• Arne Per

Bil

Vi ska till USA i sommar och min yngsta är då 6 månader. Ska man då ha ett babyskydd i bilen som man kan ha bakåtvänt, vikt är 9kg, och Max 65cm. Min dotter är idag tre månader och är 60cm lång och väger 6,7kg. Om man tar barnstol så är den framåtvänd. Råd? Osäker på om hon kommer att va förstor för babyskyddet

• Svar på tråden Bil
  • Sisisisi

Jag skulle tagit med eget babyskydd om det inte är så att den framåtvända är vändbar. Står det vilka stolar ni kan välja på? Hon kommer ju av vara för lång för babyskyddet och att sätta henne framåt kan ju knappast vara ett alternativ.

• Arne Per

Ta med stolar är inte riktigt ett alternativ heller. Rätt lång flygtur, vagn med så packningen är redan över tillåten gräns.

• yndra

Jag skulle tro att bilstolen du far med hyrbilen ar att satta bakat précis som i Sverige. Det ar ju trots allt lag pa att barnen sitter bakatvant har i USA ocksa, iaf i de flesta stater. Maila eller ring stallet dar ni hamtar upp bilen och dubbelkolla. Att ta med bilstol fran Sverige behover inte kosta manga kronor, bara som en extra vaska och det ar bara om incheckningspersonlen ar grininga. Vagnen far du ju med gratis...

• Sisisisi
    yndra skrev 2013-04-01 06:56:05 följande:
    Jag skulle tro att bilstolen du far med hyrbilen ar att satta bakat précis som i Sverige. Det ar ju trots allt lag pa att barnen sitter bakatvant har i USA ocksa, iaf i de flesta stater. Maila eller ring stallet dar ni hamtar upp bilen och dubbelkolla. Att ta med bilstol fran Sverige behover inte kosta manga kronor, bara som en extra vaska och det ar bara om incheckningspersonlen ar grininga. Vagnen far du ju med gratis...

I Sverige är det lagligt att vända ett barn framåt när det väger 9 kg. Det är väl samma i USA?
  • yndra
    Sisisisi skrev 2013-04-01 07:25:20 följande:
    I Sverige är det lagligt att vända ett barn framåt när det väger 9 kg. Det är väl samma i USA?

Nja, vikten varierar fran stat till stat. Flera av staterna har 1 ar som grans. Men oavsett vad lagen sager sa ar rekommendationerna de samma i alla stater. Bakatvant till minst 2 ar sa ar man tydlig med aldern pa barnet vid bilhyrning sa ar det knappast problem att fa en bakatvand stol, oavsett delstat.
  • evaoregon

Det ska inte vara något problem att hitta en bakåtvänd stol till ett barn under året här i USA.  Mina två barn har åkt bakåtvända tills långt över året här i USA.  Bilstolarna är billiga här i USA (billigare än i Sverige) så jag skulle rekommendera att hyra en i en eller två dagar tills ni har köpt en ny på plats.  Det går att beställa bilbarnstol direkt till hotellet via t ex amazon.com  eller så kan ni köpa en i en butik. 

• evaoregon
    yndra skrev 2013-04-01 18:38:34 följande:

Nja, vikten varierar fran stat till stat. Flera av staterna har 1 ar som grans. Men oavsett vad lagen sager sa ar rekommendationerna de samma i alla stater. Bakatvant till minst 2 ar sa ar man tydlig med aldern pa barnet vid bilhyrning sa ar det knappast problem att fa en bakatvand stol, oavsett delstat.
    Jag håller med.
  • emelyaus
    Arne Per skrev 2013-03-28 18:07:59 följande:
    Ta med stolar är inte riktigt ett alternativ heller. Rätt lång flygtur, vagn med så packningen är redan över tillåten gräns.
    Vi är i Australien och flög hit med vår då 7-månaders, nu 9 månader och vi ska hem om 1 vecka.
    Tog med både vagn och bilstol. vi fick till och med ta med bilstolen på flyget som han fick sitta i när vi flög, perfekt då vi inte fick en basinett och han hade inte kunnat sitta i mitt knä hela vägen heller.

Köp annars en billig vagn som passar ihop med bilstol, t.ex. acta graco så kan ni hävda att den hör ihop med vagnen om de skulle börja bråka. 
Svar på tråden Bil