verkar ju de flesta vara överrens om.

Vårt barn (3.5 år) är ganska nyfiken på bokstäver och siffror. Känner igen en handfull. Jag har funderat lite på hur vi ska tänka vidare om detta. Så tack för era input! Tror bl.a. vi ska köpa sådanadär plastiga kylskåpsmagneter. och fortsätta läsa böcker så klart! Han vill gärna lära sig att skriva sitt namn, men är inte riktigt där än, men vi fortsätter väl lekträna med det också....

Lycka till alla!

• Anonym (*)
    Anonym skrev 2013-03-28 15:06:19 följande:
    Tack för alla svar!
    Det verkar vara väldigt olika hur man gör!
    Min mamma och svägerska är lågstadielärare och BÅDA är rörande överens om att det BARA skadar ett barns inlärningsprocess om man pressar på lärandet under förskoleåldern. De är helt emot förskolor som är inriktade på att lära barnen tidigt etc., utan att ta hänsyn till individen och deras intresse. De har fått barn till skolan som kan läsa, men redan tappat intresset - då är det bättre att de inte kan en enda bokstav, men har nyfikenheten i behåll.
    Men detta verkar ju de flesta vara överrens om.

Vårt barn (3.5 år) är ganska nyfiken på bokstäver och siffror. Känner igen en handfull. Jag har funderat lite på hur vi ska tänka vidare om detta. Så tack för era input! Tror bl.a. vi ska köpa sådanadär plastiga kylskåpsmagneter. och fortsätta läsa böcker så klart! Han vill gärna lära sig att skriva sitt namn, men är inte riktigt där än, men vi fortsätter väl lekträna med det också....

Lycka till alla!
    Jag tror att det är precis lika viktigt att bemöta barnets intresse för bokstäver, hur tidigt det än kan vara, som att inte pressa. Ett intresse och en nyfikenhet kan ju dö ut av brist på stimulans också.
  • Tygtiiger

Bokstäverna kunde storbarnet när han var två, eftersom han tyckte att abc-böcker var det roligaste som fanns. Han lärde sig läsa när han var drygt fyra, men då var det på nivån "stava sig igenom enklare ord" mest med hjälp av bamsetidningar, han tyckte vi läste för lite för honom så han lärde sig i ilska. När han var fem läste han flytande. Nu går han i ettan och när hans fröken testade honom läser han på högstadienivå. Han stavar utmärkt men det har tagit längre tid att lära sig skriva, vi hjälpte honom med skrivkort när han ville, men annars fick han vänta med det tills han kände för det själv. 

Lillebror är snart två och inte lika galen i bokstäver, han har ett helt annat sätt att använda talspråket på också så vi får se hur han vill göra.  

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden när lärde sig era barn att skriva/läsa