Fundering om lön
Jag har sökt ett jobb och för att inte avslöja för mycket så tar vi ett hypotetiskt exempel här.
Jobbet är genom ett bemanningsföretag (A) som erbjuder fast lön, säg 18000kr för heltid. Sen stod det att efter provanställning kan företaget (B) som man jobbar hos överta den arbetssökande från bemanningsföretag A och ge fast anställning. Då står det att lönen är förhandlingsbar.
Jag har ju inte fått jobbet än men oroar mig lite för min karriär och löneutveckling för jag har hankat mig fram på vikariat allt för länge och släpat efter. OM? jag skulle få jobbet och sedan erbjudas att bli övertagen av företag B från bemanningsföretaget som släpper mig. Hur ska man veta hur mkt lön man kan begära då??
Jag funderar så här: Om A ger mig 18,000kr så måste ju B betala dom en högre lön eftersom bemanningsföretag A vill få betalt för sin rekrytering, de tar förmodligen visst ansvar för sina anställda som försäkring mm. Så om bemanning ger mig tex 18000 så borde ju företaget ge dom kanske 20,000kr varav 2000kr är A´s förtjänst + omkostnader? Då kan man väl gott och väl begära 20,000kr om man ska löneförhandla för då blir man ju iaf inte dyrare om man blir anställd direkt än vad man var som anställd genom bemanning? Sen borde man ju begära lite mer för att man borde ju löneförhöjning om man blir fast anställd för att de vill ha en.
Men jag funderar lite på hur stora marginaler rekrytering och bemanningsföretagen egentligen tar? Man kan ju undra hur det ens betalar sig att anlita dom istället för att anställa direkt.