• Just mi

    Panikångest vid bilkörning

    Finns det fler än mig som lider av panikångest när man kör bil? Hur kom ni i så fall över det problemet?

  • Svar på tråden Panikångest vid bilkörning
  • Anonym (Jerk)

    Eh var bor du så jag kan hålla mig långt borta om du är ute på vägarna..

    Kbt kan hjälpa mot panikångest...gärna i kombination avslappning/andningsövningar.

     

  • Just mi

    Du kan vara lugn, jag kör inte bil någon längre sträcka. Men om någon har övervunnit detta problem så är jag tacksam för råd. Jag går i kbt och använder avslappning varje dag.

  • bodilb

    Hej
    Jag har lika som dig. Började för ett år sedan. jag känner mig yr och svajig om jag ska köra längre sträckor. Får extraslag osv. Hemskt obehagligt och jag vet inte alls hur jag ska komma till bukt med det. Ska börja med KBT jag med pga utmattningsdepression och jag tror att detta är en symptom av min utmattning .

  • Frontline

    Hur kunde ni ens få ett körkort?
    Eller har detta börjat efter att ni fick det.
    Lämna in era körkort och ta bussen istället för jag skulle inte vilja möta er i trafiken...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Ibland)

    Ja,ibland,jag kör inte längre på motorväg eftersom det stressar mig så oerhört. Inte gärna i kolmörker heller,men korta sträckor går bra. Kom smygandes i samband med ett MA-08,även fler situationer ger mig panikångest och jag undviker alla så gott jag kan. NOLL intresserad av terapi/samtal i alla former,jag måste nämligen inte kunna köra på motorväg,det gör gubben.

  • Anonym (panikångest)

    Jag har inte körkort,men jag får ofta panikångest när jag åker bil. vilka symtom har du på panikångest???

  • Lena65

    Jag har inte kört bil på 7 år pga panikångest.. Bor på landet och tar mig ingenstans, har hel sjukersättning,, såå här sitter man.. KBT hjälpte inte mig, hon stod och ritade på ett blädderblock hela tiden,, Vad gör man??

  • murre01

    hej har fått mer bekymmer om panik ångest i trafiken. vad detta började med...ingen aning men en sak det börjar med mörker och högtrafik. Kan inte med att bilar kör om eller står i kö vänster som höger sida i bilkö rullandes. sedan staket efter vägar, sidoskuggor eller tunnelkörning. Det känns som om sidorna kommer närmare och närmare så att en 3 filig väg blir 1 filig. mao bilarna sugs in i min fil. Jag får hjärtklappning, svimningskänslor . Min hastighet i fordonet saktas ned fr 80 till 50..för att senare  öka när panik ångesten avtar.

    Mitt bekymmer började redan oktober 2012 men parerat det med pendeln kontra bil men nu är det för svårt. För nu är jag rädd för att rädslan att det skall hända som gör att jag framkallar "tänk om det händer" så blir jag rädd innan.Innehavare utav körkort sedan 1979. Älskat att ha framfört fordon. varit innehavare utav bilar ägt ett 30 tal. Men sedan detta händer så avskyr jag fordon som jag själv framför. därefter även som passagerare i mörker. Problemet accelererar så jag måste få hjälp. Fler än jag som känner igen sig.?  

  • Anonym (brist)

    Låter som om ni har symptom på överstimulerade nerver. Testa en återhämtningskur med magnesium (och kalcium), det brukar hjälpa.

  • Anonym (!)

    Jag har länge brottats med just bilkörning och panikattacker. Jag gick till en terapeut som hjälpte mig en del. Vi började "övningsköra". Först var hon med när jag körde, sedan åkte hon efter mig i egen bil och till sist fick jag som läxor då jag skulle åka olika sträckor. Jag fick också lära mig att fokusera på annat än min egen känsla. Jag fick uppmärksamma saker jag såg, som t ex ett träd och beskriva trädet för mig själv. Att fokusera på annat är nog det bästa man kan göra. Idag har min panikångest blivit mycket bättre. Jag kan fortfarande känna av den ibland, särskilt när jag ska köra om på motorväg, men då försöker jag fokusera ordentligt, tänka på de vita strecken på vägen och att följa dem, så går det ändå ganska bra. Det allra viktigaste är att inte ge upp. Fortsätt försöka, ta det lugnt och fokusera. Att inte våga sätta sig i de läskiga situationerna gör set bara värre. Bevisa för dig själv att det inte är farligt. En panikattack är ju bara helt naturliga reaktioner som kommer vid fel tillfälle. Det är rädslan som utlöser attacken, så fokusera på något annat än att vara rädd.

Svar på tråden Panikångest vid bilkörning