• Anonym (sjukling)

Skavande känsla, förstorad mjälte?

Hejhej, hypokondrikern i mig behöver lite råd.

Jag har konstaterad anemi som inte svarar på behandling. Nu har jag en skavande känsla på vänstra sidan, vid revbenet. Som om revbenet skaver emot något. Kan det vara så att mjälten är förstorad? Tydligen kan den bli det när man har anemi.

• Svar på tråden Skavande känsla, förstorad mjälte?
  • levande charader

Ungefär så kändes det för mig när jag hade förstorad mjälte. Böjde jag mig åt det hållet tog det emot, satt jag tog det emot och jag hade konstant en skavande känsla. Min mjälte var nästan dubbelt så stor mot vad den skulle vara...

• Anonym (sjukling)
    levande charader skrev 2013-03-28 20:37:07 följande:
    Ungefär så kändes det för mig när jag hade förstorad mjälte. Böjde jag mig åt det hållet tog det emot, satt jag tog det emot och jag hade konstant en skavande känsla. Min mjälte var nästan dubbelt så stor mot vad den skulle vara...
    Kunde du känna den utanpå? Och hur kommer det sig att du hade det?
  • levande charader

Jag hade så pass ont hela tiden så jag brukade inte känna där men klämde jag så kändes den. Jag har en körtelsjukdom kan man säga. När jag får en kraftig infektion i kroppen så svullnar nån några körtlar upp på mig sen tar det 1/2-1,5 år innan det lägger sig igen. En gång var det i armhålan en annan i ljumsken. Nu senast så fick jag livmoderinflammation och njurbäckeninfektion och då fick jag förstorad mjälte. Efter ca 1,5 år så var den friskförklarad.

• Anonym (sjukling)
    levande charader skrev 2013-03-28 20:44:18 följande:
    Jag hade så pass ont hela tiden så jag brukade inte känna där men klämde jag så kändes den. Jag har en körtelsjukdom kan man säga. När jag får en kraftig infektion i kroppen så svullnar nån några körtlar upp på mig sen tar det 1/2-1,5 år innan det lägger sig igen. En gång var det i armhålan en annan i ljumsken. Nu senast så fick jag livmoderinflammation och njurbäckeninfektion och då fick jag förstorad mjälte. Efter ca 1,5 år så var den friskförklarad.
    Oj, vad läskigt värre!

Undra om jag behöver få en läkare att kolla till detta akut? Min vc har stängt tills tisdag. Mitt järnvärde går ner trots behandling och jag har svimningsanfall.
  • levande charader

Jag tror inte att du behöver åka in akut om du nu inte blir mycket sämre vill säga. Jag gick på regelbundna kontroller bara, något annat kunde de inte göra. Ja det är lite läskigt, jag vet aldrig vart det dyker upp nästa gång. Kan bara hoppas på att jag får slippa kraftiga infektioner i fortsättningen så jag slipper det. Lycka till och hoppas att det inte är mjälten som spökar och att anemin ordnar upp sig och blir bättre

• levande charader

Nu har ju du och jag visserligen inte samma sak i grunden så jag vet ju inte hur akut det är för dig... Du kanske borde ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem?

Svar på tråden Skavande känsla, förstorad mjälte?