• Lapplandspärlan

Kronisk Urtikaria? Histaminintolerans? Finns ni?

Hej alla.

Jag lever med kronisk urtikaria, nässelutslag, sedan början av min andra graviditet (hösten 09).
    Min hud blir röd, svullen varm, kliar, svider och bränner. Det är armar, lår, händer och fötter som drabbas. Får problem att vara i varmt vatten, kan inte gå ordentligt och har svårt att öppna saker (när det sätter sig på händer och fötter).
    Jag äter medicin mot detta men måste med jämna mellanrum öka dosen då tabletterna tappar effekten.
    Jag känner att jag gärna hade haft någon att prata med då jag är helt ensam om detta i min omgivning och det tär ibland väldigt på psyket att ha ont...
    Ibland kan det gå dagar utan utslag och ibland har jag konstanta utslag i flera veckor. Just nu ammar jag så jag kan inte äta så stark medicin men planerar att sluta amma (snart 1 årigt barn) för att kunna börja med bättre medicin. Har inte fått speciellt mycket hjälp av sjukvården känner jag, bara tips på mat jag ska undvika och starkare medicin. De rycker lite på axlarna och säger att det inte går att göra något, bara vänta ut det.
    Jag har utöver mina utslag även fått Angioödem, svullnad i slemhinnor, på mig är det läppar och kinder som drabbas. Ser inte klok ut vissa perioder.

En teori är att jag blev allergisk mot hormonerna under gravidteten.

Jag läser mycket (det går i perioder) och nu har jag börjat funder på om mina utslag beror på histaminintolerans? Jag har även halvtaskigt i magen (trott att jag haft kronisk magkatarr) och detta kan oxå vara tecken på histaminintolerans. Därför har jag bestämt mig för att utesluta ALL mat med högt histaminvärde under fyra veckor för att se hur utslagen beter sig. Av sjukvården har jag bara fått information om att undvika röd mat ?! men efter lite egna efterforskningar har jag hittat JÄTTE MYCKET man kan reagera på.
    Det kommer inte bli lätt då jag tränar och har en kost som består utav mycket ägg och fisk, men jag ska ge det fyra veckor och sen succesivt lägga till ett livsmedel och se om jag klarar av det. OM det överhuvudtaget gör någon skillnad med min "histaminfria" kost.

Hittade även information om att mjölkproteinallergi kan orsaka nässelutslag men det tänkte jag testa utesluta om histaminkosten inte fungerar.

Finns det någon annan här på familjeliv som oxå lider av kronisk urtikaria eller histaminintolerans? Hur är era utslag? Magen? Vad reagerar ni på?

Tack för mig

• Svar på tråden Kronisk Urtikaria? Histaminintolerans? Finns ni?
  • MissDesign

Hej jag har nu blandade känslor, förstå mig rätt hoppar av glädje för att jag hittat ngn med samma besvär samtidigt gör det ont i mig att höra att du har detta! Det är en otroligt krånglig hudsjukdom. Jag fick URTIKARIA under första delen av min graviditet aug 2011 började med ngr små utslag på låren sen blev det värre och värre. Jag fick ingen behandling överhuvudtaget under graviditeten utan fick snällt vänta till mars 2012 . Dessutom hade dom feldiagnostiserat mig och trodde att det var knölros fick inte diagnosen förrän 2012 juni och medicinerna är många prednisolon, atarax , airius,och tavegyl dagligen men trots detta har jag inte varit besvärsfri många tillfällen. Har sprungit på massa läkarbesök bl.a. Ljusbehsndling och Visningsrond på hudkliniken och det är jobbigt och lite förnedrade att stå i underkläder framför 12 läkare som rispar och undersöker ens kropp. Jag förstår dig för man vill bara skrika när det blir för jobbigt med utslagen som faktiskt påverkar ens allmäntillstånd rätt duktigt!! Värken tar på krafterna och energin och mammaledigheten har jag gått miste om känns det som då jag har haft dagar som nästan övergått till månader med att sitta hemma och ha ont eller inte vill gå ut då det satt sig i ansiktet och har helt ärligt känts pinsamt att gå ut för folk undrar och frågar. Orkar inte dra storyn 40 ggr. Jag har dermagrafism och svår URTIKARIA värme och tryck och precis som du säger vissa födoämnen (inkl kryddor för min del) eller rättare sagt ganska mkt olika som jag reagerade på men det fick jag ta reda på själv . Jag fick ngt info blad om olika födoämnen jag skulle undvika men det var mkt mkt mer upptäckte jag själv.Urtikarian har under dessa år tagit över mitt liv hur lätt är det att gå på restaurang när man inte kan äta allt jo visst kan jag äta men kommer då att få lida för det. Jag satte nyligen in en hormonspiral i hopp om att det kanske har med hormonerna att göra som utlöste denna sjukdom men fick strax efter problem med kraftiga blödningar visst det kan man ju få efter insättning av spiral men detta var onormalt tyckte även gynläkaren så jag fick ett gullkroppshormon ( pimolut nor) i 10 dagar för detta och upptäckte under denna tid att jag inte hade utslag 😃men slutade i lördags morse med min kur och fick redan på kvällen utslag över hela kroppen och speciellt sätter det sig på fötterna och jag får även ödem så gå mer än ngr steg är det jag klarar av i sådana lägen. Igår slog det mig att jag hade slutat med kuren och fick då tillbaka alla utslag hade liksom mått så bra dessa tio dagar ( levt ett friskt liv ) . Jag kontaktade kvinnokliniken och berättade hela storyn om att jag måste få prova pimoluten igen för den tagit bort mina utslag så nu hoppas jag att det faktiskt är så som jag upplevt. Det är planerat att jag ska få cellgift i låg dos mot utikarian men hoppas inte behöva det om detta hjälper . Testa du med kanske är det som behövs då vi fått denna sjukdom under graviditen. Hör gärna av dig till mig jag pratar gärna och byter idéer eller bara vara ett stöd för varandra då jag upplever att många inte förstår vad man går igenom. Medicinerna tröttar ut en och det gör även utslagen.

• frokenfroken
    MissDesign skrev 2013-05-09 00:20:12 följande:

Hej jag har nu blandade känslor, förstå mig rätt hoppar av glädje för att jag hittat ngn med samma besvär samtidigt gör det ont i mig att höra att du har detta! Det är en otroligt krånglig hudsjukdom. Jag fick URTIKARIA under första delen av min graviditet aug 2011 började med ngr små utslag på låren sen blev det värre och värre. Jag fick ingen behandling överhuvudtaget under graviditeten utan fick snällt vänta till mars 2012 . Dessutom hade dom feldiagnostiserat mig och trodde att det var knölros fick inte diagnosen förrän 2012 juni och medicinerna är många prednisolon, atarax , airius,och tavegyl dagligen men trots detta har jag inte varit besvärsfri många tillfällen. Har sprungit på massa läkarbesök bl.a. Ljusbehsndling och Visningsrond på hudkliniken och det är jobbigt och lite förnedrade att stå i underkläder framför 12 läkare som rispar och undersöker ens kropp. Jag förstår dig för man vill bara skrika när det blir för jobbigt med utslagen som faktiskt påverkar ens allmäntillstånd rätt duktigt!! Värken tar på krafterna och energin och mammaledigheten har jag gått miste om känns det som då jag har haft dagar som nästan övergått till månader med att sitta hemma och ha ont eller inte vill gå ut då det satt sig i ansiktet och har helt ärligt känts pinsamt att gå ut för folk undrar och frågar. Orkar inte dra storyn 40 ggr. Jag har dermagrafism och svår URTIKARIA värme och tryck och precis som du säger vissa födoämnen (inkl kryddor för min del) eller rättare sagt ganska mkt olika som jag reagerade på men det fick jag ta reda på själv . Jag fick ngt info blad om olika födoämnen jag skulle undvika men det var mkt mkt mer upptäckte jag själv.Urtikarian har under dessa år tagit över mitt liv hur lätt är det att gå på restaurang när man inte kan äta allt jo visst kan jag äta men kommer då att få lida för det. Jag satte nyligen in en hormonspiral i hopp om att det kanske har med hormonerna att göra som utlöste denna sjukdom men fick strax efter problem med kraftiga blödningar visst det kan man ju få efter insättning av spiral men detta var onormalt tyckte även gynläkaren så jag fick ett gullkroppshormon ( pimolut nor) i 10 dagar för detta och upptäckte under denna tid att jag inte hade utslag ????men slutade i lördags morse med min kur och fick redan på kvällen utslag över hela kroppen och speciellt sätter det sig på fötterna och jag får även ödem så gå mer än ngr steg är det jag klarar av i sådana lägen. Igår slog det mig att jag hade slutat med kuren och fick då tillbaka alla utslag hade liksom mått så bra dessa tio dagar ( levt ett friskt liv ) . Jag kontaktade kvinnokliniken och berättade hela storyn om att jag måste få prova pimoluten igen för den tagit bort mina utslag så nu hoppas jag att det faktiskt är så som jag upplevt. Det är planerat att jag ska få cellgift i låg dos mot utikarian men hoppas inte behöva det om detta hjälper . Testa du med kanske är det som behövs då vi fått denna sjukdom under graviditen. Hör gärna av dig till mig jag pratar gärna och byter idéer eller bara vara ett stöd för varandra då jag upplever att många inte förstår vad man går igenom. Medicinerna tröttar ut en och det gör även utslagen.

MissDesign skrev 2013-05-09 00:20:12 följande:

Hej jag har nu blandade känslor, förstå mig rätt hoppar av glädje för att jag hittat ngn med samma besvär samtidigt gör det ont i mig att höra att du har detta! Det är en otroligt krånglig hudsjukdom. Jag fick URTIKARIA under första delen av min graviditet aug 2011 började med ngr små utslag på låren sen blev det värre och värre. Jag fick ingen behandling överhuvudtaget under graviditeten utan fick snällt vänta till mars 2012 . Dessutom hade dom feldiagnostiserat mig och trodde att det var knölros fick inte diagnosen förrän 2012 juni och medicinerna är många prednisolon, atarax , airius,och tavegyl dagligen men trots detta har jag inte varit besvärsfri många tillfällen. Har sprungit på massa läkarbesök bl.a. Ljusbehsndling och Visningsrond på hudkliniken och det är jobbigt och lite förnedrade att stå i underkläder framför 12 läkare som rispar och undersöker ens kropp. Jag förstår dig för man vill bara skrika när det blir för jobbigt med utslagen som faktiskt påverkar ens allmäntillstånd rätt duktigt!! Värken tar på krafterna och energin och mammaledigheten har jag gått miste om känns det som då jag har haft dagar som nästan övergått till månader med att sitta hemma och ha ont eller inte vill gå ut då det satt sig i ansiktet och har helt ärligt känts pinsamt att gå ut för folk undrar och frågar. Orkar inte dra storyn 40 ggr. Jag har dermagrafism och svår URTIKARIA värme och tryck och precis som du säger vissa födoämnen (inkl kryddor för min del) eller rättare sagt ganska mkt olika som jag reagerade på men det fick jag ta reda på själv . Jag fick ngt info blad om olika födoämnen jag skulle undvika men det var mkt mkt mer upptäckte jag själv.Urtikarian har under dessa år tagit över mitt liv hur lätt är det att gå på restaurang när man inte kan äta allt jo visst kan jag äta men kommer då att få lida för det. Jag satte nyligen in en hormonspiral i hopp om att det kanske har med hormonerna att göra som utlöste denna sjukdom men fick strax efter problem med kraftiga blödningar visst det kan man ju få efter insättning av spiral men detta var onormalt tyckte även gynläkaren så jag fick ett gullkroppshormon ( pimolut nor) i 10 dagar för detta och upptäckte under denna tid att jag inte hade utslag ????men slutade i lördags morse med min kur och fick redan på kvällen utslag över hela kroppen och speciellt sätter det sig på fötterna och jag får även ödem så gå mer än ngr steg är det jag klarar av i sådana lägen. Igår slog det mig att jag hade slutat med kuren och fick då tillbaka alla utslag hade liksom mått så bra dessa tio dagar ( levt ett friskt liv ) . Jag kontaktade kvinnokliniken och berättade hela storyn om att jag måste få prova pimoluten igen för den tagit bort mina utslag så nu hoppas jag att det faktiskt är så som jag upplevt. Det är planerat att jag ska få cellgift i låg dos mot utikarian men hoppas inte behöva det om detta hjälper . Testa du med kanske är det som behövs då vi fått denna sjukdom under graviditen. Hör gärna av dig till mig jag pratar gärna och byter idéer eller bara vara ett stöd för varandra då jag upplever att många inte förstår vad man går igenom. Medicinerna tröttar ut en och det gör även utslagen.

Är dina borta än? Lider av samma åkomma! Skulle bli glad om du eller Lapplandspärlan svarade :)
  • MissDesign

Jag är nästan helt besvärsfri efter att äntligen fått rätt & ny medicin som kom i Mars 2014 . Den fungerar , inga biverkningar , tas var 4.e vecka.
    Jag har fått tillbaka mitt liv =)

• Flisans111

Hej,

Jag lider oxå av kronisk urtikaria sedan mars-11, troligtvis startades de av två ipren som intogs mot huvudvärk. Sedan dess har det varit några vändor på akuten och en hel del kortison innan jag fick the magic medicin Xolair. Den är fantastisk för så länge jag får den är det helt borta. Jag tog min första spruta i mars-12 hos min allergiläkare. Dyr medicin men så värt att må bra!
    Jag har haft mycket problem med svullen hals, händer, utslag och kliande hud på hela kroppen. Jag anar oxå histaminintolerans men har aldrig testats mot det. Jag vet att vin gör det värre, all typ av värme och åtsittande kläder gör det värre. Har inte riktigt kommit på vad för mat som har vilken effekt, men försöker undvika kost med mycket histaminer.

• Lapplandspärlan1

Hej! Herregud, jag hade helt glömt bort denna tråd! Förlåt!! Nu lyckas jag dessutom inte logga in, har helt tappat lösenordet och mailen är utbytt sedan länge så...

Är inte besvärsfri, äter fortfarande medicin, dagligen. Cetrizin just nu. Har testat Atarax men jag blev zombie så den vågade jag inte ta mer, med tre barn hemma. Har testat en kur kortison, fy så bra jag mådde under de dagarna kortisonet tryckte bort utslagen! Sen kom de tillbaka

Sjukvården gör ingenting, bor på liten ort och jag blir bara förbannad rent ut sagt. Vad är det nu, snart sex år med utslag?! Och det enda svar jag får är att de inget kan göra, vänta ut det, höj dosen medicin...

Har nu under sista tiden börjat vara konstant svullen i munnen, har jämt tandmärken på sidan av tungan och kinderna är full i bitmärken. När min nuvarande ask med tabletter tar slut ska jag kontakta läkaren igen, jag orkar inte mer! Ligger just nu i sängen med utslag på ena handen, ena benet, runt midjan och det kliar på käkarna, seriöst, KÄKARNA.

Jag blir jätteglad över era svar, om än det betyder att någon annan stackare lider av samma skit som jag, och jag blir ÄNNU mer glad när jag ser att några blivit kvitt det!!

• Lapplandspärlan1
    MissDesign skrev 2014-12-14 06:30:25 följande:

Jag är nästan helt besvärsfri efter att äntligen fått rätt & ny medicin som kom i Mars 2014 . Den fungerar , inga biverkningar , tas var 4.e vecka.

Jag har fått tillbaka mitt liv =)

Hej! Gud va skönt!!! Vad heter medicinen, så får jag tjata på min läkare!
Svar på tråden Kronisk Urtikaria? Histaminintolerans? Finns ni?