• carinas

Undersökning ang. tvättkorg för barnfamilj.

Hejsan.

Jag vill gärna att ni svarar på dessa frågor eftersom jag vill veta vad ni föräldrar föredrar angående tvättkorg. Det är er barnfamiljer som jag vill ha svar från för att få mig en bild av som en grund till min företagside.

Här kommer vi till frågorna:

Vad har du för tvättkorg idag?Stor eller liten, en eller flera?
    Räcker den till din tvätt? 
    Hur ofta tvättar du, allt på en dag i veckan eller varje dag?

Skulle du köpa en tvättkorg till ditt/dina barn för att barnet/barnen skall ha den på sitt rum?
    Varför/varför inte?
    Tror du att ditt barn skulle i så fall lägga sin smutstvätt där och därigenom ta ansvar och hjälpa till? 

• Svar på tråden Undersökning ang. tvättkorg för barnfamilj.
  • Mercurialis

I dagsläget har vi en stor "lövkorg" som tvättkorg. Den står i badrummet på bottenvåningen. Den räcker för vår tvätt. Jag tvättar veckans tvätt under tors-sön varje vecka.

Jag skulle inte köpa tvättkorgar för barnen att ha på sina rum. Varför? Jag tycker inte att smutstvätten hör hemma i det rum där de sover och leker. Dessutom vill jag ha all tvätt samlad på ett ställe så att jag inte behöver gå och hämta den runt om i huset.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • QnA

Vi har två tvättkorgar i badrummet, intill tvättmaskinen. Det är ganska små korgar, inte mer än vad som går in i en maskin. En korg för ljus tvätt, en för mörk. Vi tvättar när vi får slut på kläder eller när korgen blir full, vilket som kommer först varierar. Det brukar bli ca 3 maskiner i veckan för 3 personer. Ibland någon extra maskin med specialgrejer, men de brukar inte ligga i tvättkorgen heller.

Jag skulle inte vilja ha tvättkorgar i något annat rum. Smutstvätten hör hemma vid tvättmaskinen. Barnet lägger redan sin tvätt där, liksom vi vuxna. Det är skönt att ha allt samlat. 

• sleepygrodis

Vi har två ganska stora tvättkorgar i tvättstugan, en för 40 grader och en för 60. Barnen är oftast bra på att lägga dit sina smutsiga kläder, så vi behöver inte ha tvättkorgar på deras rum. Skulle de ha på sina rum skulle de säkert vara där och ta upp kläder igen, eller kasta i rena kläder. Som vi har nu räcker bra, tvättar oftast en maskin om dagen, blir mycket tvätt med tre små barn och en karl som tränar ofta. :)

• Baktakt
    carinas skrev 2013-03-28 11:02:11 följande:
    Skulle du köpa en tvättkorg till ditt/dina barn för att barnet/barnen skall ha den på sitt rum?
    Varför/varför inte?
    Tror du att ditt barn skulle i så fall lägga sin smutstvätt där och därigenom ta ansvar och hjälpa till?

En tvättkorg är aldrig motivation för att hålla rent omkring sig och hjälpa till. Hört talas om uppfostran? Positiv förstärkning?
  • Cornellia
    Vad har du för tvättkorg idag?Stor eller liten, en eller flera?
    Vi har flera, i vårt rum har vi en takhängande gigantisk sak. Mindre tvättkorgar i köket och i sonens rum.

Räcker den till din tvätt?
    Det beror ju på hur ofta jag tvättar, men oftast ja. 

Jag samlar nån vecka, sen tvättar jag flera maskiner per dag i nån vecka.

Ja, det finns redan i hans rum. 

Varför/varför inte?
    För att kunna slänga tvätten direkt när vi tagit av honom dom smutsiga kläderna?

Nej, han är bara 1,5. När han blir äldre kommer vi givetvis ställa det kravet. 
  • TaSe

Vi har en stor i vårt sovrum, en i badrummet och barnen har varsinna i sina rum. Jag tvättar i princip dagligen.

• TaSe

Tillägg: när tonåringarna vill ha sina kläder tvättade får dom själva bära ner till tvättstugan. Sjuåringens tvätt tar jag löpande.

• Gladskit

Vad har du för tvättkorg idag?Stor eller liten, en eller flera? Räcker den till din tvätt?
    -Ingen, vi lägger tvätten direkt i maskinen

-Varje dag

Skulle du köpa en tvättkorg till ditt/dina barn för att barnet/barnen skall ha den på sitt rum? Varför/varför inte?
    -Nej inte nu, möjligen att han får en egen tvättkorg i tvättstugan när han blir tonåring. Men smutskläder på eget rum tycker jag är lite ofräscht. Hjälper till gör han redan genom att hänga tvätt då och då samt se till att hans egna rena kläder hamnar tillbaka i hans garderob.

• Ramborg

Vi har påsar i skåpet under vasken i badrummet. Sorterar direkt i påsarna och tvättar när en påse är full. Man ska ha smutstvätten nära där man oftast byter om. Påse istället för korg eftersom det är lättare att bära till tvättstugan sedan.

42.
Svar på tråden Undersökning ang. tvättkorg för barnfamilj.