• Anonym (spiralen)

Hormonspiral - Hur länge blödde ni?!

Som rubiken lyder, hur länge blödde ni när ni satte in hormonspiral? Blödde ni mkt?

Satte in en hormonspiral för drygt två veckor sen. Första dagarna blödde jag bara pyttelite, ljusröda flytningar. Det räckte med ett trosskydd hela dagen. Men nu e det som första mensdagarna, vissa dagar måste jag t.o.m. använda binda. BM som satte in spiralen sa att man kunde småblöda lite dom första två månaderna, men jag håller ju på att bli tokig redan. Ska det fortsätta blöda så här mkt vet jag inte vad jag gör, blir grinig bara av tanken på att ha mens i flera månader. Jag satte in spiralen 6 dagar efter senaste mensens första dag, så den vanliga mensen borde ju liksom va avklarad redan.

• Svar på tråden Hormonspiral - Hur länge blödde ni?!
  • Anonym (M)

Jag har haft min spiral i en månad, första dagen hade jag mycket lätt sen inget på över en vecka, sen småblödde jag några dagar räckte med trosskydd. sen utan flera dagar. sen fick jag som en mycket lätt mens, utan en vecka. sen utan flera dagar, sen fick jag mens i en helvecka, och ganska riklig blev less men sen va den över och nu är jag utan mens och mycket glad. :D  så man får ha tålamod tills den stabiliserat sig :)

• mepetite

Min bm sa att det vanligaste är att småblöda varjedag i 6 månader...då sa jag, nej tack

• Anonym (M)

Jag är så galet nöjd med min spiral!! :)  har inte alls haft långa tider med blöndande, några dagar hit och dit med minimalt som snabbt gått över, räckt med trosskydd. hade en vecka med mens då jag blev rädd att jag fått galet med blödande i veckor som jag hört att ett få tal kan få, men efter en vecka var de över. nu har jag haft inte ens  nå små blödande alls

• Jämthund

Jag blödde från och med dagen jag satte in den 16:e december till 14:e april då jag tog ur den igen!!

• Anonym (M)
    Jämthund skrev 2013-03-30 22:15:52 följande:
    Jag blödde från och med dagen jag satte in den 16:e december till 14:e april då jag tog ur den igen!!
    Oh fy va jobbigt skulle aldrig orka!!!  jag är  himla glad att den funkar för mig! och jag hoppas verkligen att den ska fortsätta göra det!
  • Flisan79

Jag är skitsur på min spiral. Satte in den 10 v efter födseln av mitt senaste barn. Småblödde lite drygt 2 månader, sen inte en droppe. Toppen tänkte jag. Efter ca ett år slutade jag amma och då visade det sig att det var amningens förtjänst enbart att jag inte blödit för sen nyår har jag haft först mens 10 dagar, en v uppehåll, äl-smärta 7 dagar, en v uppehåll, mens 8 dagar, en v uppehåll, äl-värk 7 dagar, en v uppehåll, mens 7 dagar, äl värk (extremt ont) 3 dagar sen blödning på det någon dag uppehåll, blödning och blödning och blöder än....ghaaa!!!!!! Jag blir tokig.

Sorry, behövde skriva av mig. Valde ju hormonspiral för att den sägs ta bort eller minska mensen. Jag som aldrig brukar blöda mer än 5-6 dagar. Grrrrr

• Anonym (spiralen)

Verkar ju inte som det e lika för nån!
    Får väl ge den lite mer tid o se om det stabiliserar sig snart. Valde hormonspiral för att (bortsett från skyddet) förhoppningsvis bli av med mensen. Men om jag ska ha lite mens jämt så tar jag hellre ut den o har mkt mens ibland, om än VÄLDIGT oregelbundet...

• mepetite
    Anonym (spiralen) skrev 2013-03-31 11:35:48 följande:

Verkar ju inte som det e lika för nån!
    Får väl ge den lite mer tid o se om det stabiliserar sig snart. Valde hormonspiral för att (bortsett från skyddet) förhoppningsvis bli av med mensen. Men om jag ska ha lite mens jämt så tar jag hellre ut den o har mkt mens ibland, om än VÄLDIGT oregelbundet...

jag har haft en hel del problem med hormonpreparat men min BM sa att hormonspiral skulle passa mig perfekt. sedan att man blöder i 6 mån till 1 år det får man ta som kvinna. trevlig BM va? jag personligen tycker det är vidrigt med mens och skulle dö om jag fick gå med binda i ett halvår, tampong fick man inte ha sa hon. jag har även haft kopparspiral som jag också blödde ut av ofantliga mängder + smärtan. trådarn fastnade i tampongen där så till slut kunde jag dra ut den....men sånt får man väl ta som kvinna=( har yasminelle nu som funkar relativt bra....kan skjuta på mensen hur jag vill! Lycka till
  • Anonym (spiralen)

Ganska exakt 10 veckor totalt, med något mindre blödning sista veckan.
    Hade tänkt ge den ett par veckor till, kanske nån månad. Hade det inte slutat blöda då så hade den åkt ut. Det har verkligen tagit på humöret med blödning så länge, längre än efter förlossningarna.
    Nu ska jag bara se om jag kan lära mig att acceptera acnen och viktökningen!   

• mepetite
    Anonym (spiralen) skrev 2013-05-22 22:30:59 följande:
    Ganska exakt 10 veckor totalt, med något mindre blödning sista veckan.
    Hade tänkt ge den ett par veckor till, kanske nån månad. Hade det inte slutat blöda då så hade den åkt ut. Det har verkligen tagit på humöret med blödning så länge, längre än efter förlossningarna.
    Nu ska jag bara se om jag kan lära mig att acceptera acnen och viktökningen!   

hur kan man acceptera viktökning och acne? jag förstår inte? jag trodde viktuppgången med yasminellen skulle ge sig. Från c:a 53 kg till 60....då då kastade jag helvetena! Efter det gick jag ner i vikt och har fått tränat som en gris dessutom. nu har jag ceracette och är helt blödningsfri, inte en pormask i ansiktet, min sexlust är på topp, vikten ligger på 54!
  • Anonym (spiralen)
    mepetite skrev 2013-05-23 08:49:26 följande:

hur kan man acceptera viktökning och acne? jag förstår inte? jag trodde viktuppgången med yasminellen skulle ge sig. Från c:a 53 kg till 60....då då kastade jag helvetena! Efter det gick jag ner i vikt och har fått tränat som en gris dessutom. nu har jag ceracette och är helt blödningsfri, inte en pormask i ansiktet, min sexlust är på topp, vikten ligger på 54!

Har väl bara gått upp 2-3 kg, men ändå irriterande när jag kämpat så för att komma till den vikten jag hade.

Ceracette, e det p-piller? Har ätit Mercilon tidigare men då gick ja upp typ 15 kg, innan jag fattade vad det berodde på. Hade mens va 4:e vecka o även då en hel del acne.
  • Isbit

Jag blödde konstant i 7 månader sen tog jag ut den.

• pica pica

Fick min hormonspiral installerad i oktober 2010. Jag blödde i en vecka och sen hade jag  blödningar kanske var 4-5:e vecka i ett drygt halvår. Det senaste 1,5 året har jag nån miniblödning kanske var 3:e månad på sin höjd. Och då blöder det litegrann bara i max två dygn.

Så jag är mycket nöjd!

• Malimari

Hade småblödningar de tre första månaderna, ca en gång i månaden. Sen försvann den helt och var borta i de två år jag hade den inne. Var sjukt nöjd!

• Radionilla

Jag har haft min 9 år.och fick små små blödningar första månaden.och de senas r e 7 åren har jag inte haft mens alls. Har inte ont varken på ägglossning eller bäran skulle haft mens.nu efter sista 2 månaden så känner jag att hormonet börjar ta Slut. Så på måndag tar jag ura och sätter in en ny direkt.BÄSTA spiralen.jag har prövat koppar den sög.blödde som om någon halshugga mig i ca 1 år efter den.så sätt in hormonspirak. Viktning 1.5 kg gick efter 6 månader ner 8.så det hat ingen påverkan

• Anonym (mirena)

Sex månader blödde jag i början. Sen tre veckor småblödningar, två veckor utan varje månad. Nu 1,5år sen jag skaffade den. Mensblödningarna har dock avtagit lite nog. Läkaren sa det beror på at jag var så ung när jag skaffade spiralen. Då tar det längre för kroppen att anpassa sig.

Svar på tråden Hormonspiral - Hur länge blödde ni?!