Anonym skrev 2013-03-28 15:06:19 följande:
Tack för alla svar!
Det verkar vara väldigt olika hur man gör!
Min mamma och svägerska är lågstadielärare och BÅDA är rörande överens om att det BARA skadar ett barns inlärningsprocess om man pressar på lärandet under förskoleåldern. De är helt emot förskolor som är inriktade på att lära barnen tidigt etc., utan att ta hänsyn till individen och deras intresse. De har fått barn till skolan som kan läsa, men redan tappat intresset - då är det bättre att de inte kan en enda bokstav, men har nyfikenheten i behåll.
Men detta verkar ju de flesta vara överrens om.
Vårt barn (3.5 år) är ganska nyfiken på bokstäver och siffror. Känner igen en handfull. Jag har funderat lite på hur vi ska tänka vidare om detta. Så tack för era input! Tror bl.a. vi ska köpa sådanadär plastiga kylskåpsmagneter. och fortsätta läsa böcker så klart! Han vill gärna lära sig att skriva sitt namn, men är inte riktigt där än, men vi fortsätter väl lekträna med det också....
Lycka till alla!
Jag tror att det är precis lika viktigt att bemöta barnets intresse för bokstäver, hur tidigt det än kan vara, som att inte pressa. Ett intresse och en nyfikenhet kan ju dö ut av brist på stimulans också.