• Anonym (ensam)

Hund som är ensam minst 10 timmar i streck?

Vi har ett par grannar (vägg i vägg) som aldrig är hemma. De lämnar jämt deras hund ensam som i sin tur står och skäller i all oändlighet tills dess att matte och husse kommer hem igen.

Jag mår så dåligt av sånt här och undrar vad jag ska göra? Jag har noterat för dem vid ett tillfälle att hunden skäller när dem är borta och att det är både synd om hunden och grannarna som måste höra oljudet.

Vår son vaknar varje kväll av detta.

Till saken hör att dem precis har fått barn så man kan ju tycka att någon av dem borde vara hemma i jämna mellanrum men det är alltid ute båda två och kommer hem sent på nätterna.

De går inte heller ut med hunden som är av en ras som verkligen behöver motion. De går ut med hunden HÖGST två gånger om dagen och då får den uträtta sina behov på gräsmattan utanför sedan får den gå in igen.

Vi har pratat med hyresvärden men han bryr sig inte.

Vad kan vi göra?

• Svar på tråden Hund som är ensam minst 10 timmar i streck?
  • Nape

Om det är av oro för hunden kan du ju ringa polisen och kolla. Jag tror att det finns en lag på att hundar får vara ensamma max 6 timmar i sträck. En hund mår ju verkligen inte bra av att ha det sådär.

• Anonym (ensam)

Klart man blir orolig liksom. Jag har själv haft hund hela mitt liv och vet att man inte lämnar en hund ensam så länge. Så fort de går utanför dörren så skäller han stackaren. Och det pågår verkligen non stop tills dess de kommer hem.

• Anonym (nej)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-28 21:14:43 följande:
    Jag tror tom det är 4 tim max som en hund får vara ensam.
    Jag vet inte den exakta tiden själv, men det är absolut mer än 4 h. Har för mig 6 h.

6 h är helt okej för en hund att vara ensam OM man ser till att ge den all motion och stimulans både innan och efter ensamtiden som den behöver, då kommer hunden kunna vila/sova tills man kommer hem.

TS, jag vet inte vart du ska vända dig, men jag skulle ringa till polisen och se vad de kan göra, detta är trots allt djurmisshandel.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (nej) skrev 2013-03-28 21:19:00 följande:
    Jag vet inte den exakta tiden själv, men det är absolut mer än 4 h. Har för mig 6 h.

6 h är helt okej för en hund att vara ensam OM man ser till att ge den all motion och stimulans både innan och efter ensamtiden som den behöver, då kommer hunden kunna vila/sova tills man kommer hem.

TS, jag vet inte vart du ska vända dig, men jag skulle ringa till polisen och se vad de kan göra, detta är trots allt djurmisshandel.
    Ja visst är det de? Och det är väll inte fult av mig att vända mig till någon myndighet när jag faktiskt har varit snäll och pratat med dem innan?
  • Anonym (Hundägare)

Stackars vovve!  Undrar varför en del människor skaffar hund när de inte tar hand om den? 

Vad bra att du engagerar dig angående hunden! Solig

• Anonym (nej)
    Anonym (ensam) skrev 2013-03-28 21:20:20 följande:
    Ja visst är det de? Och det är väll inte fult av mig att vända mig till någon myndighet när jag faktiskt har varit snäll och pratat med dem innan?
    Nej, det tycker jag inte, ring du.
  • pollydolly

Tycker du ska ringa (vart man nu ringer?) och "anmäla". Hundar ska ej vara ensamma längre än mellan 4-6timmar (tror jag). Usch så hemskt sånt här! :(

• Anonym
    Lagkravet är tillsyn 2 gånger per dygn 

16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare. 

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd

Allmänna råd av 2 kap. 12 § Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. 

SJVFS 2008:5 

• Apopan

Eftersom jag är en hundnörd med mycket fritid så hade jag erbjudit mig att gå ut med hunden gratis. Om den kunde bete sig så pass att jag kunde ta med den på redan befintliga turer med min nuvarande hund och min son, vill säga. Jag hade till och med kunnat tänka mig att ha den hemma hos mig. Annars så skulle vi säkert kunna göra någon deal att jag tar den ibland iaf.

Om jag inte hade haft den möjligheten hade ringt länsstyrelsen redan igår.

• Colisa

För hundens skull kan du som redan skrivits ringa länsstyrelsen, och för grannarnas skull kan du ringa väl ringa störningsjouren? En hund som står och skäller konstant är väl i allra högsta grad en störning.

• Anonym
    Colisa skrev 2013-03-30 20:25:34 följande:
    För hundens skull kan du som redan skrivits ringa länsstyrelsen, och för grannarnas skull kan du ringa väl ringa störningsjouren? En hund som står och skäller konstant är väl i allra högsta grad en störning.

Om du läser #10 så ser du att det är kommunen man ska ringa till (enligt Jordbruksverket). Inte länsstyrelsen. På vilket sätt skulle Länsstyrelsen ha med saken att göra för övrigt? Skriver man råd till någon borde man väl försöka se till så att det är rätt råd man ger och just den saken var lätt att hitta. Länken ovan hittar man just om man googlar på "hund ensam". I alla fall kom den som nr 2 när jag sökte
  • MatteusMamma86

Har hunden dessutom dålig klo-vård så kan det bli ett omedelbart omhändertagande så passa på att kolla på hundens klor om du får tillfälle att titta noga.
    Långa klor då... 

Talets begåvning har oftast mer effekt än ett slag med batongen...
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym skrev 2013-03-30 22:19:05 följande:

Om du läser #10 så ser du att det är kommunen man ska ringa till (enligt Jordbruksverket). Inte länsstyrelsen. På vilket sätt skulle Länsstyrelsen ha med saken att göra för övrigt? Skriver man råd till någon borde man väl försöka se till så att det är rätt råd man ger och just den saken var lätt att hitta. Länken ovan hittar man just om man googlar på "hund ensam". I alla fall kom den som nr 2 när jag sökte
    Vanvård av djur anmäls till länsstyrelsen. Jag har själv en nära vän som jobbar som djurskyddshandläggare på länsstyrelsen, så man tycker att jag borde ha en liten aning om vad jag pratar om. Dessutom arbetar jag själv inom djurens hälso- och sjukvård, och har anmälningsplikt vid misstanke av vanvård. Du kunde kanske anta en liten ödmjukare/vänligare attityd.
Svar på tråden Hund som är ensam minst 10 timmar i streck?