• mialotta

klokapsel inflammation hund

Ska det vara så här?

Måndag för snart två veckors sen var jag hos vetrinären och skalade av klokapslen då min hund hade inflammation i den. Vetrinären skalade av klon totalt så att bara pulpan är kvar. Sen fick jag instruktioner om att lägga om tassbandaget efter två dagar. Efter dessa två dagar skulle bandaget läggas om igen. På torsdagen var det inflammerat på två sidor om pulpan och jag fick tid hos vetrinären på fredagen. De sövde då ner min hund igen. Fick tagit bort små bitar av den gamla klokapseln och gav honom antibiotika. Clinabuc vet 200 mg.

I går, torsdag bytte jag som vanligt igen hundens tassbandage och upptäcker då att han fått en inflammation igen vid pulpan. Jag ringer vetrinären idag på morgonen och hon säger att vi ska vädra klon. Alltså låta hunden gå utan tassbandage inomhus och med bandage ute. Blir det inte bättre på måndag ska man söva ner honom igen för att se om det sitter något kvar. Alltså en tredje gång på loppet av två veckor ska man söva ner en snart elva år gamal hund. Detta kan ju inte vara bra för honom.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag behöver råd för det känns så hemskt att min gamla hund ska behöva ha det så här när han annars är pigg som en tvååring. Han blir så begränsad.

• Svar på tråden klokapsel inflammation hund
  • mmonika77

Min katt sövdes ner hur många gånger som helst och det gick bra. De söver ner den olika mycket...

• mialotta

Dels tycker jag att det inte ska vara en inflammation kvar när han får antibiotika. Det känns som om vetrinären inte kan sitt arbete.

Sen är min hund JÄTTESTRESSAD hos vetrinären. Han skakar hela han, tänderna dallrar och han går upp i varv meddetsamma. Min gamla vetrinär brukar vara orolig över honom varje gång och gör det han ska så fort det går. Vi behöver aldrig vänta i väntrummet utan vi står utanför och rastar lite grann så ropar de in oss när vetrinären är färdig.

Denna gången bytte jag till en annan vetrinär bara för att det inte skulle bli lika stressigt för hunden. Visst är han lugnare men nu börjar jag undra om de kan sitt arbete,

Sen har jag hört att det inte är bra att söva ner hundar. Det påfrestar deras hjärta.

• Salamandra

mialotta: Har skrivit ett vsar på husdjurdoktor tråden. Hoppas det hjälper dig nåt.

• Villebusen

vetrinärer får inte göra vad som helst tror det finns ngn organisation för detta för jag tycker inte detta låter rätt om det nu satt kvar bitar efter första operationen så är det redan då fel. Men jag tycker oxå det låter "fel" att inte antibiotikan har bitit på inflammationen. Tror inte de söver när de tar klokapseln utan bara starkt lugnande har själv tagit klokapseln samt en vårta vid ögat och vid det sistnämda var han VÄCK och de var han inte när de tog klokapseln i vilket fall som helst är det ju inte bra att bli neddrogad hur många ggr som helst spelar ju ingen roll hur gammal hunden är.. hoppas allt går bra med hunden.

• mialotta

Salamandra:
    Tack för ditt svar. Jag ger han extra tillskott som heter Viacutan. Detta ska hjälpa till att förbättra hans klor så att detta ej återkommer.

Villebusen:

Tack för ditt svar. Det känns bra att nån som varit med om detta kunde svara. Min hund har råkat ut för detta för ett år sen och då fick jag lämna honom hos vetrinären. Jag fick sen hämta honom senare på dagen och då var han rejält groggy. Alltså har han varit nersövd ordentligt.

Vid dagens problem har han cokså varit nedsövd. Men dock inte lika hårt för han har återhämtat sig snabbt jämfört med förra omgången.

Idag tycker jag att klon inte varar lika mycket men den blodar dock mer. Och eftersom att han ska lufta klon så droppar det imellanåt. Mycket torkande blir det. Så jag hoppas att det är på bättringsväg. Men har det inte blivit betydligt bättre på måndag morgon kommer jag ringa min gamla vetrinär och be honom titta på detta. Jag tycker så synd om min lilla älskling.

Svar på tråden klokapsel inflammation hund