• Anonym (Blivande Mamma)

Ni bonusmammor som fått egna barn, hur gör ni med bonusbarnen?

Jag ska bli mamma i sommar, för första gången. Jag har två bonusbarn som är småbarn.
    Jag har sedan jag blev ihop med pappan alltid brytt mig och tagit hand om bonusbarnen. Men nu känns det konstigt att jag ska få ett eget barn, jag vill inte att det ska förändra något mellan oss och relationen till bonusbarnen.

Vi har planerat att inte ta emot besök på de första veckorna efter födseln, eftersom vi vill vara ensamma med bebisen. Ska vi ha barnen som undantag eller tycker ni att det är bäst för oss alla om bonusbarnen inte var med dom första veckorna också? 

Vad tycker ni? ska man ha bonusbarnen första veckorna nyförlöst eller inte?  

• Svar på tråden Ni bonusmammor som fått egna barn, hur gör ni med bonusbarnen?
  • 2013

Om barnen är små tror jag att det är extra viktigt att de är delaktiga från början.
    Däremot kommer du och bebisen att behöva vila och lära er att amma och det kan vara en riktigt pärs som kräver lugn.

Hur fungerar samarbetet med barnens mamma? har ni möjlighet att ha barnen på dagarna men att hon tar hand om kvällar och nätter?

• SupersurasunkSara

Vad känner du? Om du känner att du orkar är det väl ypperligt att syskonen får träffas. Om du verkligen inte orkar alls är det bra om syskonen får komma och hälsa på en kort stund iaf, pappan kan ju ta hand om dem under tiden så du får vila. 

Det du känner nu om saken kankse inte heller är hur du känner sen, du kanske blir jättetrött eller du kan vara hur pigg som helst, det vet man inte riktigt

Grattis iaf till bebisen     

• lostinspace

Det är väl klart som tusan att bonusbarnen också skall vara med och träffa sitt nya syskon...

Hur skulle du göra om du skaffar fler barn? Skicka iväg det du har nu i ett par veckor? :P

• Anonym

De första veckornaFörvånad Hade du dumpat dina egna barn i flera veckor? Jösses amalia. 

• 2013
    lostinspace skrev 2013-03-28 13:06:13 följande:
    Det är väl klart som tusan att bonusbarnen också skall vara med och träffa sitt nya syskon...

Hur skulle du göra om du skaffar fler barn? Skicka iväg det du har nu i ett par veckor? :P
    Det är en väldig skillnad på att få sitt första och sitt andra barn. Men det borde väl t.o.m du förstå?
    För övrigt är det många som låter far- och morföräldrar ta hand om de äldre barnen de första dagarna med den nya bebisen.
  • SupersurasunkSara
    lostinspace skrev 2013-03-28 13:06:13 följande:

Frågan är väl hur mycket? Ska man ha dem på besök dagtid elelr ska de även sova över osv. Det ÄR skillnad på att vara förstagångsföderska om omföderska.

Man har rätt att få vara förstagångsföderska 'ifred' även om man har bonusbarn. Men jag tycker också att syskonen ska få träffas iaf.  
  • Skopan

Klart att ni inte kan skuffa undan bonusarna för att ni får ett till barn ?
    Dom behöver oxå vara med i det nya i familjen , pappan är ju hemma första 10 dagarna o han vill väl ha sina barn hemma ?

• Anonym (Blivande Mamma)

Ni behöver inte bli så arga.. Jag tänkte mer på att ingen annan kommer träffa vårat barn de första veckorna. Varken min familj eller sambons, jag ska kejsarsnittas och sambon ska jobba, så jag kommer vara själv med bebisen. Jag vill inte och min sambo vill inte ha besök från familjerna, men barnen kan vara ett undantag. Vet dock inte om det blir för mycket för mig både fysiskt och psykiskt. Jag är kluven!

• Anonym

Jag kommer inte heller vilja ha besök..

Ska min sambo ha umgänge med sitt barn så får det ske hos mamman första 2-3v.

• 2013
    Anonym (Blivande Mamma) skrev 2013-03-28 13:35:05 följande:
    Ni behöver inte bli så arga.. Jag tänkte mer på att ingen annan kommer träffa vårat barn de första veckorna. Varken min familj eller sambons, jag ska kejsarsnittas och sambon ska jobba, så jag kommer vara själv med bebisen. Jag vill inte och min sambo vill inte ha besök från familjerna, men barnen kan vara ett undantag. Vet dock inte om det blir för mycket för mig både fysiskt och psykiskt. Jag är kluven!
    Jag tror att det bästa för barnen är att få träffa sitt nya syskon så fort som möjligt, men om du ska vara själv hemma efter ett snitt så kanske det inte är möjligt.
    Efter ett snitt får du inte lyfta eller bära något annat än bebisen på 6-8 veckor. Om sambons barn behöver bäras eller lyftas så kan du inte göra det.
    Du ska dessutom undvika att arbeta i konstiga ställningar så att gå ner på knä och klä på barn i förskoleåldern är inte att rekommendera.

Kommer din sambo vara hemma alls och kan barnen isf hälsa på då? Eller kan barnens mamma följa med så att de får träffa sitt syskon?
Svar på tråden Ni bonusmammor som fått egna barn, hur gör ni med bonusbarnen?