Kronisk Urtikaria? Histaminintolerans? Finns ni?
Hej alla.
Jag lever med kronisk urtikaria, nässelutslag, sedan början av min andra graviditet (hösten 09).
Min hud blir röd, svullen varm, kliar, svider och bränner. Det är armar, lår, händer och fötter som drabbas. Får problem att vara i varmt vatten, kan inte gå ordentligt och har svårt att öppna saker (när det sätter sig på händer och fötter).
Jag äter medicin mot detta men måste med jämna mellanrum öka dosen då tabletterna tappar effekten.
Jag känner att jag gärna hade haft någon att prata med då jag är helt ensam om detta i min omgivning och det tär ibland väldigt på psyket att ha ont...
Ibland kan det gå dagar utan utslag och ibland har jag konstanta utslag i flera veckor. Just nu ammar jag så jag kan inte äta så stark medicin men planerar att sluta amma (snart 1 årigt barn) för att kunna börja med bättre medicin. Har inte fått speciellt mycket hjälp av sjukvården känner jag, bara tips på mat jag ska undvika och starkare medicin. De rycker lite på axlarna och säger att det inte går att göra något, bara vänta ut det.
Jag har utöver mina utslag även fått Angioödem, svullnad i slemhinnor, på mig är det läppar och kinder som drabbas. Ser inte klok ut vissa perioder.
En teori är att jag blev allergisk mot hormonerna under gravidteten.
Jag läser mycket (det går i perioder) och nu har jag börjat funder på om mina utslag beror på histaminintolerans? Jag har även halvtaskigt i magen (trott att jag haft kronisk magkatarr) och detta kan oxå vara tecken på histaminintolerans. Därför har jag bestämt mig för att utesluta ALL mat med högt histaminvärde under fyra veckor för att se hur utslagen beter sig. Av sjukvården har jag bara fått information om att undvika röd mat ?! men efter lite egna efterforskningar har jag hittat JÄTTE MYCKET man kan reagera på.
Det kommer inte bli lätt då jag tränar och har en kost som består utav mycket ägg och fisk, men jag ska ge det fyra veckor och sen succesivt lägga till ett livsmedel och se om jag klarar av det. OM det överhuvudtaget gör någon skillnad med min "histaminfria" kost.
Hittade även information om att mjölkproteinallergi kan orsaka nässelutslag men det tänkte jag testa utesluta om histaminkosten inte fungerar.
Finns det någon annan här på familjeliv som oxå lider av kronisk urtikaria eller histaminintolerans? Hur är era utslag? Magen? Vad reagerar ni på?
Tack för mig