• Anonym (söker jobb)

Fundering om lön

Jag har sökt ett jobb och för att inte avslöja för mycket så tar vi ett hypotetiskt exempel här.
    Jobbet är genom ett bemanningsföretag (A) som erbjuder fast lön, säg 18000kr för heltid. Sen stod det att efter provanställning kan företaget (B) som man jobbar hos överta den arbetssökande från bemanningsföretag A och ge fast anställning. Då står det att lönen är förhandlingsbar.

Jag har ju inte fått jobbet än men oroar mig lite för min karriär och löneutveckling för jag har hankat mig fram på vikariat allt för länge och släpat efter. OM? jag skulle få jobbet och sedan erbjudas att bli övertagen av företag B från bemanningsföretaget som släpper mig.  Hur ska man veta hur mkt lön man kan begära då??

Jag funderar så här: Om A ger mig 18,000kr så måste ju B betala dom en högre lön eftersom bemanningsföretag A vill få betalt för sin rekrytering, de tar förmodligen visst ansvar för sina anställda som försäkring mm. Så om bemanning ger mig tex 18000 så borde ju företaget ge dom kanske 20,000kr varav 2000kr är A´s förtjänst + omkostnader? Då kan man väl gott och väl begära 20,000kr om man ska löneförhandla för då blir man ju iaf inte dyrare om man blir anställd direkt än vad man var som anställd genom bemanning? Sen borde man ju begära lite mer för att man borde ju löneförhöjning om man blir fast anställd för att de vill ha en.

Men jag funderar lite på hur stora marginaler rekrytering och bemanningsföretagen egentligen tar? Man kan ju undra hur det ens betalar sig att anlita dom istället för att anställa direkt. 

• Svar på tråden Fundering om lön
  • TommyAngelo

Skulle tro att mellanskillnaden är långt mer än 2000kr men att få ut den lönen vid anställning blir nog svårare. De betalar mer för att ha flexibiliteten.

Mr. Salieri sends his regards
  • Minimis

Mellanskillnaden är betydligt högre än 2000, men det är ju försäkring + arbetsgivaravgift i det också. Jag jobbat med rekrytering och vet jag vilket jobb och ansvar, samt vart i landet det gäller så kan jag ge ungefärlig riktlinje. Du kan skicka meddelande till mig om du vill.

• Ilovemyself

Jag var anställd via bemanningsföretag och hade då 150kr i timman. Bemanningsföretaget fakturerade 340kr för mig till företaget jag var på.

Jag ökade min lön med 1300kr när jag blev överrekryterad. Jag tryckte på att jag var medveten om att bemanningsföretag betalar lågt och att jag kunde få mer om jag tog en annan anställning.

• Ilovemyself

Alltså, i de 340kr som bemanningsföretaget tog så ingår ju tex försäkringar, semesterersättning, arbetsgivaravgift, så allt är ju inte ren vinst.

• Anonym (söker jobb)
    Ilovemyself skrev 2013-03-28 18:10:40 följande:
    Jag var anställd via bemanningsföretag och hade då 150kr i timman. Bemanningsföretaget fakturerade 340kr för mig till företaget jag var på.

Jag ökade min lön med 1300kr när jag blev överrekryterad. Jag tryckte på att jag var medveten om att bemanningsföretag betalar lågt och att jag kunde få mer om jag tog en annan anställning.
    Ja man vill ju veta vad man är värd, men samtidigt inte ta i för mycket och sumpa chansen genom att begära orimlig lön. Men betalar de åtminstone samma lön så förlorar ju inte företaget på det men jag får mer i lönekuvertet själv. 

Men jag misstänker att man inte ska fråga, -hur mkt ger ni bemanningsföretaget nu? Ge mig samma lön Skrattande För de har säkert avtal om att inte få yttra sig om detaljer i avtalen då bemanningsföretagen verkar ha väldigt hård konkurrens. 
  • Anonym (söker jobb)
    Minimis skrev 2013-03-28 18:02:21 följande:
    Mellanskillnaden är betydligt högre än 2000, men det är ju försäkring + arbetsgivaravgift i det också. Jag jobbat med rekrytering och vet jag vilket jobb och ansvar, samt vart i landet det gäller så kan jag ge ungefärlig riktlinje. Du kan skicka meddelande till mig om du vill.
    Tack! har som sagt inte fått jobbet än men tänker allmänt om hur det fungerar. 
  • Ilovemyself

Lite högre kan du gott begära, bemanningsföretag betalar inte direkt höga löner. Vad tycker du själv du är värd? Begär det du vill ha och så får de komma med ett motbud.

Kolla runt vad löneläget ligger i din bransch först. Men någon tusenlapp mer är inte orimligt.

Svar på tråden Fundering om lön