• Anonym

    inga känslor?

    Hej!

     
    Lever tillsammans med en man sen nästan 3 år tillbaka. Vi har precis fått en liten pojke och jag har två barn sen tidigare. Mitt problem är att han visar inga känslor. Har aldrig hållt mig i handen, nån enstaka gång har han gett mig en puss(kan nog räkna på en hand) inte ens en kram kan han ge mig. Jag har gått igenom hela graviditeten, inte ett enda uttryck för kärlek eller någonsin en fråga om hur jag mår. Jag orkar snart inte mer. Jag frågar honom varför han är så får jag till svar: Jag är uppväxt så, min familj visar inga känslor. Varför är man då i ett förhållande? Då kan jag lika gärna leva med en kompis. När jag frågar honom om han älskar mig får jag till svar: du vet att jag inte kan säga sånt, men sålänge jag är här betyder det väl det. va????? vilket svar? Självklart kan man undra vad jag överhuvudtaget gör med denna man, för övrigt är han jättebra.Städar, jobbar mycket, ansvarsfull, mycket bra med barnen osv...Men allt det där praktiska är ju en sak och vårt förhållande en annan. Kan tillägga att när jag precis i början träffade honom var han inte så(det var då jag fick de enstaka pussar).

    Ledsen  

  • Svar på tråden inga känslor?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är uppenbart så att din partner har svårt att prata om och visa känslor. Även om man vuxit upp i en familj där man inte visat känslor kan man lära sig att göra det om man är motiverad. Man får dock tänka på att det kan vara svårt att få kontakt med sitt känsloliv och att sätta ord på det om man inte alls är van att göra det. Det är inte så att han plötsligt kan förändras utan det tar tid. Det viktigaste är att han vill ha en förändring och att han känner sig trygg med dig att utforska sina känslor. Kanske behöver han prata med någon utomstående professionell person som kan vara till hjälp.I stort sett alla människor är födda med samma känsloregister men det kan bli så att man tränger bort dem.

    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden inga känslor?